Αειφόρος ανάπτυξη σημαίνει ότι οι ανάγκες της παρούσας γενιάς καλύπτονται χωρίς να υποθηκεύεται η ικανότητα των επόμενων γενεών να καλύψουν τις δικές τους ανάγκες. Αποσκοπεί στη διασφάλιση της ικανότητας της γης να ευνοεί όλες της μορφές ζωής και βασίζεται στις αρχές της δημοκρατίας, της ισότητας των φύλων, της αλληλεγγύης, του κράτους δικαίου και του σεβασμού των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, μεταξύ άλλων της ελευθερίας και της ισότητας ευκαιριών για όλους.
Τετάρτη 25 Οκτωβρίου 2023
Έξι συστάσεις της έκθεσης για τη παγκόσμια φοροδιαφυγή
ΤΟ ΘΑΥΜΑ - Του Δημήτρη Βασιλείου
Τις θύρες διάπλατα ν’ ανοίξεις
το θαύμα χώρο
για να βρει,
που εσύ θα του
ορίσεις.
Κι’ όταν το
θαύμα ορισθεί
λίγοι αυτοί που
θα το δουν,
λιγότεροι που θα
το καταλάβουν
κι’ ακόμα πιο
λιγότεροι αυτοί που θα το ζήσουν.
Γιατί το θαύμα
ξωτικό κι’
αερικό
και γεγονός
μεγάλο.
Μ’ ονόματα πολλά
θα το ορίσουν
αυτοί που θα το
δουν και θα το καταλάβουν,
μα μόνο εσύ,
εσύ που θα το
ζήσεις,
είσαι σε θέση να
το πεις
και να τ’
ονοματίσεις.
Πρόσεξε,
μην φοβηθείς και
μην λιγοθυμήσεις.
Έρωτας
Επανάσταση
του θαύματος οι
δυο πλευρές,
τα δυο ονόματά
του,
που στη ζωή
συνέχεια
και ιστορία
δίνουν.
και ματωμένη και
σκληρή.
Χάθηκε ο δρόμος
για το φως
κι’ αναλαμπές
μεσ’ στο σκοτάδι μείναν
για να θυμίζουν
πως κάποιοι
προσπαθήσαν.
Το θαύμα όμως
για να ‘ρθει,
θα σας το
ξαναπώ,
τις θύρες
κάποιος διάπλατα
ν’ ανοίξει
πρέπει.
Το θαύμα
αν θέλεις να το
ζήσεις
κι’ όχι μονάχα
να το δεις και να το καταλάβεις,
το βήμα σου
συντόνισε
στην μια – διπλή
γραμμή του.
Εσύ και μόνο
εσύ,
μιας αρμονίας
αγαστής
επαναστάτης κι’
εραστής.
Τρίτη 24 Οκτωβρίου 2023
Οι νεοφυείς Επιχειρήσεις και οι τεχνοβλαστοί
Νεοφυής (Startup) ονομάζεται ένα νέο και – μεσοπρόθεσμα - προσωρινό επιχειρηματικό σύστημα, που εργάζεται για την αναζήτηση κάθε είδους και τύπου καινοτομίας σε συγκεκριμένο πρόβλημα, του οποίου η λύση δεν είναι προφανής και η επιτυχία δεν είναι εγγυημένη, φιλοδοξώντας να αναπτυχθεί σε σύντομο χρονικό διάστημα, κατοχυρώνοντας την αξία της καινοτομίας εθνικά και διεθνώς. Κάθε νέα ίδρυση δεν είναι “Start up”, ούτε η επικέντρωση στις νέες τεχνολογίες ή στο νέο τύπο χρηματοδότησης την κάνει τέτοια. Τα βασικά χαρακτηριστικά της είναι η διαφοροποίηση από το πλήθος με βάση την ιδέα και τη ραγδαία ανάπτυξη.
Ως τεχνοβλαστός («Spin Off») διεθνώς καθορίζεται η παραγωγή ενός υποπροϊόντος ή το τυχαίο αποτέλεσμα ενός μεγαλύτερου έργου / διαδικασίας, ή η παραγωγή ενός πρόσθετου που δεν είχε προγραμματιστεί αρχικά. Το διαστημικό πρόγραμμα έχει δώσει πολλές τέτοιες, νέες εμπορικές τεχνολογίες, το ίδιο και η βιομηχανία στρατιωτικών εξοπλισμών. Προκύπτει συνήθως κατά τη λειτουργία τμημάτων ερευνών / τεχνολογίας / παραγωγής των μεγάλων εταιρειών που ασχολούνται με πολυτομεακά και σύνθετα έργα. «Συνάψιες όλα και ουχ όλα… και εκ πάντων εν και εξ ενός πάντα» - Οι συνδέσεις είναι όλα κι όχι όλα…και το ένα γεννιέται απ’ όλα και από το ένα όλα (Ηράκλειτος). Μπορεί να πει κανείς ότι είναι μια νεοφυής επιχείρηση άλλου κλάδου, που προκύπτει από τη μητρική και έχει εγγυημένη υποστήριξη κάποιου βαθμού από αυτή.
Η μητρική εταιρεία θα διακόψει το μέρος της νέας παραγωγής της εάν
αναμένει ότι θα είναι επικερδές να το κάνει. Ο τεχνοβλαστός θα έχει ξεχωριστή δομή
διαχείρισης και νέο όνομα, αλλά θα διατηρήσει τα ίδια περιουσιακά στοιχεία,
πνευματική ιδιοκτησία και ανθρώπινο δυναμικό. Η μητρική εταιρεία θα συνεχίσει
να παρέχει οικονομική και τεχνολογική υποστήριξη στις περισσότερες περιπτώσεις.
Είναι η δημιουργία ενός start up, από τα
σπλάχνα μιας μητρικής εταιρείας, ή αλλιώς η δημιουργία μιας ανεξάρτητης
εταιρείας μέσω της πώλησης ή διανομής νέων μετοχών της υπάρχουσας ή της
διάσπασής της.
Οι αποσυνδεθείσες εταιρείες που παράγουν τα νέα προϊόντα αναμένεται να
αξίζουν περισσότερο ως ανεξάρτητες οντότητες, παρά ως μέρη της εταιρείας από
την οποία προέρχονται. Πολλές φορές η μητρική εταιρεία δημιουργεί ένα spin off
διανέμοντας το 100% του ιδιοκτησιακού της συμφέροντος σε αυτήν την νέα μονάδα
ως μέρισμα μετοχών στους υφιστάμενους μετόχους. Μπορεί επίσης να προσφέρει
στους υφιστάμενους μετόχους της έκπτωση για να ανταλλάξουν τις μετοχές τους στη
μητρική εταιρεία με μετοχές του spin off ή και άλλες λύσεις..
Στην Ελλάδα όμως, με αυτό τον όρο αναφερόμαστε σε εταιρείες οι οποίες
έχουν ως αντικείμενο την εμπορική αξιοποίηση διανοητικής ιδιοκτησίας
(δικαιωμάτων ή αιτήσεων κατοχύρωσης δικαιωμάτων) ή επιστημονικής γνώσης μελών
ακαδημαϊκού και ερευνητικού προσωπικού Ερευνητικών Οργανισμών. Ιδρύονται από
μέλη του ακαδημαϊκού ή του ερευνητικού προσωπικού Ερευνητικών Οργανισμών, με ή
χωρίς την συμμετοχή τρίτων προσώπων, ενώ βάσει νόμου ιδρύονται υποχρεωτικά
κατόπιν άδειας που παραχωρεί ο Ερευνητικός Οργανισμός (τα Ερευνητικά Κέντρα
δημοσίου ή ιδιωτικού δικαίου και τα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα).[1]
Για τη θέση των νεοφυών επιχειρήσεων στη χώρα μας, τα τελευταία πλήρη διαθεσιμα
στοιχεία (2021) ως προς τους κλάδους δραστηριότητας, τον αριθμό απασχολουμένων
και τις περιοχές εγκατάστασης εμφανίζονται παρακάτω:
Δυστυχώς, όπως μπορείτε να παρατηρήσετε στη περιφέρεια Στερεάς Ελλάδας αντιστοιχεί πολύ μικρό ποσοστό νεοφυών επιχειρήσεων παρά τα μεγάλα λόγια της περιφερειακής διοίκησης, την "δράση" αρκετών "αναπτυξιακών" εταιρειών, την ύπαρξη του τριγώνου Σχηματαρίου - Θήβας - Χαλκίδας με μεγάλη συγκέντρωση βιομηχανιών και την λειτουργία πολλών μεγάλων επιχειρήσεων στην ευρύτερη περιοχή.
Μερικοί ανεβάζουν τον αριθμό των νεοφυών επιχειρήσεων στη χώρα υπερβολικά (> 1500).[2] Όμως πρόσφατα στοιχεία καταγράφουν μόνο 728.[3]
Η διευθύντρια του EGG της Eurobank Ρούλα Μπαχταλιά
πρόσφατα επεσήμανε πως η αξία του ελληνικού συστήματος καινοτομίας έφτασε τα
8,2 δισεκατομμύρια ευρώ το 2022 από 1,1 δισ. το 2017, ενώ ο αριθμός των
εγγεγραμμένων νεοφυών επιχειρήσεων στο Elevate Greece ανέρχεται σε
800 και ο αριθμός των εργαζομένων σε αυτές τις εταιρείες ξεπερνά τις 7.000.
Οι
ενδιαφερόμενοι μπορούν να αντλήσουν περισσότερες πληροφορίες από το: https://elevategreece.gov.gr/el/mitroo/
Μπορείτε να διαβάσετε και αυτό
Παρακάτω ακολουθεί ένας ενδεικτικός κατάλογος κρίσιμων θεμάτων
για νεοφυείς επιχειρήσεις και τους τεχνοβλαστούς
NN |
Αντικείμενο / Θέμα |
Ερώτηση |
Σαφής & τεκμηριωμένη απάντηση |
1 |
Έμπνευση |
Από πού και πως
έρχεται η ιδέα? |
|
2 |
Καινοτομία |
Ποια ακριβώς και σε
ποιο τομέα? |
|
3 |
Βασικό πρωτότυπο |
Που και πως θα ετοιμαστεί |
|
4 |
Ρυθμίσεις
ιδιοκτησίας |
Ανάλογα αν είναι Start Up ή
Spin
Off |
|
5 |
Ρυθμίσεις
πνευματικής ιδιοκτησίας / πατέντων |
Ποιες και για πόσο
χρονικό διάστημα? |
|
6 |
Δυνητικοί πελάτες |
Ποιοι και πόσοι
είναι? |
|
7 |
Ανταγωνισμός |
Ποιοι είναι οι
ανταγωνιστές / πάροχοι εναλλακτικών λύσεων? |
|
8 |
Πωλήσεις |
Ποια είναι τα
κανάλια για να φτάσει το προϊόν στο πελάτη? |
|
9 |
Μάρκετινγκ |
Πως θα δημιουργηθεί
η ζήτηση του τελικού πελάτη? |
|
10 |
Ανάπτυξη εργασιών |
Με συμφωνίες
προώθησης, πωλήσεων, συνεργασίες? |
|
11 |
Μοντέλο εσόδων / τιμολόγησης |
Ποιο και γιατί? |
|
12 |
Από την επένδυση
στην αγορά |
Σε πόσο χρονικό
διάστημα? |
|
13 |
Μοντέλο ανάπτυξης
προϊόντος |
Ποιο και πως? |
|
14 |
Παραγωγή |
Τι εγκαταστάσεις
χρειάζονται? |
|
15 |
Αρχική
χρηματοδότηση |
Seed financing? |
|
Αναζήτηση μεγάλων
επενδυτών? |
|
||
Αξιοποίηση κινήτρων
επενδύσεων? |
|
||
16 |
Επακόλουθη
χρηματοδότηση |
Πως, πόση και πότε? |
|
17 |
Ρευστότητα |
|
|
18 |
Από την έμπνευση
στη πατέντα και από αυτή στη παραγωγή |
Πόσος χρόνος
απαιτείται και γιατί? |
|
Δευτέρα 23 Οκτωβρίου 2023
Στρατηγικό λάθος η αγνόηση της νησιωτικότητας της Εύβοιας
Της Πάρη Ντελκή, εκδότριας του "Παλμός της Βόρειας Εύβοιας"
" Από την αρχαιότητα η δύναμη της Εύβοιας στράφηκε στη θάλασσα. Τεράστια πλοία έφταναν μακριά κοινωνόντας τον Ευβοϊκό Πολιτισμό, από τα νομίσματα μέχρι το Ευβοϊκό αλφάβητο στην άκρη του τότε γνωστού κόσμου. Οι πλούσιες πηγές της Ιστορίας το μαρτυρούν κι ο σύγχρονος Ευβοιώτης το παραβλέπει. Το υγρό στοιχείο πρόκληση πάντα και στοιχείο σύνδεσης με άλλες κοινωνίες και πολιτισμούς που φέρει διαφορετικό αέρα σε κάθε τόπο, λες και στην Εύβοια δεν υπάρχει....
Φωτο: Αιδηψός και τα χωριά της / Facebook |
Βόρεια και Νότια Εύβοια με κοινά προβλήματα με την ίδια απομόνωση, με το ίδιο κακό οδικό δίκτυο που να τις συνδέει με την πρωτεύουσα του νομού, που δεν γνωρίζει τον αποκλεισμό λόγω καιρικών φαινομένων…
Μια ώρα από την πρωτεύουσα του κράτους δεν αφήνει στους Χαλκιδέους, ούτε περιθώρια ενσυναίσθησης, για την Ιστιαία ή την Κάρυστο που χρειάζονται τετραπλάσιους χρόνους και έξοδα για να έχουν τις ίδιες παροχές...."
Κυριακή 22 Οκτωβρίου 2023
Ο πόλεμος είναι μια κομπίνα με κέρδη δολλαρίων και ζημιές ανθρώπινων υπάρξεων
Παλαιστίνη, Ισραήλ, Ουκρανία, Ρωσία, Κεντρική Αφρικανική Δημοκρατία, Μαλί, Ιράκ, Σουδάν, Σομαλία, Λ.Δ.Κονγκό, Νότιο Σουδάν, Λιβύη, Συρία, Υεμένη, Αφγανιστάν είναι μερικές μόνο απο τις χώρες του κόσμου σήμερα όπου δοκιμάζεται η ειρήνη.
Υπάρχουν επίσης άλλες (περισσότερες απο 15) όπου οι κάτοικοί τους είναι "συνηθισμένοι" να ζουν σε ένα ασταθές και μη ειρηνικό περιβάλλον με καθημερινές στερήσεις και κίνδυνο για τη ζωή τους.
Το 1935 ο Σμίντλεϊ Ντάρλινγκτον Μπάτλερ, ανώτατος αξιωματικός των Πεζοναυτών, που είχε συμμετάσχει στο πόλεμο των Μπόξερ, κατά της Μεξικανικής Επανάστασης και στον Α ‘ Παγκόσμιο Πόλεμο και ήταν ο πιο παρασημοφορημένος Αμερικανός αξιωματικός είχε πει το περίφημο «Ο πόλεμος είναι μία κομπίνα».
«Ο πόλεμος
είναι ίσως το πιο παλιό, το πιο κερδοφόρο, σίγουρα το πιο μοχθηρό μέσο διεθνούς
εμβέλειας, τα κέρδη του οποίου υπολογίζονται σε δολάρια και οι ζημιές σε ζωές.
Στον Πρώτο Παγκόσμιο Πόλεμο, μια μικρή χούφτα συγκέντρωσε αμύθητα κέρδη. Τουλάχιστον
21.000 νέοι εκατομμυριούχοι έγιναν στις Ηνωμένες Πολιτείες κατά τη διάρκεια του
Παγκόσμιου Πολέμου. Πόσοι από αυτούς τους εκατομμυριούχους του πολέμου σήκωσαν
ένα τουφέκι; Πόσοι από αυτούς έσκαψαν μια τάφρο; Πόσοι από αυτούς ήξεραν τι
σήμαινε να πεινάς σε ένα χαράκωμα μολυσμένο από αρουραίους; Πόσα από
αυτούς πέρασαν άγρυπνες, φοβισμένες νύχτες, με τις οβίδες να σκάνε
δίπλα τους; Πόσοι αντιμετώπισαν μια ξιφολόγχη ενός εχθρού; Ποιος βγάζει τα
κέρδη από τον πόλεμο; Η αμυντική βιομηχανία, οι τράπεζες και οι κερδοσκόποι.
Και ποιος πληρώνει τον λογαριασμό; Οι φορολογούμενοι»
Ο Δεύτερος Παγκόσμιος Πόλεμος αλλά και οι εκατοντάδες τοπικοί στο προηγούμενο αιώνα και στη σύγχρονη εποχή δυστυχώς επιβεβαιώνουν δραματικά τα λόγια του.
Τετάρτη 18 Οκτωβρίου 2023
Μελέτη ΙΟΒΕ: Η Συμβολή της Ναυτιλίας στην ελληνική οικονομία. Προοπτικές και Προκλήσεις
Φωτο απο www.naftemporiki.gr |
Η Ελλάδα έχει πρωταγωνιστικό ρόλο στην ποντοπόρο ναυτιλία, η οποία αποτελεί τον κινητήριο μοχλό του παγκόσμιου εμπορίου. Παράλληλα, οι γραμμές της επιβατηγού ναυτιλίας συνδέουν τη νησιωτική χώρα με την υπόλοιπη Ελλάδα και στηρίζουν κρίσιμα την οικονομική και κοινωνική ζωή των νησιών, μεταφέροντας κατοίκους, επισκέπτες και εμπορεύματα.
Η ποντοπόρος και η επιβατηγός ναυτιλία, μαζί με άλλα τμήματα της ναυτιλίας (όπως η κρουαζιέρα και η ναυτιλία κοντινών αποστάσεων), καθώς και πολλές άλλες δραστηριότητες που στηρίζουν τη ναυτιλία με υπηρεσίες και αγαθά (όπως η λειτουργία λιμένων, η ναυπήγηση και η επισκευή πλοίων και σκαφών, η κατασκευή ναυτιλιακού εξοπλισμού, η τραπεζική, η ασφάλιση, νομικές και λογιστικές υπηρεσίες), συνθέτουν ένα πλέγμα δραστηριοτήτων με ιδιαίτερη σημασία για την εγχώρια δημιουργία εισοδημάτων και θέσεων εργασίας.
Ο σκοπός της μελέτης περιλαμβάνει την εξέταση και την ανάδειξη της οικονομικής συμβολής, των προοπτικών και των προκλήσεων της ναυτιλίας στην Ελλάδα. Ειδικότερα, στη μελέτη αναλύονται οι τάσεις στα βασικά μεγέθη των κλάδων των υδάτινων μεταφορών και των συναφών δραστηριοτήτων την τελευταία δεκαετία, εκτιμάται η συμβολή των υδάτινων μεταφορών στην ελληνική οικονομία λαμβάνοντας υπόψη τις διασυνδέσεις με τους υπόλοιπους κλάδους και εξετάζονται οι σημαντικότερες ρυθμιστικές, περιβαλλοντικές και τεχνολογικές προκλήσεις που πρέπει να αντιμετωπίσει η ελληνική ναυτιλία για να εξακολουθήσει να είναι ανταγωνιστική στην παγκόσμια αγορά.
Σύμφωνα με τη μελέτη, λαμβάνοντας υπόψη και τις πολλαπλασιαστικές επιδράσεις σε άλλους κλάδους της οικονομίας, η συνολική επίδραση της ναυτιλίας στο ΑΕΠ της Ελλάδας εκτιμήθηκε στα €14,1 δισεκ. ετησίως (μέσος όρος περιόδου 2018-2021) που αντιστοιχεί στο 7,9% του ΑΕΠ. Σε όρους απασχόλησης, η επίδραση εκτιμάται σε 86,3 χιλ. θέσεις εργασίας πλήρους απασχόλησης, ενώ τα δημόσια έσοδα αυξάνονται περίπου κατά €1,9 δισεκ. από τη ναυτιλία άμεσα ή έμμεσα από τις πολλαπλασιαστικές επιδράσεις.
Η ανάγκη ενίσχυσης του ναυτιλιακού επαγγέλματος στην Ελλάδα είναι επιτακτική για τη διατήρηση της ελληνικής ναυτιλιακής παράδοσης στη θάλασσα, καθώς και για τη βιωσιμότητα των ναυτιλιακών γραφείων που λειτουργούν στην επικράτεια.
Στις σημαντικές προκλήσεις που αντιμετωπίζει η ναυτιλία περιλαμβάνονται η απανθρακοποίηση της ναυτιλίας με πράσινες πηγές ενέργειας και καύσιμα, η μετάβαση σε έξυπνη ναυτιλία με ψηφιακές λύσεις και αυτόνομα πλοία, η εξεύρεση της κατάλληλης χρηματοδότησης και οι αλλαγές στο φορολογικό πλαίσιο.
Επίτευξη της ανθρακικής ουδετερότητας κοντά στο 2050, τόσο σε παγκόσμιο όσο και σε ευρωπαϊκό επίπεδο. Η σταδιακή απανθρακοποίηση της ναυτιλίας ως το 2050 αποτελεί έναν από τους βασικούς στρατηγικούς στόχους της ναυτιλίας, που υποστηρίζονται από τον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό (ΙΜΟ) και την Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Η επέκταση του ευρωπαϊκού Συστήματος Εμπορίας Δικαιωμάτων Εκπομπών (ΣΕΔΕ) και στη ναυτιλία από το 2024, με πρώτη χρονιά παράδοσης δικαιωμάτων το 2025, δημιουργεί πιέσεις στην παγκόσμια ναυτιλία και ειδικότερα σε ποντοπόρα πλοία που αποπλέουν ή καταπλέουν σε ευρωπαϊκά λιμάνια.
Νέα γενιά καυσίμων για τη ναυτιλία – κρίσιμη η επιλογή των κατάλληλων για ανταγωνιστική αλλά και ανθρακικά ουδέτερη ναυτιλία. Η ανάπτυξη και χρήση καυσίμων που παράγονται με διαδικασίες χαμηλού ή μηδενικού άνθρακα (ενδεικτικά γαλάζια καύσιμα, βιοκαύσιμα, ηλεκτρική ενέργεια) δύνανται να υποστηρίξουν, υπό προϋποθέσεις, τη μετάβαση της ναυτιλίας προς την απανθρακοποίηση. Ο εξηλεκτρισμός της ναυτιλίας καλείται να λύσει ζητήματα που σχετίζονται με το κόστος και τεχνικά ζητήματα για την αποθήκευση της ενέργειας, αλλά και θέματα παροχής ενέργειας από τα λιμάνια. Προς το παρόν, οι παραγγελίες νέων πλοίων αφορούν κυρίως σε μηχανές εσωτερικής καύσης και LNG. Η χρήση ηλεκτρικής πρόωσης εφαρμόζεται είτε πιλοτικά είτε σε σκάφη συγκεκριμένων ΙΟΒΕ | Δελτίο Τύπου | Μελέτη ΝΑΥΤΙΛΙΑΣ 3 χαρακτηριστικών (π.χ. μικρά ρυμουλκά, πλοία κοντινών αποστάσεων). Στους περιοριστικούς παράγοντες για την επιλογή των νέων καυσίμων συμπεριλαμβάνονται θέματα επενδυτικού κόστους, αποθήκευσης ενέργειας εν πλω, αλλά και αξιόπιστης παροχής από λιμένες, παγκοσμίως.
Η χρήση έξυπνων συστημάτων οδηγεί τη ναυτιλία στην ψηφιακή περίοδο - κλειδί για τα αυτόνομα πλοία. Η επέκταση της χρήσης εφαρμογών που συλλέγουν και αποθηκεύουν με ασφάλεια τα δεδομένα λειτουργίας των πλοίων οδηγούν, υπό προϋποθέσεις, σε αποτελεσματικότερη διαχείριση, περιορίζοντας τις λειτουργικές δαπάνες. Επιπλέον, αποτελούν τη βάση για την ανάπτυξη λύσεων τεχνητής νοημοσύνης (Artificial Intelligence - ΑΙ) αλλά και αυτόνομων πλοίων. Το σημαντικό ενδιαφέρον για πιλοτικές εφαρμογές των αυτόνομων πλοίων από μεγάλες ναυπηγικές και ναυτιλιακές εταιρείες αναμένεται να ενισχυθεί εκ νέου και από το θεσμικό πλαίσιο, η ανάπτυξη του οποίου παραμένει σε πρώιμα στάδια.
Τα νέα χρηματοπιστωτικά εργαλεία συνδέονται σε μεγάλο βαθμό με τις περιβαλλοντικές και κοινωνικές επιδόσεις της ναυτιλίας. Η πράσινη μετάβαση της ναυτιλίας απαιτεί επενδύσεις σε τεχνολογίες, υποδομές και εκπαίδευση προσωπικού. Η έκθεση των ελληνικών ναυτιλιακών χαρτοφυλακίων σε δανεισμό περιορίζεται, ενώ χρησιμοποιούνται εναλλακτικά χρηματοδοτικά μέσα (π.χ. χρηματοδοτική μίσθωση από ασιατικές χώρες, ίδια κεφάλαια, άντληση πόρων από την αγορά κεφαλαίου). Αλλαγές στο θεσμικό πλαίσιο (Βασιλεία ΙΙΙ) αλλά και διεθνείς πρωτοβουλίες (Αρχές του Ποσειδώνα, Sea Cargo Charters) θέτουν τις βάσεις για τη σύνδεση των παρεχόμενων χρηματοδοτήσεων από τις τράπεζες και την αγορά κεφαλαίου με τις ευρύτερες επιδόσεις των ναυτιλιακών εταιρειών στους πυλώνες της βιώσιμης ανάπτυξης. Πράσινα ομόλογα και δάνεια/ομόλογα με ρήτρες βιωσιμότητας είναι μερικά από τα χρηματοδοτικά εργαλεία που μπορούν, υπό προϋποθέσεις, να υποστηρίξουν την πράσινη μετάβαση και την τεχνολογική αναβάθμιση της ναυτιλίας. Ωστόσο, η ανάγκη για παρουσίαση των διαχρονικών επιδόσεων των ναυτιλιακών επιχειρήσεων με διαφάνεια και συστηματικό τρόπο είναι έκδηλη. Οι αναφορές ESG (Environmental–Social–Governance) γίνονται περισσότερο διαδεδομένες στον κλάδο, ενώ το ανανεωμένο ευρωπαϊκό θεσμικό πλαίσιο (CSRD – Corporate Sustainability Reporting Directive) προβλέπει την ανάγκη έκδοσης ετήσιων αναφορών ESG και σε μικρομεσαίες εισηγμένες επιχειρήσεις από το 2027.
Συγκριτικό φορολογικό μειονέκτημα εκτιμάται ότι προκύπτει για τις ελληνικές ναυτιλιακές εταιρείες. Το βασικό πλαίσιο για τη φορολόγηση ναυτιλιακών επιχειρήσεων στηρίζεται στον φόρο χωρητικότητας καθώς και στην επιπλέον εθελοντική εισφορά η οποία θεσμοθετήθηκε το 2013, με αφετηρία την κρίση της ελληνικής οικονομίας. Συγκριτική ανάλυση με συστήματα φορολόγησης άλλων ναυτιλιακών κρατών εκτιμά πως οι ναυτιλιακές εταιρείες στην Ελλάδα αντιμετωπίζουν συγκριτικό μειονέκτημα έναντι εκείνων που είναι εγκατεστημένες σε άλλα καθεστώτα φόρου χωρητικότητας (εντός ή εκτός ΕΕ).
Τα αρχεία της έρευνας, παρουσίασης και δελτίο τύπου μπορείτε να τα κατεβάσετε απο εδώ
Ακολουθούν αποσπάσματα σχετικής δημοσίευσης της www.naftemporiki.gr
" Σύμφωνα με την έρευνα, το 2023 η ελληνόκτητος ποντοπόρος ναυτιλία συνέχισε να κατέχει ηγετική θέση παγκοσμίως σε όρους dead weight tonnage (DWT), βρισκόμενη σε απόσταση από την Κίνα και την Ιαπωνία. Συγκεκριμένα, ο ποντοπόρος στόλος της Ελλάδας ανέρχονταν σε 393,0 εκατ. dwt έναντι 302,0 εκατ. dwt της Κίνας και 237,7 εκατ.dwt της Ιαπωνίας. Ο ελληνόκτητος στόλος είναι δεύτερος σε αξία (163 δισ. δολ) μετά από αυτόν της Κίνας (163 δισ. δολ). Την ίδια χρονιά, οι ελληνικές πλοιοκτήτριες εταιρείες υλοποιούν το τρίτο μεγαλύτερο πρόγραμμα παραγγελιών (σε όρους GT), το οποίο ωστόσο υστερεί από τις πρώτες δύο ναυτιλιακές δυνάμεις. Συγκεκριμένα, πρώτη είναι η Κίνα, που αυτή τη στιγμή έχει παραγγελίες 34,1 εκατ. GT. Ακολουθεί η Ιαπωνία με 28,9 εκατ.GT και στην 3η θέση είναι η Ελλάδα με 20 εκατ. GT."...
Σε όρους συμμετοχής στα μεγέθη της ελληνικής οικονομίας και παρά τη διατάραξη της δραστηριότητας κατά τη διάρκεια της πανδημίας Covid-19, η ναυτιλία εξακολουθεί να έχει με διαφορά το μεγαλύτερο μερίδιο στην ακαθάριστη προστιθέμενη αξία (ΑΠΑ) της ελληνικής οικονομίας (3,1% ή €4,8 δισεκ. το 2021, έναντι μόλις 0,2% κατά μέσο όρο στην ΕΕ) σε σχέση με άλλα ευρωπαϊκά κράτη μέλη.
Επιπλέον, τα έσοδα από μεταφορικές υπηρεσίες σε χώρες του εξωτερικού, που καταγράφονται ως μέρος του διαχρονικά πλεονασματικού θαλάσσιου ισοζυγίου, παραμένουν σε υψηλά επίπεδα.
Ενδεικτικά, την τελευταία δεκαετία (2012-2022) η χώρα εισέπραξε 148,3 δισεκ. ευρώ από θαλάσσιες μεταφορές στο εξωτερικό, ποσό που αντιστοιχεί στο 42% του ακαθάριστου χρέους της γενικής κυβέρνησης....
Στην απασχόληση, οι κάτοικοι της Ελλάδας που απασχολούνται στον κλάδο των υδάτινων μεταφορών ανέρχονται σε περίπου 45,9 χιλ. Στους ναυτικούς που απασχολούνται σε πλοία συμβεβλημένα με το ΝΑΤ, το 30% είναι αξιωματικοί, ενώ το υπόλοιπο αφορούσε κατώτερα πληρώματα."
Δευτέρα 16 Οκτωβρίου 2023
ΕΦΤΑ ΕΦΤΑΣΤΙΧΑ ΤΟΥ ΕΡΩΤΑ - Του Δημήτρη Βασιλείου
Σάββατο 14 Οκτωβρίου 2023
Τα αποθέματα ορυκτών της χώρας (στοιχεία 2019)
Το 2019, η Ελλάδα ήταν ο τρίτος παραγωγός στην παγκόσμια κατάταξη περλίτη και ελαφρόπετρας, τέταρτος στο μπεντονίτη, και όγδοος στο μαγνησίτη. Η χώρα αντιπροσώπευε το 21% της παγκόσμιας παραγωγής περλίτη, 8% μπεντονίτη και 5% ελαφρόπετρας. Επίσης ήταν ο μοναδικός παραγωγός χουντίτη στον κόσμο. (Είναι ένα ανθρακικό ορυκτό με χημικό τύπο Mg3Ca(CO3)4. Κρυσταλλώνεται στο τριγωνικό σύστημα και συνήθως εμφανίζεται ως πλατιοί κρύσταλλοι και κονιώδεις μάζες. Σήμερα η πιο κοινή βιομηχανική χρήση του είναι ως φυσικό μείγμα με υδρομαγνησίτη για επιβραδυντικό φλόγας ή πρόσθετο επιβραδυντικό φωτιάς για πολυμερή).
Η Ελλάδα ήταν μαζί με τη Φινλανδία μία
από τα δύο μοναδικά μέλη της ΕΕ που εξόρυξαν νικέλιο και μαζί με την Αυστρία
που παρήγαγαν σιδηρονικέλιο. Ήταν επίσης ένα από τα τρία μόνο κράτη μέλη της ΕΕ
με ενεργό χυτήριο νικελίου (πίνακας 1; Nickel Institute, 2019, σελ. 1; Crangle, 2021; Hatfield, 2021a, b; Merrill, 2021; Simmons, 2021).
Ειδικά για τις ΗΠΑ η Ελλάδα ήταν η
κορυφαία πηγή ελαφρόπετρας και περλίτη, οι εξαγωγές της οποίας αντιπροσωπεύουν
το 93% και το 90% αντίστοιχα των εισαγωγών των ΗΠΑ. Η χώρα ήταν επίσης
σημαντικός εξαγωγέας τσιμέντου, αντιπροσωπεύοντας περίπου το 15% των εισαγωγών
των Ηνωμένων Πολιτειών.
Η Ελλάδα αναμένεται να παραμείνει σημαντικός παραγωγός παγκοσμίως από μπεντονίτη, μαγνησίτη, περλίτη και ελαφρόπετρα.
Επίσης η χώρα μπορεί παραμείνει ένας περιφερειακά σημαντικός παραγωγός αλουμινίου και λιγνίτη, αν και με περαιτέρω μειωμένη παραγωγή. Το 2020 προβλεπόταν μείωση της παραγωγής λιγνίτη στα 21,9 Mt (όμως η ενεργειακή κρίση και επαναλειτουργία ΑΗΣ πιθανόν να επέδρασσαν αρνητικά σε αυτό το στόχο).
Η παραγωγή του νικελίου και του σιδηρονικελίου είναι πιθανό να μειωθεί σημαντικά ή μπορεί να παύσει εντελώς ως αποτέλεσμα των αναμενόμενων εξελίξεων στη ΛΑΡΚΟ.
Για το
χρυσό, μόλυβδο, ασήμι και ψευδάργυρο οι επιδόσεις μπορεί να αυξηθούν εάν η Eldorado Gold πετύχει να
αυξήσει τη παραγωγή στα Μεταλλεία της
Ολυμπίας και Στρατωνίου όπως οραματίζεται και εάν η εταιρεία αρχίσει να
λειτουργεί στο έργο της στις Σκουριές (Euracoal, 2020, σελ. 7)
Πηγή: https://pubs.usgs.gov/myb/vol3/2019/myb3-2019-greece.pdf