Πέμπτη 2 Μαΐου 2024

Οι διαρθρωτικές αδυναμίες του Ελληνικού ναυτιλιακού κέντρου (Πειραιάς/Αθήνα)

Τις τρεις πρώτες θέσεις στη συνολική κατάταξη των μεγάλων ναυτιλιακών κέντρων το 2023 κατέχουν η Σιγκαπούρη, ο Πειραιάς και το Τόκιο. Σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος υπάρχει εναλλαγή στις δυο πρώτες θέσεις μεταξύ Πειραιά και Σιγκαπούρης.  
Η ανάδειξη της Σιγκαπούρης ως κορυφαίου ναυτιλιακού κέντρου συνδέεται και με τον αυξημένο ρόλο που αποκτά στη διεθνή ναυτιλία (τόσο για τον όγκο και την αξία των μεταφορών όσο και πολύ περισσότερο για τις νέες τεχνολογίες και την αντιμετώπιση των σύγχρονων προκλήσεων του κλάδου) η Άπω Ανατολή σε σύγκριση με την Ευρώπη. Η κατηγορία Ναυτιλιακά κέντρα (Shipping Centers) είναι η πρώτη απο τις 5 συνολικά κατηγορίες που αξιολογούνται σε ετήσια βάση απο τη παγκόσμια έκθεση Leading Maritime Cities (LMC). 

Η έκθεση (LMC) είναι μια προσπάθεια συνεργασίας μεταξύ της DNV και της Menon Economics, η οποία προσφέρει πολύτιμες πληροφορίες για τις πόλεις που έχουν ιδιαίτερο ρόλο στη παγκόσμια ναυτιλία προσφέροντας τα καλύτερα μέτρα πολιτικής, πρωτοβουλίες και υποστήριξη. Είναι πόλεις που ξεχωρίζουν τόσο σε άυλες όσο και σε υλικές υποδομές και διαθέτουν ανθρώπινους πόρους που επιτρέπουν στις ναυτιλιακές εταιρείες να λειτουργήσουν με αποτελεσματικότητα.  Ενσωματώνοντας εκλεπτυσμένους αντικειμενικούς και υποκειμενικούς δείκτες, η έκθεση παρέχει μια ολοκληρωμένη αξιολόγηση της απόδοσης κάθε πόλης. Η έκθεση υπογραμμίζει επίσης την πρόοδο που σημειώνεται στην τεχνολογική καινοτομία, ενώ δίνει έμφαση στη συνεχιζόμενη προσπάθεια προς την επίτευξη των στόχων για τη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου.

Οι άλλες 4 είναι: Κέντρα ναυτιλιακών οικονομικών και δικαίου (Maritime Finance & Law), Κέντρα Ναυτιλιακής τεχνολογίας (Maritime Technology), Κέντρα λιμανιών και logistics (Ports & Logistics Services), και Ελκυστικότητα και ανταγωνιστικότητα (Attractiveness & Competitiveness). Η σύνθεση των πέντε προαναφερθεισών κατηγοριών ορίζει το γενικό αποτέλεσμα του καθορισμού των μεγαλύτερων κέντρων θαλασσίων μεταφορών στο κόσμο. 

Ενώ ο Πειραιάς / Αθήνα διακρίνεται στην κατηγορία «Ναυτιλιακά Κέντρα» γιατί είναι έδρα της μεγαλύτερης ναυτιλίας του κόσμου στις υπόλοιπες κατηγορίες υστερεί σημαντικά. .

Στην κατηγορία "
Κέντρα ναυτιλιακών οικονομικών και δικαίου" (την πρώτη θέση έχει το Λονδίνο) βρίσκεται στην 13η θέση, κυρίως της ύπαρξης σημαντικού δανειακού χαρτοφυλακίου από τις ελληνικές και ξένες εγκατεστημένες στην Ελλάδα τράπεζες, πολλών δικηγορικών εταιρειών ναυτικού δικαίου. 

Στις άλλες τρεις κατηγορίες βρίσκεται εκτός 15άδας και σε πολύ μεγαλύτερη μεγάλη απόσταση από την κορυφή, καθώς ούτε μεγάλο παγκόσμιο κέντρο διακίνησης φορτίων είναι - παρά τη βελτίωση της θέσης του Πειραιά - ούτε η χώρα έχει αναπτύξει καινοτόμες τεχνολογίες, ούτε αυτές αξιοποιούνται συνολικά απο το κλάδο και βέβαια υστερεί στο ευρύτερο επιχειρηματικό περιβάλλον. 

Η Σιγκαπούρη διατηρεί τη θέση της ως ο κορυφαίος θαλάσσιος κόμβος στον κόσμο. Διακρίνεται και στις 5 κατηγορίες καθώς οι στρατηγικές επενδύσεις της πόλης στην καινοτομία και τον πράσινο μετασχηματισμό επιβεβαιώνουν τη θέση της ως παγκόσμιας δύναμης στη ναυτιλία. 

Το προηγούμενο έτος οι πέντε κορυφαίες πόλεις είχαν έναν συνδυασμό τριών ασιατικών και δύο ευρωπαϊκών πόλεων, αλλά φέτος τρεις Ευρωπαϊκές πόλεις συμμετέχουν στη πεντάδα και δύο πόλεις είναι από την Ασία. Το Ρότερνταμ και το Λονδίνο συνεχίζουν να διατηρούν τη δεύτερη και τρίτη θέση παγκόσμια. Η Σαγκάη παραμένει στην τέταρτη θέση, ενώ το Όσλο είναι η νέα ευρωπαίκή συμμετοχή στη  πέμπτη θέση. Σε αυτή τη συνολική κατάταξη  ο Πειραιάς / Αθήνα καταλαμβάνει τη 35η θέση. 

Την έκθεση μπορείτε να την κατεβάσετε εδώ (αγγλ.)

Διαβάστε άρθρο του Οικονομικού Ταχυδρόμου εδώ

1 σχόλιο:

Φιλάρετος είπε...

"Οι 574 εταιρείες διαχείρισης πλοίων σε Πειραιά και Αθήνα έχουν υπό την εμπορική ή/και λειτουργική διαχείρισή τους αθροιστικά 5.222 πλοία χωρητικότητας σχεδόν 443 εκατ. dwt. Σε κάθε επιχείρηση αντιστοιχούν κατά μέσο όρο 9,1 πλοία.
-Το 56% των εταιρειών (321) είναι μικρού μεγέθους και διαχειρίζονται έως και πέντε πλοία.
-Το 29% των εταιρειών (168) είναι μεσαίου μεγέθους και διαχειρίζονται στόλους που αποτελούνται από έξι έως δεκαπέντε πλοία.
-Μεγάλους στόλους με περισσότερα από 15 πλοία διαχειρίζονται 85 εταιρείες, δηλαδή το 15% του συνολικού αριθμού". (βλ.https://www.ot.gr/2024/06/05/naytilia/pontoporos/poseidonia-2024-574-etaireies-me-edra-tin-athina-kai-ton-peiraia-diaxeirizontai-synolika-5-222-ploia-pinakas/ )