Δευτέρα 12 Αυγούστου 2024

Ο τύπος της γυναικείας ομορφιάς του Λ.Λαντάου εμπνευσμένος από την "Αφροδίτη της Μήλου"

Από Nobel foundation

Πρόσφατα διαβάσαμε αρκετά δημοσιεύματα ότι κάποιοι επιστήμονες ανάλυσαν και μέτρησαν τις αναλογίες του προσώπου πολλών ερμηνευτών της σύγχρονης showbiz με βάση τη Χρυσή Τομή, το γνωστό "Φ", που είναι περίπου ίσο με το 1,618 και έχει θεωρηθεί από φιλοσόφους και μαθηματικούς ως το κλειδί για την αρμονία και την ομορφιά. Πήραν υπόψη τους διάφορα χαρακτηριστικά όπως τα μάτια, τα φρύδια, τη μύτη, τα χείλη, το πηγούνι, το σαγόνι και το γενικό σχήμα του προσώπου. Μάλλον όμως έρχονται δεύτεροι....

"O Σοβιετικός φυσικός Λεβ Λαντάου (1908-1968) κατέλιπε σπουδαίο έργο σε πολλά πεδία της θεωρητικής φυσικής. Το έργο του αφορά στις περιοχές της φυσικής των χαμηλών θερμοκρασιών, της ατομικής και πυρηνικής φυσικής, της φυσικής της στερεός κατάστασης, της αστροφυσικής και της φυσικής του πλάσματος, ενώ πολλοί όροι τής φυσικής συνδέονται με το όνομά του («Διαμαγνητισμός Λαντάου», «ενεργειακές στάθμες Λαντάου» στον τομέα της φυσικής της στερεάς κατάστασης, «εξασθένιση Λαντάου» στον τομέα τής φυσικής του πλάσματος, «ενεργειακό φάσμα Λαντάου» στον τομέα τής φυσικής των χαμηλών θερμοκρασιών και «τομές Λαντάου» στον τομέα τής φυσικής των υψηλών ενεργειών). Το 1962, τιμήθηκε με το Νόμπελ Φυσικής για την έρευνά του σχετικά με την υπερρευστότητα του ηλίου. Εκτός από το Νόμπελ,, έτυχε και πολλών άλλων τιμητικών διακρίσεων. Στη Σοβιετική Ένωση εκλέχθηκε μέλος της Ακαδημίας Επιστημών, τού αποδόθηκε ο τίτλος τού «Ήρωα τής Σοσιαλιστικής Εργασίας» και τού απονεμήθηκε, μεταξύ άλλων, το Βραβείο Λένιν. Εκλέχθηκε επίσης μέλος τής Βασιλικής Εταιρείας του Λονδίνου και των Ακαδημιών της Ολλανδίας, της Δανίας και των ΗΠΑ, ενώ τού απονεμήθηκαν το Μετάλλιο Μαξ Πλανκ και το Βραβείο Φριτς Λόντον . Ο πιο διακεκριμένος μαθητής του υπήρξε ο Αλεξέι Αμπρικόσοφ (1928-2017), ο οποίος τιμήθηκε με Νόμπελ Φυσικής το 2003 για την πρωτότυπη συμβολή του στη θεωρία των ημιαγωγών και των υπερρευστών." (Πηγή: https://www.sansimera.gr/biographies/1962© SanSimera.gr

"Ο Λαντάου κρατούσε ένα κατάλογο φυσικών που βαθμολογούσε σε αντίστροφη λογαριθμική κλίμακα από το 0 ως το 5. Τον υψηλότερο βαθμό, 0, τον έδινε στον Νεύτωνα, ενώ ο Αϊνστάιν πήρε 0,5. Το 1 είχαν οι Νιλς ΜπορΒέρνερ ΧάιζενμπεργκΠωλ Ντιράκ και Έρβιν Σρέντινγκερ, οι θεμελιωτές της Κβαντομηχανικής, όπως και οι Σατυέντρα Μπόουζ και Γιουτζίν Γουίγκνερ. Ο Λαντάου βαθμολογούσε τον εαυτό του με 2,5 αλλά στο τέλος τον «προήγαγε» στο 2. Παρά την αυτοαξιολόγηση του ταλέντου του στην κλίμακα αυτή, ο Λαντάου θεωρείται από πολλούς ισάξιος με τους Ντιράκ, Βόλφγκανγκ ΠάουλιΕνρίκο Φέρμι και Ρίτσαρντ Φάινμαν, ως ένας ικανότατος φυσικός με ξεχωριστή διάνοια." (Πηγή https://el.wikipedia.org/)

Κατά τη διάρκεια της θητείας του στο Πανεπιστήμιο του Χαρκόβου - που έχω τη τιμή να είμαι απόφοιτος του - και σαν άσκηση χαλάρωσης απο τις πολύωρες θεωρητικές και πειραματικές αναζητήσεις σε διάφορα πεδία της φυσικής, εμπνεύστηκε απο την "Αφροδίτη της Μήλου" και ίσως και άλλα ελληνικά αγάλματα και δημιούργησε το τύπο της κλασσικής γυναικείας ομορφιάς με άριστα το 10. Λίγοι το ξέρουν και λιγότεροι γνωρίζουν τον τύπο, που βασίζεται στις αναλογίες στήθους, μέσης, γοφών, ύψους και βάρους.

Sophie Marceau - 7.59
Βέβαια ο τύπος είναι πολύ ευαίσθητος όταν κάποια αναλογία ξεφεύγει απο το ιδανικό. Έτσι, βασικά λόγω τους ύψους τους (1,80) οι γνωστές Claudia Shciffer, Elle McFerson, Rebecca Stamos φτάνουν μόλις στο 7,59, ενώ με το ίδιο ύψος οι Gigele Bundchen και Eva Herzigova στο 6,80. Αντίστοιχα η Monica Belluci λόγω πληθωρικού στήθους και γοφών στο 6,68. Εφαρμόζοντας το τύπο του Λαντάου στις προσωπικότητες που οι σύγχρονοι επιστήμονες υπολόγισαν μόνο τις αναλογίες προσώπου, έχουμε ότι οι πέντε πρώτες κατ'αυτούς, δεν κατατάσσονται ψηλά στη "λίστα Λαντάου". Anya Taylor-Joy – 5,74, Zendaya – 6,66, Bella Hadid – 7,14, Margot Robbie – 6,96, Taylor Swift – 6,70. Ακόμη επισημαίνουμε ότι ερμηνεύτριες με θεϊκές αναλογίες προσώπου, όπως η S.Marceau δεν εξετάστηκαν καν από τους σύγχρονους ερευνητές.

Θα μου πείτε ποιές έχουν τελικά την πιο ψηλή βαθμολογία στη κλίμακα Λαντάου; Είναι αυτές που οι αναλογίες τους πλησιάζουν πιο πολύ τις αναλογίες των αγαλμάτων της κλασσικής αρχαιότητας: Alessandra Ambrosio 9,02 - Jennifer Aniston 8,40 - Claire Forlani 8,17 - Kate Beckinsale 8,0.

Όσο για τη κλίμακα που προτιμάμε σε τελευταία ανάλυση - όπως έλεγε και ο Ανδρέας Εμπειρίκος - "Η πλάστιγξ κλίνει εκεί που προτιμάμε Κατά την ερμηνεία που της δίνουμε. Κάθε φορά που επιτυγχάνουμε στα ζάρια".

Και στα ζάρια πετυχαίνουμε πολύ λίγες




Κυριακή 11 Αυγούστου 2024

Στο μικροσκόπιο των επιστημόνων επτά νησιά της χώρας λόγω της λειψυδρίας (Businessdaily)

Φωτο: Businessdaily.gr
 Η ανθρωπογενής δραστηριότητα (με   χαρακτηριστικά παραδείγματα για τη χώρα   μας τον υπερτουρισμό σε ορισμένες   περιοχές και την αλόγιστη σπατάλη υδάτων   σε άλλες) σε συνδυασμό με την σταδιακή   αλλαγή του κλίματος έφεραν στην   επιφάνεια  ενα ακόμη πρόβλημα, παρά το   γεγονός ότι απο αρκετούς ερευνητές έχει   επισημανθεί εδώ και 50 χρόνια. Το   πρόβλημα της λειψυδρίας σε αρκετές   περιοχές της χώρας και ειδικότερα στο   νότιο  τμήμα της. Παρακάτω θα βρείτε ορισμένα αποσπάσματα άρθρου που δημοσιεύτηkε στο Businessdaily.gr.

"Στο μικροσκόπιο των ερευνητών- επιστημόνων τίθενται το επόμενο διάστημα επτά νησιά της Ελλάδας, και συγκεκριμένα το Αγαθονήσι, η Αμοργός, η Θάσος, η Κάσος, η Σέριφος, η Σίφνος και οι Παξοί με σκοπό να υπολογιστούν οι σημερινές ανάγκες τους ως προς τη μελλοντική ζήτηση του νερού. Στόχος επίσης, της έρευνας, είναι να εξευρεθούν και να προταθούν οικοϋδρολογικές λύσεις, οι οποίες θα συνεισφέρουν στη συλλογή βρόχινου νερού αποσκοπώντας στην αύξηση των υδατοαποθεμάτων των παραπάνω νησιών.....

Όπως σημειώνει στο Αθηναϊκό – Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων ο καθηγητής Διευθέτησης Ορεινών Υδάτων και διευθυντής Έδρας UNESCO Con-E-Ect στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης, Δημήτρης Εμμανουλούδης, «διαπιστώθηκε ότι με τη βοήθεια τεχνικών παρεμβάσεων και έργων είναι δυνατή η κάλυψη όχι μόνον των σημερινών αναγκών αλλά και της μελλοντικής ζήτησης νερού έως το 2030, κατά την διάρκεια των θερινών μηνών (Ιούνιος, Ιούλιος και Αύγουστος), σε ποσοστό 100%......

Σύμφωνα με τον κ. Εμμανουλουδή, για την αντιμετώπιση αυτής της επείγουσας κατάστασης - κρίσης, είναι επιτακτικό να ληφθούν μια σειρά από μέτρα, όπως γίνεται σε όλες τις περιπτώσεις εμφάνισης κρίσεων (υγειονομικής, οικονομικής, περιβαλλοντικής κλπ.). Αυτά, όπως εξηγεί, διακρίνονται σε τρεις κατηγορίες: άμεσα, βραχυπρόθεσμα, μεσοπρόθεσμα. Ειδικότερα, ο κ. Εμμανουλούδης προτείνει τα εξής μέτρα:

Άμεσα: Υιοθέτηση ατομικής κουλτούρας εξοικονόμησης νερού στην καθημερινότητά μας (παρασκευή φαγητού, ατομική υγιεινή, καθαριότητα). Το μέτρο αυτό καθίσταται ακόμη πιο επιτακτικό για τις επιχειρήσεις εστίασης και ξενοδοχεία.
Υιοθέτηση μεθόδων άρδευσης στην γεωργία, οι οποίες δεν είναι υδατοβόρες, εν ανάγκη αλλαγή και είδους καλλιεργειών (μην ξεχνάμε ότι η γεωργία καταναλώνει το 70% των διαθέσιμων υδάτινων πόρων, παγκοσμίως ! ).
Αποφυγή κάθε είδους (τουλάχιστον για την θερινή περίοδο) χρήσης νερού για σκοπούς αναψυχής, αισθητικής κλπ. (πισίνες, συντριβάνια, άρδευση κήπων).

Βραχυπρόθεσμα: Περιορισμός των απωλειών των δικτύων μεταφοράς και διανομής του νερού, από τις δεξαμενές αποθήκευσης ή σημεία υδροληψίας προς τις οικιακές – εμπορικές καταναλώσεις, δεδομένου ότι οι απώλειες των δικτύων στην χώρα μας, ακόμα και στην περιοχή της πρωτεύουσας κυμαίνονται από 45 – 55% (με διεθνώς παραδεκτό όριο το 20%), γεγονός που με απλά λόγια σημαίνει ότι από την διατιθέμενη ποσότητα νερού, η μισή φτάνει στο σημείο κατανάλωσης ! Ο περιορισμός των απωλειών θα προκύψει αφενός από την επισκευή των διαρροών και βλαβών, αφετέρου από την βελτίωση και τον εκσυγχρονισμό των υπαρχόντων δικτύων.

Μεσοπρόθεσμα: Επακριβής υπολογισμός των σημερινών αναγκών αλλά και της μελλοντικής ζήτησης, ιδιαίτερα σε περιοχές που εμφανίζουν αυξημένη τουριστική κίνηση. Ο υπολογισμός αυτός μπορεί να γίνει με την βοήθεια σύγχρονων υπολογιστικών μεθόδων, που στηρίζονται σε νεοεισαγόμενους δείκτες όπως το Υδατικό Αποτύπωμα (Water Footprint). Το Υδατικό Αποτύπωμα είναι ουσιαστικά η ποσότητα του νερού που χρησιμοποιεί ένας άνθρωπος, μια επιχείρηση ή μια βιομηχανία καθημερινά. Από τον συγκεκριμένο υπολογισμό δύναται να προκύψει με ακρίβεια το ετήσιο έλλειμμα σε νερό για μια συγκεκριμένη περιοχή, για διαφορετικά κλιματικά σενάρια, στο παρόν και στο εγγύς μέλλον, γεγονός που τον καθιστά απαραίτητο για την επιλογή των κατάλληλων έργων αποταμίευσης νερού σε μια περιοχή και τον αντίστοιχο σχεδιασμό τους, ως προς την θέση και το μέγεθός τους. Τα έργα αυτά θα πρέπει να αποσκοπούν στην κατά το δυνατόν κάλυψη του ελλείμματος αυτού, ακόμα και για δυσμενή σενάρια.

Κατασκευή τεχνικών έργων μικρής κλίμακας (ομβροπλατείες, υπερπηδητά εσχαρωτά φράγματα κλπ.), με την βοήθεια των ανωτέρω υπολογιστικών μεθόδων. Τα έργα αυτά μπορούν να συνδυάζονται, με τεχνικές κατασκευής και λειτουργίας φιλικές προς τα οικοσυστήματα (Ecosystem based adaptation) . Η κατασκευή των έργων αυτών προσιδιάζει ιδιαίτερα στις νησιωτικές περιοχές όπου πρέπει να δίνεται και η απαραίτητη προσοχή στην αισθητική των παρεμβάσεων, είναι δε εξαιρετικά αποτελεσματικά για την συλλογή βρόχινου νερού, ακόμα και από μικρές σε διάρκεια και ένταση βροχοπτώσεις, μπορούν δε να συνδυάζονται και με μια σειρά από nature based solutions (λύσεις με βάση την φύση). Το συλλεγόμενο βρόχινο νερό θα αποθηκεύεται σε υπόγειες δεξαμενές, προκειμένου να αποφευχθούν οι απώλειες εξάτμισης." 
Ολόκληρο το άρθρο εδώ

Σάββατο 10 Αυγούστου 2024

Το Σύμπαν συνωμοτεί κ΄εμείς συνωμότες..(Λουκία Ζαχείλα)

Giancarlo Buttignol - Davanti allo specchio
"Όταν νιώθουμε ευτυχείς δεν υπάρχει απολύτως τίποτα που να μπορεί να αγγίξει αυτή την ευτυχία. 

Γ΄αυτό αρνιέμαι βίαια να ζήσω πλέον διαφορετικά.

Ζω τη ζωή ατελή και ατελείωτα και συνεχίζω όπως συνεχίζει η ζωή..

Μία η κατάληξη ένα το συμπέρασμα: Το Σύμπαν συνωμοτεί κ΄εμείς συνωμότες.."

Τρίτη 6 Αυγούστου 2024

Ευθύνονται τα αιολικά πάρκα για τις πυρκαγιές;

Όχι μόνο δεν ευθύνονται, αλλά επιπλέον προστατεύουν τα δάση.
Η εγκατάσταση ανεμογεννητριών, όπως και πολλών άλλων δραστηριοτήτων, επιτρέπεται σε δάση και δασικές εκτάσεις ύστερα από μελέτη και άδεια. Επομένως, δεν υπάρχει κίνητρο να καεί μια έκταση προκειμένου να γίνει μια επέμβαση η οποία ήδη επιτρέπεται.

Επιπλέον, η καταστροφή μιας δασικής έκτασης οδηγεί υποχρεωτικά στην αυτόματη κήρυξή της ως αναδασωτέας. Αυτό συνεπάγεται σαφώς αυξημένες προϋποθέσεις, περισσότερους όρους προστασίας αλλά και πρόσθετα έργα για την εγκατάσταση σε αναδασωτέα έκταση. Συνεπώς, σε δάσος ή δασική έκταση που επλήγη από πυρκαγιά, όχι μόνο δεν υπάρχει διευκόλυνση εγκατάστασης ανεμογεννητριών, αλλά αντιθέτως υφίσταται αύξηση της δυσκολίας, του χρόνου και του κόστους τόσο ως προς το εύρος των απαραίτητων μελετών και προϋποθέσεων όσο και ως προς τα έργα που πρέπει να γίνουν.

Αισχροί ισχυρισμοί, fake news και χυδαία υπονοούμενα ότι οι πυρκαγιές καταστρέφουν δάση ώστε να φυτρώσουν μετά ανεμογεννήτριες ή για να διανοιχθούν οι δρόμοι από όπου θα περάσουν οι ανεμογεννήτριες, εμφανίζονται συχνά στον δημόσιο διάλογο παρά την εμπεριστατωμένη κατάρριψη του μύθου αυτού1, 2.

Η αλήθεια είναι ότι τα αιολικά πάρκα, όχι μόνο δεν ευθύνονται για τις πυρκαγιές, αντιθέτως συμβάλλουν στην προστασία των δασών διότι:
α) Είναι ένα από τα αποτελεσματικότερα όπλα ενάντια στην κλιματική κρίση που απειλεί τα δάση.
β) Με τα έργα που εκτελούν στην περιοχή εγκατάστασης προστατεύεται το τοπικό δασικό σύστημα από την πυρκαγιά.
γ) Με τις αναδασώσεις ή τα άλλα δασοτεχνικά έργα που υλοποιούν σε περιοχές που υποδεικνύει η δασική αρχή, συμβάλλουν στην αναβάθμιση του δασικού περιβάλλοντος της ευρύτερης περιοχής.

Πρόσθετες δυσκολίες για την εγκατάσταση σε περίπτωση πυρκαγιάς5
Η καταστροφή μιας έκτασης από πυρκαγιά δημιουργεί άλλου είδους απαιτήσεις για την κατασκευή του έργου, που δεν υπήρχαν προηγουμένως και οι οποίες, ανάλογα με τη φύση του εδάφους, μπορεί να είναι σημαντικές π.χ. απαιτήσεις για τη στήριξη των εδαφών, την προστασία από νέα φυσικά φαινόμενα που πιθανόν να εμφανιστούν και μπορεί να σχετίζονται με τη ροή των επιφανειακών υδάτων ή πλημμυρικά φαινόμενα λόγω της καταστροφής της δασικής βλάστησης, ανάγκη κατασκευής μεγαλύτερων και περισσότερων τεχνικών έργων για την απορροή των υδάτων, ανάγκη για κατάλληλους χάνδακες σε όλο το μήκος της οδοποιίας για την απορροή μεγαλύτερων ποσοτήτων επιφανειακών υδάτων, συχνότερη συντήρηση της οδοποιίας εξαιτίας διάβρωσης της επιφάνειας κ.λπ. Όλα αυτά μπορεί να συνεπάγονται αυξημένο κόστος και για αυτό δεν προκύπτει κίνητρο για πυρκαγιά δασικής έκτασης ή δάσους με σκοπό τη διάνοιξη δρόμων ή γενικά την κατασκευή έργων υποδομής. Σε κάθε περίπτωση, η οδοποιία σχεδιάζεται σε συνεργασία με τις δασικές αρχές ώστε να ικανοποιεί και τις δικές τους ανάγκες.

Βεβαίως, δεν ισχύει ούτε αυτό που ακούγεται μερικές φορές ότι δήθεν η πυρκαγιά οδηγεί σε αύξηση του ανέμου σε μια περιοχή και άρα σε μεγαλύτερη παραγωγή ενέργειας. Στην Ελλάδα, όπου η ανάπτυξη αιολικών πάρκων γίνεται κατά βάση σε σύνθετες (ορεινές, ημιορεινές) τοπογραφίες, η επίδραση στο αιολικό δυναμικό (το οποίο έχει γίνει γνωστό από μακροχρόνιες μετρήσεις πριν την εγκατάσταση) καθορίζεται κυρίως από την αύξηση της ταχύτητας του ανέμου που προκαλείται λόγω της σύνθετης τοπογραφίας. Η επίδραση αυτών των παραμέτρων στην ενεργειακή απόδοση της ανεμογεννήτριας καθορίζει την επιλογή του τύπου ανεμογεννήτριας που είναι κατάλληλος και αποδοτικός για το δεδομένο αιολικό δυναμικό, χωρίς διαφορά στο κόστος προμήθειας ή συντήρησης. Δηλαδή, δεν χρειάζεται να καεί το παρακείμενο δάσος για να βελτιωθεί η ενεργειακή αποδοτικότητα.

Τα αιολικά πάρκα προστατεύουν το δασικό περιβάλλον: 
Όταν πραγματοποιούνται εγκαταστάσεις αιολικών πάρκων ή άλλες επιτρεπτές επεμβάσεις σε δασικές εκτάσεις, οι υπεύθυνοι φορείς υποχρεούνται και εκτελούν έργα αποκατάστασης στον ευρύτερο χώρο εγκατάστασης.
Επιπλέον, υποχρεούνται και εκτελούν πρόσθετα έργα αναδάσωσης ή δασοτεχνικά έργα σε άλλους χώρους. Τους χώρους αυτούς και τα έργα, τα υποδεικνύουν οι δασικές αρχές, οι οποίες εγκρίνουν τις σχετικές μελέτες, επιβλέπουν την εκτέλεσή τους και τα παραλαμβάνουν εκδίδοντας τη σχετική βεβαίωση. Η σχετική διάταξη βρίσκεται στην παρ. 8 του άρ. 45 του ν. 998/1979, όπως ισχύει6.
Με τις αναδασώσεις ή τα άλλα δασοτεχνικά έργα σε περιοχές που υποδεικνύει η δασική αρχή, συμβάλλουν στην αναβάθμιση του δασικού περιβάλλοντος της ευρύτερης περιοχής

Κυριακή 4 Αυγούστου 2024

Επιδοτείται υπερβολικά η αιολική ενέργεια;

Η κατασκευή των αιολικών πάρκων δεν επιδοτείται. Η λειτουργία των αιολικών πάρκων επιδοτεί τους καταναλωτές.

Από το 2013, τα αιολικά πάρκα δεν είναι επιλέξιµα για επιδότηση του κόστους κατασκευής τους ούτε από τον ελληνικό Αναπτυξιακό Νόµο ούτε από κάποιο άλλο ευρωπαϊκό ή εθνικό πρόγραµµα. Με τους παλαιότερους αναπτυξιακούς νόµους και τα Κοινοτικά Πλαίσια Στήριξης, τα παλιά αιολικά πάρκα επιδοτούνταν για το 30%-40% του κόστους κατασκευής τους, όπως και οι άλλες αναπτυξιακές δραστηριότητες που εντάσσονταν στον νόµο (π.χ. επενδύσεις στον τουριστικό κλάδο).

Επιπλέον, οι τιµές πώλησης της αιολικής ενέργειας είναι τέτοιες που επιδοτούν τους καταναλωτές και όχι το αντίστροφο. Εάν δεν υπήρχαν τα αιολικά πάρκα που λειτουργούν σήµερα στην Ελλάδα, ο Έλληνας καταναλωτής θα πλήρωνε το ηλεκτρικό ρεύµα ακριβότερα. Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι η αιολική ενέργεια παράγεται µε συστηµατικά και σηµαντικά χαµηλότερο κόστος σε σχέση µε τους συµβατικούς σταθµούς που χρησιµοποιούν λιγνίτη ή φυσικό αέριο.

Μάλιστα το κόστος αυτό είναι σταθερό και έτσι οι αµοιβές των αιολικών πάρκων «κλειδώνουν» µε µακροχρόνιες συµβάσεις, είτε µε τη δηµόσια επιχείρηση ΔΑΠΕΕΠ, είτε µε προµηθευτές ηλεκτρικής ενέργειας ή µεγάλους καταναλωτές. Για αυτό, το κόστος της αιολικής ενέργειας για τους καταναλωτές δεν µεταβάλλεται όταν αυξάνονται οι τιµές στις χρηµατιστηριακές αγορές ενέργειας για οποιονδήποτε λόγο π.χ. εξαιτίας των αναταραχών στις διεθνείς τιµές των καυσίµων. Χάρη σε αυτή τη σταθερότητα της χαµηλής τιµής των αιολικών πάρκων, επιστρέφεται στους καταναλωτές η διαφορά της από τις υψηλές τιµές της αγοράς. Είναι χαρακτηριστικό ότι, µε βάση τα αναλυτικά και δηµοσιευµένα στοιχεία της αγοράς, κατά τη διάρκεια της ενεργειακής κρίσης που κορυφώθηκε το 2022, τα αιολικά πάρκα διασφάλισαν επιδοτήσεις στους καταναλωτές συνολικού ύψους 4 δισ. ευρώ µέσω του Ταµείου Ενεργειακής Μετάβασης1

Τιο όφελος από τα αιολικά πάρκα, αν και σαφώς µικρότερο, υπήρχε ήδη πριν το 2021, δηλαδή ακόµα και όταν η µέση τιµή τους ήταν υψηλότερη και το φυσικό αέριο πολύ φθηνότερο. Για παράδειγµα, από τη µελέτη των επίσηµων στοιχείων για τη λειτουργία της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας στη χώρα µας2, το 2017 τα αιολικά πάρκα επιδότησαν το κόστος του καταναλωτή κατά 53,45 εκατ. ευρώ3.

Όσο αυξάνονται τα αιολικά πάρκα και η αιολική παραγωγή στη χώρα τόσο περισσότερο επωφελούνται οι Έλληνες καταναλωτές.

Σάββατο 3 Αυγούστου 2024

Οι ανεμογεννήτριες είναι λιγότερο αποδοτικές από τους θερμοηλεκτρικούς σταθμούς;

Δεν έχει νόημα να συγκρίνουμε την απόδοση ανεμογεννητριών με την απόδοση θερμοηλεκτρικών σταθμών. 

Οι ανεμογεννήτριες αξιοποιούν το
ν άνεμο, ο οποίος είναι ανεξάντλητος, ανανεώσιμος και απεριόριστος.

Από την άλλη μεριά οι θερμοηλεκτρικοί σταθμοί καταναλώνουν περιορισμένους και μη ανανεώσιμους πόρους, όπως ο λιγνίτης, ο άνθρακας ή το φυσικό αέριο.

Οπότε δεν έχει νόημα ο ισχυρισμός ότι οι ανεμογεννήτριες μετατρέπουν ένα μικρό μέρος της ενέργειας του ανέμου σε ηλεκτρική ενέργεια και άρα είναι λιγότερο αποδοτικές.

Πέμπτη 1 Αυγούστου 2024

Αντίο Μάνο...

Κράταγες ζωντανά και "κατάσαρκα" τα όνειρά μας και πολέμαγες για αυτά.
Σε ευχαριστούμε και θα σε θυμούμαστε πάντα...

Οι στοίχοι του ποιητή ας σε συνοδεψουν στο ταξίδι σου και στη θύμησή μας

"Τρέχανε τα όνειρά μας,
μα εμείς κολλημένοι στα πλάνα της ζωής μας δεν τα προλαβαίναμε.

Προσπαθούσαμε
να φέρνουμε τα όνειρα στην άσφαλτό μας, μα τα ‘καιγε η κάψα της.

Κι έτσι, αόνειροι κουτσά – στραβά πεθαίναμε, ώσπου μια μέρα μίλησε ένας Ποιητής και είπε:
τα όνειρά σας κατάσαρκα να τα φοράτε,
να είστε ένα με αυτά!"
Δημήτηρης Βασιλείου - Αθήνα, 22/7/2021

Η οικογένεια Μπαλογιάννη επιθυμεί αντί για στεφάνια να πραγματοποιηθεί δωρεά στον παρακάτω λογαριασμό Ι-BAN του νοσοκομείου Παίδων Αγία Σοφία με τη δικαιολογία "εις μνήμη του Μάνου Μπαλογιαννη" για παιδάκια μεταμοσχευμενα ώστε να έχουν την ευκαιρία να ζήσουν όπως ο μπαμπάς μας.
Σας ευχαριστούμε για τα υπέροχα λόγια σας και την συμπαράσταση σας αυτή τη δύσκολη στιγμή. O λογαριασμός του Νοσοκομείου στον οποίο μπορείτε να προβείτε σε κατάθεση είναι:
ALPHA BANK: GR1801403490349002002003330
Επώνυμο - Όνομα / Επωνυμία: 1Η ΥΓΕΙΟΝΟΜΙΚΗ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ ΑΤΤΙΚΗΣ - ΓΕΝΙΚΟ ΝΟΣΟΚΟΜΕΙΟ ΠΑΙΔΩΝ Η ΑΓΙΑ ΣΟΦΙΑ - IBAN λογαριασμού: GR1801403490349002002003330
Παρακαλώ πολύ στην κατάθεση να αναγράφετε η αιτιολογία «Εις μνήμη Μάνου Μπαλογιάννη».
Σας ευχαριστούμε,

Παρασκευή 26 Ιουλίου 2024

Τα συνδικάτα να δείξουμε τον δρόμο της αξιοπρέπειας, της συλλογικής δράσης και της αλληλεγγύης

ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΤΗΣ ΕΜΕΙΣ-ΑΡΚΙ

Το πρόσφατο περιστατικό ξυλοδαρμού του σταθμάρχη στον σταθμό Βικτώρια της Γραμμής 1 (ΗΣΑΠ) έφερε στη δημοσιότητα τα προβλήματα που υπάρχουν εδώ και καιρό στην ασφάλεια στις δημόσιες μεταφορές και την αύξηση της βίας και της επιθετικότητας που θέτουν σε κίνδυνο τις ζωές των επιβατών και των εργαζομένων. Αφού ευχηθούμε καλή ανάρρωση στον συνάδελφο που υπέστη τη βία και τέθηκε σε κίνδυνο η ζωή του, οφείλουμε ως εργαζόμενοι-ες να πάρουμε θέση και να αναζητήσουμε τις αιτίες τέτοιων περιστατικών τυφλής βίας που συμβαίνουν πλέον σχεδόν καθημερινά γύρω μας. Οι καταγγελίες των εργαζομένων για λιγότερους συρμούς που τίθενται σε κυκλοφορία καθημερινά λόγω έλλειψης προσωπικού με συνακόλουθο τον συνωστισμό των επιβατών στις αποβάθρες είναι ένας παράγοντας ταλαιπωρίας, εκνευρισμού και διαπληκτισμών που σε καμία περίπτωση όμως δεν δικαιολογεί βίαιες, επιθετικές και εγκληματικές συμπεριφορές.

Δεν χρειάζεται να αναζητήσει κανείς πολύ στην καθημερινή ειδησεογραφία για να έρθει αντιμέτωπος με μια σκληρή πραγματικότητα που είναι η πολύ μεγάλη έκρηξη βίαιων συμπεριφορών και επιθετικότητας. Στην κοινωνία μας είναι διάχυτη η επιθετική και βίαιη συμπεριφορά με χαρακτηριστικά παραδείγματα στα σχολειά μας όπως καταγγέλλουν εκπαιδευτικοί και μαθητές, στους δρόμους μεταξύ οδηγών, μέσα στις ίδιες τις οικογένειες όπως φανερώνει η αύξηση της ενδοοικογενειακής βίας και των  γυναικοκτονιών. Η κατάσταση είναι πλέον δραματική και η επιθετική συμπεριφορά με ακραίο τρόπο είναι παρούσα παντού και βέβαια στο εργασιακό περιβάλλον. Ας αναλογιστούμε πόσοι είναι οι εργαζόμενοι που υφίστανται βία με διάφορες μορφές και τρόπους είτε από εργοδότες είτε από πελάτες-χρήστες των υπηρεσιών που παρέχουν. Πόσες φορές εργαζόμενοι γίνονται «ο σάκος του μποξ» και υφίστανται απαράδεκτες και αναξιοπρεπείς επιθέσεις;

Η ανακοίνωση της ΣΤΑΣΥ για το περιστατικό επιχειρεί να δείξει ότι το περιστατικό αντιμετωπίστηκε με τον καλύτερο τρόπο και αφού οδηγήθηκε ο δράστης στη φυλακή, το θέμα «θεωρείται λήξαν». Η αστυνόμευση είναι σαφώς απαραίτητη ειδικά σε δημόσιους χώρους όπως είναι τα μέσα μαζικής μεταφοράς και σε μια ευνομούμενη κοινωνία είναι εκ των ων ουκ άνευ αλλά μπορούμε να αρκεστούμε σε αυτή για την αντιμετώπιση τέτοιων περιστατικών που συνεχώς πληθαίνουν; Ως κοινωνία οφείλουμε να αναζητήσουμε τα πραγματικά αίτια αυτής της κατάστασης και να βρούμε τρόπους θεραπείας και αντιμετώπισης. Ως συνδικάτα οφείλουμε να αναδείξουμε τους πραγματικούς λόγους που οδηγούν τους ανθρώπους σε τέτοιες συμπεριφορές.

Η συνεχής υποβάθμιση του βιοτικού επιπέδου, η υποβάθμιση της δημόσιας Παιδείας και Υγείας, η αύξηση των κοινωνικών και οικονομικών ανισοτήτων και η περιθωριοποίηση ολοένα και μεγαλύτερου μέρους της κοινωνίας είναι κάποιες από τις ουσιαστικές αιτίες που γεννούν την επιθετικότητα και την βίαιη συμπεριφορά.

 Οι πολιτικές που εφαρμόζονται τα τελευταία χρόνια δεν συμπιέζουν μόνο το εισόδημα των εργαζομένων αλλά δημιουργούν ένα ασφυκτικό και εχθρικό περιβάλλον διαβίωσης. Τα συνδικάτα, οι συλλογικοί φορείς των εργαζομένων οφείλουμε να κινητοποιηθούμε ώστε να σταματήσουμε τον κατήφορο που μας οδηγεί με γοργούς ρυθμούς σε συνθήκες ζούγκλας και επικράτησης των βασικών ενστίκτων.  Οφείλουμε να εμπνεύσουμε τα μέλη μας, τους συμπολίτες μας ώστε να διεκδικήσουμε μέσα από την αλληλεγγύη και την ανθρωπιά καλύτερες συνθήκες σε όλο το φάσμα της κοινωνικής ζωής.

Τα συνδικάτα οφείλουμε απέναντι στη βαρβαρότητα να δείξουμε το δρόμο της αξιοπρέπειας, της συλλογικής δράσης και της αλληλεγγύης.

ΜΑΚΡΙΑ, ΠΟΛΥ ΜΑΚΡΙΑ (Δ.Βασιλείου) *

Στη Ρένα Χατζηδάκη - Μαρίνα

 

Ναι Μαρίνα,

μακριά, πολύ μακριά

στις λεύτερες, λουσμένες στο δίκιο,

φωτεινές πολιτείες του μέλλοντος,

θα θυμόμαστε τη μελωδία της κραυγής σου

κι αν δεν υπάρχουμε εμείς,

θα τη θυμούνται τα παιδιά που έρχονται.

 

Γιατί τα παιδιά έρχονται

και θα φτάσουν τα παιδιά,

αν όχι εμείς,

στις πολύχρωμες, λαμπερές πολιτείες.

 

Θα σπάσουμε τις αλυσίδες του μυαλού,

θα γκρεμίσουμε  τους τοίχους των φυλακών,

θα λύσουμε θριαμβικά την πολιορκία,

θα πάρουμε πίσω τις κλεμμένες ζωές,

θα κρατήσουμε τη μνήμη ζωντανή

και θα φτιάξουμε καινούργια τραγούδια.


Καινούργια τραγούδια,

που θα ενώνουν

αυτούς που ήταν, αυτούς που είναι

κι αυτούς που θα ’ρθουν.

 

Καινούργια τραγούδια,

σ’ όλες τις γλώσσες του κόσμου,

γιατί εκεί μακριά, πολύ μακριά,

όλοι μας θα ζούμε στις ίδιες

πολύχρωμες,

λαμπερές,

λουσμένες στο δίκιο,

φωτεινές,

λεύτερες πολιτείες.

 

 

 

17-18.07.2024, Αθήνα                                            


 *Στίχος από το ποίημα «Κατάσταση πολιορκίας» της Ρένας Χατζηδάκη (Μαρίνα), το οποίο μελοποίησε ο Μίκης Θεοδωράκης.

Δευτέρα 15 Ιουλίου 2024

Ο φάρος της "Βασιλίνα" στην άκρη της Βόρειας Εύβοιας (από το Horizon Levante)

Ανατολικά του Μαλιακού κόλπου και στην κορυφή του Βόρειου Ευβοϊκού στη θέση “Βασιλίνα” (38.871032, 22.850418) βρίσκεται ο ομώνυμος φάρος. Σας έχουμε πει για την αγάπη του Horizon Levante προς αυτά τα μοναδικά κτίσματα. Η κατασκευή του ανάγεται στα 1892 και  υπάγεται στην κατηγορία περί προστασίας Αρχαιοτήτων (Νεώτερα Μνημεία) Ν. 3028/02(Φ.Ε.Κ. : 153/Α/28-6-02).

 Όπως διαβάζω από την ιστοσελίδα του Π.Ν., ο τετράγωνος εξωτερικά  λιθόκτιστος πύργος του (κυκλικός εσωτερικά) έχει ύψος 8,60m και διάμετρο 1,30m. Στο ξεκίνημα του λειτούργησε με πετρέλαιο, με λευκό σκαρδαμύσσο και φωτοβολία τα 12nm. Στη διάρκεια του ΙΙ WW παρέμεινε σβηστός και επαναλειτούργησε το 1945. Το 1985 ο φάρος έγινε ηλεκτροδοτούμενος και από το 1991 πλήρως αυτοματοποιημένος. Το 2004 δε, επισκευάστηκε πλήρως. Το Π.Ν. τον έχει εξοπλίσει με όλα τα απαραίτητα για καλοκαιρινές διακοπές του προσωπικού του. Η απόσταση του φάρου από τον αιγιαλό είναι μερικά μέτρα.   

Η πρόσβαση ήταν για μένα ένα πολύωρο οδοιπορικό αφού με την ευκαιρία αυτή “μπήκε στο κάδρο” και η αρχαία Κύρινθος (εδώ) .

  Το πήγαινε έγινε μέσω Χαλκίδας: Μαντούδι, Κύρινθος, Αγία Άννα, Κερασιά, Ιστιαία, Γιάλτρα, Λιχάδα, Βασιλίνα. Το γύρνα, μέσω Λουτρών Αιδηψού και  Αρκίτσας. Το σύνολο χρόνου ήταν 11h και 15,’ με διάρκεια οδήγησης τις 7h. και στάσεων τις 4h. Φυσικά, αν η επίσκεψη περιοριστεί μόνο στο φάρο οι χρόνοι είναι κατά πολύ μικρότεροι. Να επισημάνω στον αναγνώστη ότι ο οδικός άξονας Λίμνης, Ροβιών , Αιδηψού δεν είχε πρόσβαση λόγω έργων… 

Ολόκληρη η παρουσίαση του "Horizon Levante" εδώ


Το σημείο όπου βρίσκεται ο φάρος, αποτελεί μια ευνοϊκή τοποθεσία για την διασύνδεση μέσω γέφυρας της Βόρειας Εύβοιας με τη Στερεά Ελλάδα, 

Δείτε και ενα βιντεάκι παρακάτω:




Πέμπτη 11 Ιουλίου 2024

Ωδή στα "σύννεφα" της Joni Mitchell

Παρακάτω θα ακούσετε το remaster του 2021 της Joni Mitchell - "Both Sides Now" (1969) από το αρχικό άλμπουμ "Clouds". THE REPRISE ALBUMS (1968-1971). Η Joni Mitchell πριν λίγα χρόνια κυκλοφόρησε το Blue, ολοκληρώνοντας τα τέσσερα παραγωγικά άλμπουμ της για την Reprise Records με ένα άλμπουμ που θεωρείται από πολλούς ως ένα από τα καλύτερα όλων των εποχών. 

Τα συναρπαστικά, εξομολογητικά τραγούδια του έχουν αξιολογηθεί από τους λάτρεις της μουσικής της και τους κριτικούς ως τα καλύτερα δεκαετιών και έχουν εμπνεύσει μια μεγάλη σειρά καλλιτεχνών πολύ διαφορετικών μεταξύ τους, όπως ο Prince και η Taylor Swift. θεωρείται στο πέρασμα των χρόνων μέχρι σήμερα ενα αριστούργημα δημιουργικότητας και φιλοσοφικής προσέγγισης. πριν 3 χρόνια το άλμπουμ ήταν στη 3η θέση της λίστας του Rolling Stone με τα «500 καλύτερα άλμπουμ όλων των εποχών».

Παρακάτω ακολουθούν μερικοί στίχοι απο το "Both sides now", που έγιναν και για μένα έμπνευση για τον υπότιτλο του "Εγκόλπιου ντελικάτων επιχειρηματιών - Τα σύννεφα και τα ρολόγια στα επιχειρηματικά συστήματα":

«Rows and floes of angel hair. And ice cream castles in the air
And feather canyons everywhere. Looked at clouds that way

But now they only block the sun. They rain and they snow on everyone
So many things I would have done. But clouds got in my way

I've looked at clouds from both sides now. From up and down and still somehow
It's cloud illusions I recall. I really don't know clouds at all»…

Διαβάστε τη συναρπαστική βιογραφία και καλλιτεχνική πορεία της εδώ

Στις αρχές του 1970, η σχέση της Μίτσελ με τον Γκράχαμ Νας είχε λήξει και αποφάσισε να πετάξει στην Ευρώπη για ένα διάλειμμα ξεκούρασης απο τη μουσική βιομηχανία και το σχετικό στρες. Τα ευρωπαϊκά ταξίδια της περιελάμβαναν την Ελλάδα, τη Γαλλία και την Ισπανία. Μετά από λίγες μέρες στην Αθήνα οι δύο φίλες ταξίδεψαν στην Κρήτη, νοίκιασαν ένα αυτοκίνητο και πήγαν στα Μάταλα. Εκεί, η Μίτσελ συνάντησε ενα κοκκινομάλλη, τον Κάρι Ράντιτς που εργαζόταν ως μάγειρας στο καφέ Mermaid. Έγραψε την πρώτη εκδοχή του «Carey» στα Μάταλα, για τα 24α γενέθλια του Raditz. Μετά από περίπου δύο μήνες, αυτή και ο Ράντιτς ταξίδεψαν μαζί στην Αθήνα, αλλά η Μίτσελ πέταξε μόνη της στο Παρίσι, όπου έγραψε το "California", αναφερόμενος στον Raditz ως "κόκκινο, κόκκινο απατεώνα" και όταν επέστρεψε στις ΗΠΑ ολοκλήρωσε το "Carey". μαζί με άλλα τραγούδια για το άλμπουμ Blue.


Οι αναφορές στο χωριό Μάταλα και στον υπαίθριο τρόπο ζωής των χίπηδων αφθονούν στους στίχους του τραγουδιού. Η Μίτσελ εισήγαγε συχνά ζωντανές παραστάσεις του "Carey" αφηγούμενη ανέκδοτα για τον Raditz και τις κρητικές περιπέτειές του. Τον Νοέμβριο του 2014, η Wall Street Journal δημοσίευσε συνεντεύξεις του Marc Myers με την Mitchell και τον Raditz σχετικά με το υπόβαθρο του τραγουδιού. Η Μίτσελ είπε ότι "κόλλησε με τον Κάρι γιατί φαινόταν άγριος και κράτησε το πλήθος μακριά από την πλάτη μου... Απόλαυσα τη συντροφιά του και το θράσος του...ήταν λίγο απατεώνας." Ο Ράντιτς επίσης σχολίασε: «Μου άρεσε πολύ η Τζόνι και δεν μου άρεσε που έχασα την παρέα της. Αλλά στο δρόμο, ξέρεις ήδη ότι οι φιλίες που αναπτύσσεις είναι βραχύβιες Αυτό είναι κανόνας της εμπειρίας.»

Διαβάστε περισσότερα εδώ



Σοφοί κλέφτες (Του Δ.Βασιλείου)

Ραφαήλ Σχολή Αθηνών


  Ίδια, όπως και τα τραπέζια μας,

  άδεια και τα τελευταία ράφια

  στις βιβλιοθήκες μας.

  Τα βιβλία του χθες θαμμένα στη     σκόνη.


Αυτοί, που σοφοί μεταξύ τους λέγονται,

οι σοφοί του σήμερα, κάνουν πως απορούν.

Απ’ τις μακριές, καλοπληρωμένες, συζητήσεις τους

και τις βαθιές, καλοπληρωμένες κι αυτές, αναλύσεις τους,

τίποτα δεν παίρνει μορφή, λόγια του αέρα, που αύριο δεν έχουν.


Κι έτσι σιγά – σιγά χάνεται το αύριο. 

Χάνουμε το αύριο.


Αυτοί, όμως, θα συνεχίσουν να πληρώνονται

για να μας αφήνουν χωρίς αύριο.

Τα ωραία τους, καλοπληρωμένα, λόγια

δεν γεμίζουν τα τραπέζια μας, δεν γεμίζουν τις βιβλιοθήκες μας.

Ως πότε θα τους αφήνουμε να μας κλέβουν το αύριο;


Στην άκρη ν’ αφήσουμε τα ψέματά τους, τη δήθεν σπλαχνική σοφία τους.

Τα μυαλά μας εργοστάσια να κάνουμε, οι δικοί μας σοφοί να προκύψουν

κι όλοι μαζί να γεμίσουμε τα τραπέζια μας, να ξεσκονίσουμε τα παλιά μας βιβλία

και νέες βιβλιοθήκες να γεμίσουμε με τα σχέδια και τα όνειρα του αύριο.

Κι αυτό το αύριο να το κάνουμε δικό μας.


08.07.2024, Αθήνα 

Παρασκευή 28 Ιουνίου 2024

Περιφρόνηση: η νέα πρόκληση της επόχης μας (Του Timothy Shriver, Πρόεδρου των Special Olympics)

... όλοι αξίζουν να αντιμετωπίζονται με αξιοπρέπεια και όταν αυτό συμβαίνει, όλοι επωφελούνται.

Σήμερα, το μήνυμα αυτό είναι σημαντικό όχι μόνο για τα άτομα με διανοητικές αναπηρίες αλλά και για όλους εμάς τους υπόλοιπους. Υπάρχει ένα νέο ζήτημα στην πολιτική μας πραγματικότητα, το οποίο όμως δεν έχει προσελκύσει ακόμη την επιτακτική προσοχή που απαιτεί. Συζητάμε δημόσια σχετικά με τη μετανάστευση και την αναπαραγωγή. Διαφωνούμε μεταξύ μας όσον αφορά την εκπαίδευση και την επιβολή του νόμου, και προτάσσουμε ισχυρές απόψεις γύρω από τον πόλεμο και την ειρήνη. Αγωνιζόμαστε για το μέλλον του πλανήτη μας και για τις πηγές ενέργειας.

Όλα αυτά είναι πράγματι εξαιρετικά κρίσιμα ζητήματα, αλλά αυτό που κρύβεται σε κοινή θέα είναι το μοναδικό ζήτημα που μας εμποδίζει από το να μπορέσουμε να αντιμετωπίσουμε οποιοδήποτε από αυτά: η συνήθειά μας να αντιμετωπίζουμε ο ένας τον άλλον με περιφρόνηση και να στερούμε ο ένας από τον άλλον την αξιοπρέπεια. Στο πλαίσιο κάθε κοινότητας, κάθε κράτους και κάθε θρησκείας, αυτό που μας διασπά και μας καταστρέφει δεν είναι ούτε οι πολιτικές μας απόψεις, οι θρησκευτικές μας αξίες ή οι διαφορές μας, αλλά ο φανατισμένος θυμός και ο εθιστικός ιός της περιφρόνησης. Το πρόβλημα δεν είναι ότι διαφωνούμε, αλλά το πώς διαφωνούμε. Και, όταν διαφωνούμε με θυμό και περιφρόνηση, καθιστούμε αδύνατη την επίλυση των ίδιων των προβλημάτων που ισχυριζόμαστε ότι θέλουμε να επιλύσουμε.

Η περιφρόνηση μοιάζει να είναι απανταχού παρούσα. Τα στοιχεία δείχνουν ότι η πλειοψηφία των Αμερικανών πιστεύει ότι η πολιτική είναι «τοξική και διχασμένη». Περισσότεροι από 30% από εμάς έχουν τερματίσει μία σχέση με κάποιον στενό φίλο ή φίλη ή κάποιο μέλος της οικογένειάς μας εξαιτίας πολιτικών ή πολιτιστικών ζητημάτων. Σχεδόν οι μισοί από εμάς «αυτολογοκρίνουμε» τα λόγια που είμαστε διατεθειμένοι να μοιραστούμε μεταξύ φίλων και κοινωνικών ομάδων, εξαιτίας του φόβου που έχουμε ότι θα δεχθούμε επιθέσεις μίσους. Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και οι αλγόριθμοι των εταιριών τεχνολογίας έχουν γίνει «βασικοί παράγοντες που σκοτώνουν την αβροφροσύνη μας και παρεμποδίζουν την πολιτική, τις κυβερνήσεις και τον κοινωνικό μας ιστό, κυρίως σπέρνοντας την απομόνωση, την οργή και την εθιστική συμπεριφορά». (Swisher 2023). Η περιφρόνηση συμβάλλει στη βία, στον διχασμό και στην παράλυση. Και είναι παντού.

Στο μεγαλύτερο κομμάτι της ιστορίας μας, το να αντιμετωπίζεις τους άλλους με περιφρόνηση ήταν κάτι που θεωρούνταν αδυναμία, αλλά στις μέρες μας έχει καταλήξει να είναι ζήτημα υπερηφάνειας. Καυχιόμαστε για το πώς γελοιοποιούμε την άλλη πλευρά. Γινόμαστε δημοφιλείς όταν μπορούμε να ταπεινώνουμε και να εξευτελίζουμε όσους σκέφτονται διαφορετικά από εμάς. Μας εξυμνούν όταν μπορούμε να εντοπίσουμε προσωπικές ατέλειες ή αδυναμίες στους άλλους και να τις εκμεταλλευτούμε προς όφελός μας. Η περιφρόνηση μας κάνει διάσημους και δημοφιλείς, ακόμη και πλούσιους....

Ο φιλόσοφος René Girard παρατήρησε την εμφάνιση αυτού του φαινομένου πριν από σχεδόν έναν αιώνα, όταν ανακάλυψε αυτό που ονόμασε τον «μηχανισμό του αποδιοπομπαίου τράγου». Ο Girard εντόπισε ένα μοτίβο που παρατηρείται σταθερά στις ανθρώπινες κοινωνίες: οι άνθρωποι συγκεντρώνονται σε κοινότητες προκειμένου να υποστηρίξουν τις βασικές τους ανάγκες, αλλά δημιουργούνται εντάσεις εξαιτίας της τάσης που έχουν να μιμούνται και να ζηλεύουν τους άλλους. Αυτή η τάση κλιμακώνεται εύκολα σε δαιμονοποίηση και βία, και έτσι δημιουργούνται αποδιοπομπαίοι τράγοι: συσπειρωνόμαστε, δηλαδή, προκειμένου να κατηγορήσουμε τον «άλλο» και πιστεύουμε ότι με τη συντριβή του άλλου μπορεί να αποκατασταθεί η ειρήνη. Όταν οι κοινωνίες δεν διαθέτουν τα τελετουργικά ή τις αξίες που απαιτούνται για τη μείωση των εντάσεων και του θυμού που οδηγούν στην αναζήτηση αποδιοπομπαίων τράγων, τότε αυξάνονται τα επικίνδυνα επίπεδα ενοχοποίησης και κατασυκοφάντησης. Αυτή είναι και η σημερινή μας κατάσταση. Κατηγορούμε και διασύρουμε τους άλλους, σε τέτοιο βαθμό και σε τέτοια κλίμακα που τελικά απειλούμαστε όλοι....

Υπάρχουν απλοί τρόποι να εξασκηθούμε στο να διαφωνούμε με αξιοπρέπεια. Όταν διαφωνούμε, για παράδειγμα, είναι πάντα πολύτιμο να εντοπίζουμε την εσωτερική μας ηρεμία και να αυτορρυθμιζόμαστε. Είναι πολύτιμο να λειτουργούμε με περιέργεια και όχι με αντιδραστικότητα – να ακούμε προκειμένου να καταλάβουμε, και όχι προκειμένου να επιτεθούμε...

Πιστεύουμε βαθιά ότι η αλλαγή είναι εφικτή, επειδή πιστεύουμε ότι όλοι μας λαχταράμε να δημιουργήσουμε έναν κόσμο γεμάτο συμπόνια, αγάπη και δικαιοσύνη. Κατά βάθος, πιστεύουμε ότι είμαστε φτιαγμένοι για να μοιραζόμαστε τη ζωή μας, τα χαρίσματά μας και την καλοσύνη μας με τους άλλους. Είμαστε φτιαγμένοι για να λάμπουμε. Το ίδιο και όλοι οι άλλοι.