Τετάρτη 15 Απριλίου 2009

Greenpeace: Μεταλλαγμένα - κάτω τα χέρια απο το ρύζι μας

Αγαπητοί φίλοι,
ζητάμε επειγόντως τη βοήθεια σας, γιατί αν πετύχει η Bayer να καλλιεργηθεί το μεταλλαγμένο ρύζι της, θα είναι η πρώτη φορά που ένα μεταλλαγμένο προϊόν έρχεται απευθείας στο πιάτο μας!
Υπόγραψε και εσύ!
Κάνε κλικ, πάρε θέση!
http://links.mailing.greenpeace.org/ctt?kn=3&m=32268597&r=MAS2&b=0&j=NDczODE4NDcS1&mt=1&rt=0

Η Bayer έχει βάλει στο μάτι το ρύζι και θέλει να πετύχει την καλλιέργεια και την κατανάλωση του μεταλλαγμένου ρυζιού της. Αν τα καταφέρει, τότε αποκτά τον έλεγχο του καθημερινού είδους διατροφής του μισού πληθυσμού του πλανήτη.
Ζητάμε από την ελληνική κυβέρνηση, την Ευρωπαϊκή Ένωση και όλες τις κυβερνήσεις του κόσμου να προστατέψουν τους καταναλωτές και τους αγρότες από το μεταλλαγμένο ρύζι της Bayer, εμποδίζοντας την καλλιέργεια και την κατανάλωσή του.
Πρώτος μας στόχος είναι η Επίτροπος Υγείας της ΕΕ, κα Βασιλείου. Βοηθήστε μας, σε αυτή τη φάση, να μαζέψουμε στην Ελλάδα 5.000 υπογραφές διαμαρτυρίας μέχρι τις 22 Απριλίου. Και αν νομίζετε πως μια υπογραφή δεν έχει δύναμη απέναντι στους πολιτικούς και τις πολυεθνικές, τότε θα σας κάνουμε ένα δώρο για να σας αλλάξουμε γνώμη: μετά από τρομερές πιέσεις πολιτών, αγροτών και οργανώσεων, η κυβέρνηση της Γερμανίας σταματάει την καλλιέργεια του μεταλλαγμένου καλαμποκιού της Monsanto, του μόνου μεταλλαγμένου που έχει άδεια να καλλιεργηθεί στην Ευρώπη (το οποίο η Ελλάδα ποτέ δε δέχτηκε να καλλιεργήσει). Πιέζουμε, κερδίζουμε!

Το ΤΕΕ απαντά στο "Πανευβοϊκό Βήμα" για τα έργα στο Σταθμό Χαλκίδας του ΟΣΕ

"Σχετικά με όσα δημοσιεύσατε στο υπ' αριθ. 457/26-3-2009 φύλλο σας στη σελίδα 40 με τίτλο "Το ΤΕΕ μπλόκαρε και τα έργα στον ΟΣΕ", θα θέλαμε να πληροφορηθείτε τα παρακάτω:

1. Το ΤΕΕ/Π.Τ. Ευβοίας μετά την άρνηση της ΓΑΙΑΟΣΕ να μας θέσει υπόψη τις σχετικές μελέτες, ανέθεσε σε επιτροπή μελών του, τη διερεύνηση του θέματος "Έργα στο σιδηροδρομικό σταθμό Χαλκίδας".
2. Το πόρισμα της παραπάνω επιτροπής, μετά από ομόφωνη απόφαση της Διοικούσας Επιτροπής του ΤΕΕ/Π.Τ. Ευβοίας, εστάλη με το υπ' αρ. 3876/19-12-08 έγγραφο στους αρμόδιους φορείς και στον εισαγγελέα Χαλκίδας για τη διερεύνηση της νομιμότητας των εκτελούμενων έργων.
3. Το παραπάνω πόρισμα εστάλη επίσης στη ΓΑΙΑΟΣΕ από την οποία δεν λάβαμε καμία απάντηση.
4. Ο δήμος Χαλκιδέων με το 1034/22-01-2009 έγγραφό του, διαβίβασε το θέμα στο Υπουργείο Πολιτισμού, Εφορεία Νεοτέρων Μνημείων λόγω αρμοδιότητάς του.
Των ενεργειών αυτών είχε προηγηθεί το υπ' αριθμ. 6127/12-12-2008 έγγραφο της Εφορείας Νεωτέρων Μνημείων με το οποίο ουσιαστικά είχαν ήδη "μπλοκάρει" (κατά την έκφραση του δημοσιεύματός σας) τα έργα στον ΟΣΕ.

Σπεύσατε λοιπόν άκριτα να προβάλετε απόψεις που αποπροσανατολίζουν την κοινή γνώμη είτε από ελλιπή ενημέρωση είτε επειδή επικράτησε η λογική: "δεν θίγουμε τα κακώς κείμενα". Οφείλετε να γνωρίζετε ότι σε έργα του Δημοσίου η πιστή τήρηση των τύπων διασφαλίζει την ουσία για την υλοποίησή τους, πράγμα που πρωτίστως αφορά το κοινωνικό σύνολο.

Το ΤΕΕ ως επίσημος τεχνικός σύμβουλος της πολιτείας οφείλει να προασπίζει τη διαφύλαξη δημόσιας περιουσίας από κάθε μορφή εκμετάλλευσης και πολύ περισσότερο της ασύδοτης εκμετάλλευσης.
Τα όσα προσχηματικά σχολιάζετε με το άρθρο σας αποτελούν "προφάσεις εν αμαρτίαις" αυτών που επιχειρούν μετακύλιση ευθυνών συσκοτίζοντας την πραγματικότητα.
Επομένως το δημοσίευμά σας στο βαθμό που υπάρχει άγνοια το λιγότερο μπορεί να χαρακτηριστεί ανακριβές και οπωσδήποτε δεν αρμόζει στο κύρος της εφημερίδας σας.
Το ΤΕΕ/ΠΤ Ευβοίας παρακολουθεί τις εξελίξεις και θα ενημερώνει σχετικά τον ευβοϊκό λαό με την εγκυρότητα που αρμόζει".

Τρίτη 14 Απριλίου 2009

Περιβαλλοντική υποβάθμιση σε Σπερχειό και Μαλιακό

Ερώτηση Μ.Παπαγιαννάκη, Γρ.Ψαριανού προς τους Υπουργούς Ανάπτυξης, ΠΕΧΩΔΕ, Εσωτερικών
Η αυξανόμενη ρύπανση των νερών του Σπερχειού από χημικά βιομηχανικά απόβλητα, αστικά λύματα, φυτοφάρμακα και λιπάσματα οδήγησε στην καταδίκη της Ελλάδας στις 31 Ιανουαρίου του 2008, από το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο, για μη συμμόρφωση με τις απαιτήσεις της οδηγίας πλαίσιο 2000/60/ΕΚ για τα ύδατα (ΟΠΥ), σύμφωνα με την οποία, τα κράτη μέλη οφείλουν να διενεργήσουν περιβαλλοντική και οικονομική αξιολόγηση των λεκανών απορροής ποταμών, ώστε να επιτευχθεί η καλή κατάστασή τους μέχρι το 2015.
Ωστόσο ένα χρόνο μετά, και δεδομένου ότι η κοιλάδα του Σπερχειού ποταμού εντάσσεται στο δίκτυο NATURA 2000 (GR2440002), ως προστατευόμενη περιοχή, η εικόνα της ευρύτερης περιοχής του ποταμού εξακολουθεί να είναι τραγική με λόφους σκουπιδιών, υπολείμματα σφαγείων και υγρά απόβλητα βιοτεχνιών των δήμων, που μολύνουν τα νερά του ποταμού με τα οποία αρδεύονται οι ορυζώνες της Ανθήλης, βάζοντας σε κίνδυνο την υγεία των καλλιεργητών και των καταναλωτών.
Η ρύπανση μεταφέρεται στις εκβολές του ποταμού και στον τελικό αποδέκτη του τον Μαλιακό Κόλπο, με αποτέλεσμα τη θλιβερή εικόνα εκατοντάδων ψαριών που κείτονται νεκρά σε θάλασσα και σε ακτές.
Παρόλο που το πρόβλημα είναι γνωστό στους αρμόδιους φορείς δεν υπάρχει ουσιαστική αντιμετώπιση. Οι παράνομες χωματερές των Δήμων Σπερχειάδας και Μακρακώμης, που βρίσκονται στην κοίτη και τις όχθες του, δεν έχουν αποκατασταθεί –παρόλο που η προθεσμία αποκατάστασης όλων των χωματερών της χώρας από την Ε.Ε., έχει ήδη λήξει από 1.1.2009- ενώ ο κοινός βιολογικός καθαρισμός των δυο δήμων δεν λειτουργεί λόγω της έλλειψης δικτύου αποχέτευσης. Ταυτόχρονα η εταιρεία Macolive, που δραστηριοποιείται στην περιοχή, εξακολουθεί να είναι μια από τις μεγαλύτερες πηγές ρύπανσης καθώς «ο κατσίγαρος», το υπόλειμμα της ελαιουργίας, καταλήγει στο Μαλιακό Κόλπο. Ο κατσίγαρος, περιέχει υψηλές συγκεντρώσεις φαινολικών ενώσεων, οι οποίες προκαλούν προβλήματα σε ζώντες οργανισμούς και καταστρέφουν το οικοσύστημα του. Επιπλέον, οι ποσότητες θρεπτικών ανόργανων στοιχείων, που μεταφέρονται στη θάλασσα, έχουν ως αποτέλεσμα τον ευτροφισμό των θαλάσσιων φυτών, καθώς μειώνουν το οξυγόνο από τους λοιπούς οργανισμούς του συστήματος.

Κατόπιν τούτων, ερωτάται ο κ. Υπουργός:
• Με ποια άμεσα μέτρα θα αντιμετωπιστεί η εκτεταμένη ρύπανση στην κοιλάδα του Σπερχειού;
• Δεδομένου ότι όλη η θαλάσσια περιοχή του Μαλιακού κόλπου είναι προστατευόμενη, καθώς λειτουργεί ως φυσικό εκτροφείο, θα εκπονηθεί συγκεκριμένο σχέδιο δράσης, προκειμένου να διασφαλιστεί η άμεση εξυγίανση του κόλπου;

Τοπική Επιτροπή των Special Olympics Ν. Εύβοιας


Η Τοπική Επιτροπή των Special Olympics Ν. Εύβοιας ευχαριστεί θερμά, την Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση Εύβοιας και τον Δήμο Χαλκιδέων για την συμβολή τους στην επιτυχή πραγματοποίηση των Περιφερειακών Αγώνων ποδηλασίας 26 & 27 Μαρτίου 2007 που διοργάνωσαν στην Χαλκίδα τα Special Olympics Ελλάς Επίσης τους Προϊσταμένους Α/βάθμιας & Β/θμιας εκπαίδευσης , καθώς τους εκπαιδευτικούς και τη μαθητιώσα νεολαία που παραβρέθηκαν και επικρότησαν τις προσπάθειες και την δύναμη θέλησης των 120 ξεχωριστών αθλητών κατά την διάρκεια των αγώνων. Τους αγώνες παρακολούθησαν τα κάτωθι σχολεία: 1ο,12ο, 25ο Δημοτικό Σχολείο Χαλκίδας, Ειδικό Δημοτικό Σχολείο Χαλκίδας με τις συστεγαζόμενες μονάδες Ειδικής Αγωγής, Ε.Ε.Ε.Ε.Κ Εύβοιας, 2ο και 5ο Γυμνάσιο Χαλκίδας , καθώς και το Θεραπευτήριο Χρονίων Παθήσεων Αυλίδας με την αντιπροσωπευτική ομάδα ατόμων με αναπηρία.

Επίσης ευχαριστούμε τους Σώμα Σαμαρειτών του Ε.Ε.Σ. για την πολύτιμη βοήθεια που προσέφεραν καθʼ όλη την διάρκεια των αγώνων. Μεταξύ των διακριθέντων αθλητών είναι και αθλητές Special Olympics N. Εύβοιας που αν και συμμετείχαν για πρώτη φορά σε τέτοια διοργάνωση διακρίθηκαν στις πρώτες θέσεις. Οι αθλητές είναι:
500 μέτρα Αικατερίνη Κόντου Ν. Αρτάκη χρυσό
500 « Βασιλική Τζιγιάννη Χαλκίδα αργυρό
1000 « Παναγιώτης Κόντος Ν. Αρτάκη χρυσό
1000 « Γιώργος Μιχαηλίδης Χαλκίδα χρυσό
1000 « Γιάννης Κουράσης Καμαρίτσα Δ. Μεσαπίων αργυρό
Στην επιτυχία των αθλητών συνέβαλαν οι Προπονητές: Δημήτρης Δεμερτζής , Μαρία Κυριακούλη & Κωνσταντίνα Μελετιάδου , Μαρία Ρουπακιά .

Δευτέρα 13 Απριλίου 2009

Τα βιομηχανικά σπαράγματα της Χαλκίδας




Του Βαγγέλη Αποστόλου, μέλος Π.Γ. ΣΥΝ, πρώην βουλευτής Εύβοιας (Από την Αυγή 12/4/09)
Οι επισκέπτες της Εύβοιας με την είσοδό τους στη Χαλκίδα βρίσκονται αντιμέτωποι με τις εικόνες που αποτυπώνονται στις παρατιθέμενες φωτογραφίες. Η πρώτη αναφέρεται στο υπό κατάρρευση κτιριακό συγκρότημα της «Αρέθουσας» και αποτελεί σπάνιο δείγμα της βιομηχανικής αρχιτεκτονικής των αρχών του 19ου αιώνα, η δεύτερη στα υπό την απειλή κατεδάφισης κτίρια της ίδιας περιόδου «πρώην Γεωργιάδη» και η Τρίτη στο υπό ανέγερση κτίσμα του ΚΤΕΛ Εύβοιας σε χώρο που πριν από λίγα χρόνια υπήρχαν ίδια κτίρια, τα «πρώην Κιαπέκου-Καράκωστα».
Πρόκειται ουσιαστικά για μια πραγματικότητα που βιώνει σήμερα μια περιοχή, που θα μπορούσε υπό άλλες συνθήκες και σε συνδυασμό με γειτονικό αρχαιολογικό χώρο να αποτελεί πολύτιμη κληρονομιά για τον ευβοϊκό λαό και σημαντικό ιστορικό και πολιτιστικό χώρο για όλη την Ελλάδα.
Περισσότερα στο Σερβιτόρο της Εύβοιας http://www.servitoros.gr/news/view.php/22911/

Σάββατο 11 Απριλίου 2009

13 επιχειρήσεις με έδρα την Ελλάδα στη λιστα των 2000 μεγαλύτερων του Forbes

(Φωτο απο τη "Ναυτεμπορική")
Τα στοιχεία αφορούν το τέλος του 2008, αυτό που δεν γράφεται φυσικά στο άρθρο είναι το πως αυτές συγκέντρωσαν τόσα κεφάλαια και από πού τα πήραν.....
Περισσότερα στο http://www.naftemporiki.gr/news/static/09/04/11/1652184.htm

Παρασκευή 10 Απριλίου 2009

Η πανάκεια της αλλαγής

Της Έλενας Αποστόλου, Δικηγόρου, αναδημοσίευση από την Αυγή

Συζητήσεις επί συζητήσεων, βαθυστόχαστες ή επιπόλαιες, γίνονται καθημερινά από κάθε Έλληνα ειδικό ή μη, για το θέμα της αναθεώρησης του Συντάγματος, τόσο για το άρθρο 16 (παιδεία), όσο και για το άρθρο 24 (περιβάλλον). Η κυβέρνηση λοιπόν της Νέας Δημοκρατίας έχει βαλθεί να αλλάξει το συνταγματικό τοπίο της Ελλάδας και οι Έλληνες ετοιμαζόμαστε να υποδεχθούμε την αλλαγή, άλλοι πρόθυμα και άλλοι όχι. Τί είναι αυτό όμως που ωθεί στην απόφαση για αλλαγή και γιατί η αλλαγή έχει ταυτιστεί πλέον με την πρόοδο; Και επιτέλους γιατί μια χώρα έχει καταλήξει να θεωρείται ότι είναι ευνομούμενη δημοκρατία μόνο όταν επικρατεί ησυχία τάξη και ασφάλεια και οι πολίτες υπνωτισμένοι δεν αντιδρούν σε τίποτα;

Θα ήθελα να αρθρώσω μια σοβαρή αντίρρηση σε όσους υποστηρίζουν ότι χρειάζονται πολλές αλλαγές στο ελληνικό κράτος προκειμένου να βρει κι αυτό το δρόμο του ανάμεσα στα άλλα προοδευμένα και αναπτυγμένα ευρωπαϊκά κράτη, χωρίς να υπεισέλθω σε θέματα ειδικά και επί της ουσίας για τις συζητήσεις περί συνταγματικών αναθεωρήσεων. Η αλλαγή είναι μια έννοια χωρίς ηθική χροιά, δεν είναι καλή ή κακή, ούτε απαραίτητα σημαίνει ώθηση προς την πρόοδο. Μπορεί κάλλιστα να ωθήσει και προς την καταστροφή. Η αλλαγή, εν προκειμένω αναθεώρηση δύο άρθρων που θεμελιώνουν σημαντικές δημοκρατικές αξίες για την παιδεία και την προστασία του περιβάλλοντος, δεν είναι πανάκεια για την αντιμετώπιση προβλημάτων που θα μπορούσαν κάλλιστα να λυθούν με άλλους τρόπους.

Δυστυχώς μέσα στο πνεύμα της νεοφιλελεύθερης οικονομίας και του εκσυγχρονισμού, που τόσο όμορφα περιτυλιγμένο μας τον πλασάρουν τα δύο μεγάλα κόμματα, έχουμε καταλήξει να πιστεύουμε πως ναι, η αλλαγή είναι επιθυμητή και εντέλει επιβάλλεται, γιατί πως αλλιώς θα βάλουμε μυαλό εμείς οι Έλληνες και θα προοδεύσουμε; Ναι, λοιπόν να έρθουν τα ιδιωτικά πανεπιστήμια για να γίνουν ανταγωνιστικά τα οκνηρά δημόσια, ναι, να καταργηθεί το πανεπιστημιακό άσυλο για να μη μας πετάνε πέτρες οι κουκουλοφόροι, κλπ κλπ στο ίδιο πνεύμα «αλλαγής» και επιβολής τάξης, ηρεμίας και «ελκυστικού» εκσυγχρονισμού.

Ας μου επιτραπεί να πιστεύω ότι θα ήταν πολιτικά ωριμότερο να κατανοήσουμε πως σε μια δημοκρατία πρέπει να εκφράζονται διαφορετικές απόψεις και να ακούγονται όλες οι φωνές, όχι όμως να αφήσουμε τις σειρήνες του νεοφιλελεύθερου εκσυγχρονισμού να συμπαρασύρουν και την ίδια τη δημοκρατία μας. Στην περίπτωση των συνταγματικών διατάξεων που θεμελιώνουν και θωρακίζουν την ελληνική δημοκρατία και τα δικαιώματα των ελλήνων πολιτών, δε χρειάζεται αλλαγή αλλά διατήρηση και προάσπισή τους. Το γεγονός ότι αυτές οι αξίες δεν προωθούνται καθημερινά με τον καλύτερο δυνατό τρόπο, δε σημαίνει ότι είναι λάθος οι ίδιες και πρέπει να αλλαχθούν. Και έπειτα αν η αλλαγή είναι ο διακαής πόθος του καθενός από εμάς που έχει μπουχτίσει με την κατάντια ορισμένων φορέων ή και θεσμών του ελληνικού κράτους, μπορούμε να ικανοποιήσουμε την επιθυμία μας με το να αλλάξουμε εμείς στάση απέναντι σε όσα γίνονται. Διαδηλώσεις ,πορείες, συζητήσεις και ενημερώσεις γίνονται σε καθημερινή βάση για τα παραπάνω θέματα, ίσως με την ενημέρωση μπορέσει καθένας να συνειδητοποιήσει πόσο αναγκαία είναι η διατήρηση του ισχύοντος συνταγματικού πλαισίου και όχι η αλλαγή.

Η παραγωγή βιοκαυσίμων «επιδεινώνει άμεσα την παγκόσμια θέρμανση»

Από το www.in.gr

Πρώτα κατηγορήθηκαν ότι ανεβάζουν τις τιμές των τροφίμων και επιταχύνουν την αποψίλωση, τώρα κατηγορούνται ότι επιδεινώνουν με άμεσο τρόπο την κλιματική αλλαγή: Η καλλιέργεια ενεργειακών φυτών εκπέμπει οξείδιο του αζώτου, ένα ισχυρό αέριο του θερμοκηπίου, προειδοποιούν ερευνητές.
Τα βιοκαύσιμα θεωρούνταν μέχρι πριν από λίγα χρόνια μια ιδανική, «πράσινη» εναλλακτική λύση στη θέση των ορυκτών καυσίμων. Τα φυτά απορροφούν άνθρακα από τον αέρα όταν μεγαλώνουν στο χωράφι, οπότε η μετατροπή τους σε βιοκαύσιμα και η καύση τους δεν επιβαρύνει την ατμόσφαιρα με επιπλέον άνθρακα.
Τα τελευταία χρόνια, όμως, έχουν αρχίσει να αποκαλύπτονται σοβαρά μειονεκτήματα στην όλη ιδέα: Η χρήση όλο και μεγαλύτερων εκτάσεων για την καλλιέργεια ενεργειακών φυτών οδηγεί αφενός σε αυξήσεις τιμών στα γεωργικά προϊόντα, αφετέρου σε αποψίλωση δασικών εκτάσεων σε αναπτυσσόμενες χώρες όπως η Ινδονησία.
Ακόμα ένα πρόβλημα επισημαίνει τώρα το Διεθνές Συμβούλιο για την Επιστήμη, ένας φορέας με έδρα το Παρίσι που φέρνει σε επαφή επιστημονικούς συλλόγους από όλο τον κόσμο.
Όπως γράφει την Πέμπτη το βρετανικό περιοδικό Economist, έκθεση του Συμβουλίου καταλήγει στο συμπέρασμα ότι οι καλλιέργειες ενεργειακών φυτών εκπέμπουν τρεις με πέντε φορές περισσότερο οξείδιο του αζώτου σε σχέση με προηγούμενες εκτιμήσεις.
Δεδομένου ότι το οξείδιο του αζώτου είναι 300 φορές πιο ισχυρό από το CO2 ως αέριο του θερμοκηπίου, οι ενεργειακές καλλιέργειες τελικά επιδεινώνουν την παγκόσμια θέρμανση, εκτιμούν οι συντάκτες της έκθεσης (τα τελικά συμπεράσματα επιβεβαιώνουν την αμφιλεγόμενη μελέτη που είχε δημοσιεύσει το 2007 ο Πολ Κρούτζεν του Ινστιτούτου Χημείας Max Planck στη Γερμανία).
Το οξείδιο του αζώτου δεν παράγεται από τα ίδια τα φυτά, αλλά από βακτήρια που ζουν στο έδαφος -ως πρώτη ύλη για την παραγωγή του αερίου τα μικρόβια χρησιμοποιούν τα ευρέως διαδεδομένα αζωτούχα λιπάσματα.
Για το λόγο αυτό η έκθεση του Συμβουλίου όχι μόνο εγείρει αμφιβολίες για τα βιοκαύσιμα, αλλά αναδεικνύει και το ευρύτερο πρόβλημα της ανθρώπινης παρέμβασης στον φυσικό κύκλο του αζώτου.
Το θέμα θα συζητηθεί αυτή την εβδομάδα στο Παρίσι σε συνέδριο που οργανώνει η Διεθνής Πρωτοβουλία για το Άζωτο.

Πέμπτη 9 Απριλίου 2009

Στη Γαλλία προχωρούν σε επιτήρηση των κερδοσκόπων ! Εδώ?

Της Κριστίν Λαγκάρντ, υπουργού οικονομικών της Γαλλίας, από το www.naftemporiki.gr
Είναι προφανές ότι πρέπει να χτυπήσουμε στη ρίζα του προβλήματος, το οποίο απαιτεί τον επαναπροσδιορισμό των βασικών αρχών του συστήματος. Θα ήταν αντιπαραγωγικό να επικεντρώσουμε την προσοχή μας στη θεραπεία των συμπτωμάτων, για να συνειδητοποιήσουμε αργότερα ότι πρωτοφανείς προϋπολογισμοί στο πλαίσιο διορθωτικών πολιτικών δεν είναι ούτε οικονομικά αποτελεσματικοί ούτε πολιτικά αποδεκτοί.

Στη Σύνοδο Κορυφής της Ουάσιγκτον τον περασμένο Νοέμβριο η Ε.Ε. πρότεινε μια βασική αρχή: όλες οι αγορές, όλες οι περιοχές και όλοι όσοι θέτουν σε κίνδυνο το χρηματοοικονομικό σύστημα θα πρέπει να τεθούν υπό επιτήρηση. Αυτή η αρχή, στην οποία συμφώνησαν όλοι, θα πρέπει να επιβληθεί ακόμα κι αν ανατρέπει παλιές συνήθειες ή προκαλεί αναστάτωση στα υψηλά εισοδήματα.

Είμαι πεπεισμένη ότι πρέπει να επιτηρούμε στενά όσους δραστηριοποιούνται στις χρηματοοικονομικές αγορές, όπως π.χ τα αντισταθμιστικά ταμεία. Αν και πολλές φορές τα αντισταθμιστικά ταμεία συμμετέχουν στο 50% των συναλλαγών στις αγορές, δεν υπόκεινται σε κανόνες διαφάνειας. Αυτό είναι ανεπίτρεπτο.

Ο αγώνας για την εξασφάλιση της διαφάνειας σημαίνει επίσης ότι πρέπει να αντιμετωπίσουμε τις χώρες εκείνες που αρνούνται να συνεργαστούν για την επίλυση οικονομικών ζητημάτων σε παγκόσμιο επίπεδο, ή την καταπολέμηση του ξεπλύματος χρήματος, ή την αποτροπή χρηματοοικονομικών κινδύνων. Δεν μπορούμε να οικοδομήσουμε ένα ασφαλέστερο σύστημα, εάν δεν αυξήσουμε τις παγκόσμιες απαιτήσεις μας και αν ανεχτούμε τη μη συμμόρφωση στους κανόνες. Μαζί με τη Γερμανία, η Γαλλία σκοπεύει να συντάξει μια λίστα με τις μη συνεργάσιμες χώρες και να σχεδιάσει μια εργαλειοθήκη με τις απαραίτητες κυρώσεις.

Τα νέα ελεγκτικά κριτήρια θα πρέπει να αντικατοπτρίζουν ένα οικονομικό οικοδόμημα που βρίσκεται υπό γενική επισκευή και θα πρέπει να στοχεύουν στη διαφάνεια. Ο σκοπός των κριτηρίων αυτών είναι να μετριάσουν τον αντίκτυπο του χρηματοοικονομικού πλήγματος που προκλήθηκε κατά τη διάρκεια της κρίσης.

Βεβαίως, θα πρέπει να υιοθετηθεί ένα κανονιστικό πλαίσιο για τους οίκους αξιολόγησης, η δυσλειτουργία των οποίων συνέβαλε στην κρίση. Απαιτούμε μια εύκολη πολιτική: αυστηρότεροι κανόνες (ειδικά όταν θέλουμε να καταπολεμήσουμε τη σύγκρουση συμφερόντων), μια συγκεκριμένη κλίμακα αξιολόγησης για περίπλοκα προϊόντα και τακτική δημοσίευση των απολογισμών τους. Η Ευρώπη ακολούθησε αυτήν την οδό όταν υπό τη γαλλική προεδρία προετοίμαζε τους νέους ευρωπαϊκούς ρυθμιστικούς κανόνες που θα εφαρμοστούν σύντομα. Περιμένουμε από όλους τους συμμάχους μας να κάνουν το ίδιο.
................
Τέλος, πρέπει να εκφράσουμε την αλληλεγγύη μας στις αναδυόμενες και φτωχές χώρες. Αποδυναμωμένες από την κρίση, είναι οι πρώτες που υποφέρουν από τη διακοπή των χρηματοοικονομικών ροών. Οι διεθνείς οικονομικοί οργανισμοί θα πρέπει να τις στηρίξουν και να έχουν στη διάθεσή τους εκείνες τις πηγές που χρειάζεται για να προβλέψουν διεθνείς ανισορροπίες και να αποτρέψουν κρίσεις και όχι να αντιδρούν όταν οι καταστάσεις απαιτούν επειγόντως λύσεις.
Περισσότερα στο www.naftemporiki.gr

Τετάρτη 8 Απριλίου 2009

Περιφέρειες - "μαύρες τρύπες" για τις επιδοτήσεις

Του Στέλιου Κράλογλου, www.capital.gr
Τη χαριστική βολή στη διαχείριση των δημόσιων οικονομικών μας επιχειρεί να δώσει Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα με μια νέα έκθεση-κόλαφο για τις επιδοτήσεις και την διαχείριση των κοινοτικών κονδυλίων που έχουμε εισπράξει από τα ευρωπαϊκά ταμεία.
Η ελληνική οικονομία παρουσιάζεται, ούτε λίγο ούτε πολύ, να περπάτα με κοινοτικά "δεκανίκια". Τα αποκαλυπτικά στοιχεία της έκθεσης δείχνουν ότι ενώ πολλές ελληνικές περιφέρειες έχουν «πριμοδοτηθεί» με εκατομμύρια κοινοτικά κονδύλια, τα λεφτά αυτά είναι άγνωστο που κατευθύνθηκαν καθώς οι ίδιες περιφέρειες συνεχίζουν να εμφανίζουν πολύ χαμηλή ανάπτυξη.
Κρήτη, Δυτική Ελλάδα, Μακεδονία, Θράκη, Βόρειο Αιγαίο έλαβαν την προηγούμενη δεκαπενταετία τα πιο πολλά κοινοτικά κονδύλια, σε όλη την ευρωπαϊκή επικράτεια. Παρόλα αυτά, συνέβη το εξής παράδοξο: αντί τα εισοδήματα των επιχειρήσεων και των πολιτών να αυξηθούν, μειώθηκαν. Έτσι, οι περιφέρειες όχι μόνο δεν κατάφεραν να συγκλίνουν με την Ε.Ε., αλλά απόκλιναν έως και κατά 19%.

Στη μελέτη της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας για το πώς επέδρασαν τα κοινοτικά κονδύλια στην περιφερειακή σύγκλιση της Ε.Ε., που πρόσφατα ολοκληρώθηκε, καταγράφονται οι 30 περιφέρειες της Ένωσης που έχουν λάβει τα πιο πολλά κοινοτικά κονδύλια τα χρόνια που πέρασαν.
Η Ελλάδα, παρουσιάζεται ως χώρα με τις μεγαλύτερες αναπτυξιακές ανάγκες καθώς οι περισσότερες περιφέρειες, λόγω χαμηλού ΑΕΠ, λάμβαναν και συνεχίζουν σε έναν βαθμό να λαμβάνουν, πολλά λεφτά από τα κοινοτικά ταμεία.

Ωστόσο, πουθενά αλλού στην ΕΕ δεν υπάρχει τόσο μεγάλη απώλεια ανάπτυξης όσο στην ελληνική περιφέρεια: Η Κρήτη, που κατατάσσεται 16η στην λίστα με τις πιο «καλοπληρωμένες» περιφέρειες, απόκλινε κατά 18,7% από το μέσο όρο της Ε.Ε. σε εισόδημα (κατά κεφαλήν ΑΕΠ) την περίοδο 1995 και 2004. Ακολουθεί η Δυτική Ελλάδα με απώλεια -14,8%, το Βόρειο Αιγαίο με 6,8% και η υπόλοιπη Μακεδονία και Θράκη με περίπου 5% απώλεια σύγκλισης.

Τα μεγαλύτερα αναπτυξιακά αποτελέσματα παρουσιάζει η Ήπειρος, καθώς ήταν εξ αρχής πολύ φτωχή για να υποχωρήσει και άλλο το εισόδημά της, αλλά κυρίως η Αττική που έρχεται 27η σε ύψος κονδυλίων, αλλά πέτυχε σύγκλιση κατά 38% με το μέσο ΑΕΠ της Ε.Ε.

Να σημειωθεί ότι η Ελλάδα εισέπραξε κοινοτικούς πόρους ύψους 44 δισ. ευρώ από το Α, το Β, και το Γ΄ ΚΠΣ και τώρα ποντάρει στα 20,4 δισ. ευρώ του Εθνικού Στρατηγικού Πλαισίου Αναφοράς 2007 - 2013 (το 4ο ΚΠΣ) για να ολοκληρώσει έργα που σε πολλές περιπτώσεις έχουν ξεκινήσει εδώ και 10 χρόνια.

Από τα κονδύλια του ΕΣΠΑ έχουμε εισπράξεις προκαταβολές 1,1 δισ. ευρώ τα τελευταία χρόνια, οι οποίες χρησιμοποιούνται όχι για νέα έργα αλλά και για καθυστερημένα έργα που έχουν ξεκινήσει την περίοδο του Γ΄ ΚΠΣ (2000-2006) και μέσα στο μήνα θα λάβουν επιπλέον προκαταβολές.