Στην τοποθέτηση μας κατά την συζήτηση
για τον Στρατηγικό Σχεδιασμό, ένα χρόνο περίπου πριν είχαμε εκφράσει την
αντίθεσή μας αφού αυτός δεν εξέφραζε ένα καθαρό όραμα και στίγμα για την
πραγματικότητα της Περιφέρειάς μας, αλλά με την υπαγορευμένη μεθοδολογία από το
ΥΠΕΣ εξομοίωνε ισοπεδωτικά ως προς τα αναπτυξιακά τους χαρακτηριστικά όλες τις Περιφέρειες υπονομεύοντας τα όποια στοιχεία Δημοκρατικού
Προγραμματισμού υπονοούσε η ακολουθούμενη διαδικασία.
Είχαμε μάλιστα διατυπώσει και συγκεκριμένες
παρατηρήσεις Δεν απαιτούμε ούτε από τους επιστήμονες που ασχολήθηκαν, ούτε από
το προσωπικό που εργάστηκε, να υπερβεί τις «εντολές», να εναρμονιστεί με την
συγκυρία και τα προτάγματα της περιόδου που διανύουμε. Είναι σαφές ότι
αυτά και οι πολιτικές κατευθύνσεις
ορίζονται από την πολιτική ηγεσία και τις Κυβερνήσεις οι οποίες φέρνουν και την
ευθύνη της σημερινής μνημονιακής λαίλαπας. Oύτε περιμέναμε από την σημερινή
πλειοψηφία να υπερβεί τον εαυτό της και να δράσει «αυτόνομα –
αυτοδιοικητικά».
Όμως τόσο ο Στρατηγικός Σχεδιασμός
που συζητήσαμε όσο και η εξειδίκευση του, ο Επιχειρησιακός και Οικονομικός
Προγραμματισμός που σήμερα συζητάμε, μπορεί να είναι εντός τόπου, όσον αφορά τον γεωγραφικό
προσδιορισμό των προς ανάπτυξη έργων, αλλά απολύτως εκτός τόπου και χρόνου, με
την έννοια ότι δεν αναμετριέται με τη συγκυρία που έχει διαμορφωθεί και έχει
πάρει διαστάσεις κοινωνικής καταστροφής για τους ¨από κάτω¨, δηλαδή τους
μισθωτούς, άνεργους, συνταξιούχους, νεολαία, αυτοαπασχολούμενους, αγρότες. η ουσία των προτεινόμενων έργων
βρίσκεται πέρα και μακρυά από τις οξυμένες κοινωνικές ανάγκες της συγκυρίας
Στην ετήσια έκθεσή του για την ελληνική οικονομία το ΙΝΕ/ΓΣΕΕ που δόθηκε μόλις πριν λίγες ημέρες στη δημοσιότητα
προβλέπει εκρηκτική αύξηση της ανεργίας, που θα φθάσει
σε πραγματικά επίπεδα το 34% μέσα στο 2013, σωρευτική ύφεση η οποία από το
2008 έχει φθάσει το 22%, δραματική μείωση του ΑΕΠ, κατάρρευση του
κοινωνικού κράτους και ταχεία οπισθοδρόμηση της αγοραστικής δύναμης των
μισθωτών και των συνταξιούχων στα μέσα της δεκαετίας του '70. Η ελληνική
οικονομία αν δεν απαλλαγεί από το Μνημόνιο, θα συνεχίσει σε υφεσιακούς ρυθμούς
τουλάχιστον μέχρι το 2016, ενώ η όποια ανάπτυξη έρθει αργότερα, θα συνοδεύεται
από υψηλότατη ανεργία που δεν προβλέπεται να αποκλιμακωθεί νωρίτερα από το
2020. "Η εσωτερική υποτίμηση, δηλαδή η μείωση μισθών, συντάξεων και
κοινωνικών δαπανών που επιβλήθηκε από την τρόικα τα τελευταία δυόμισι χρόνια,
έφερε πρωτόγνωρη απαξίωση του παραγωγι-κού εργατικού δυναμικού και, αν
συνεχιστεί, θα χρειαστούν αρκετά χρόνια για να αναστραφεί η κατάσταση"
εκτιμά το ΙΝΕ ενώ προβλέπει: Εκτόξευση
της ανεργίας, που θα φθάσει και το 29% το 2013 και σε πραγματικά επίπεδα
ίσως προσεγγίσει και το 34%, γεγονός που προοιωνίζεται ακόμα πιο δραματικό
επίπεδο διαβίωσης των Ελλήνων πολιτών. Είναι χαρακτηριστικό ότι σήμερα
424.000 οικογένειες δεν έχουν καθόλου εισόδημα, αφού κανένα από τα ενήλικα μέλη
τους δεν εργάζεται! Το βασικό επιχείρημα της τρόικας, σύμφωνα με το οποίο η
μείωση του κόστους εργασίας ανά μονάδα προϊόντος (-8%) θα οδηγούσε σε αύξηση
της απασχόλησης και μείωση της ανεργίας, ιδιαίτερα των νέων, κατέρρευσε
πανηγυρικά, καθώς η ανεργία διπλασιάστηκε την τελευταία διετία (επίσημα στο
24%), η ύφεση παρατάθηκε και το δημόσιο χρέος αυξήθηκε κατά 50%! Η καθίζηση του βιοτικού επιπέδου των
μισθωτών και των συνταξιούχων έχει πέσει κατά 50% σε σχέση με τα επίπεδα του
2008. Οι μισθωτοί,
συνταξιούχοι και άνεργοι (η πλειονότητα των οποίων δεν λαμβάνει ούτε το πενιχρό
επίδομα των 360 ευρώ) αντιμετωπίζουν, πέρα από τις οδυνηρές οριζόντιες
μειώσεις, σημαντικές αυξήσεις στα βασικά είδη διατροφής, όπως και ανατιμήσεις
στους λογαριασμούς κοινής ωφέλειας, με αποτέλεσμα η πτώση της ζήτησης να
καταγράφει ρεκόρ (-25%) που συναντάται μόνο σε εμπόλεμες περιόδους!
Με τις πιο αισιόδοξες εκτιμήσεις
το 2025 οι οικονομικοί δείκτες αναμένεται να επανέλθουν σε αυτούς του
2008.
Τα τελευταία στοιχεία του Υπ.
Οικονομικών που δόθηκαν στη δημοσιότητα
είναι αποκαλυπτικά. Τουλάχιστον 910.000 Έλληνες αδυνατούν να πληρώσουν είτε
μερικώς, είτε στο σύνολο, έστω και μία δόση του φόρου εισοδήματος! Μιλάμε
δηλαδή για πλήρη κοινωνική χρεοκοπία.
Η ουσία των προτεινόμενων έργων που
μας έρχονται προς συζήτηση σήμερα, βρίσκονται πέρα και μακρυά από τις οξυμένες
κοινωνικές ανάγκες της συγκυρίας
Ο δεύτερος άξονας για
παράδειγμα του Επιχειρησιακού και Οικονομικού Προγραμματισμού «Ενίσχυση των
Υπηρεσιών Κοινωνικής Μέριμνας, Υγείας, Πολιτισμού, Αθλητισμού» με περίπου το
14,5% του προϋπολογισμού και με ποσό 120651000 €, καθώς και ο
τρίτος άξονας «Οικονομία και Απασχόληση» με μόλις περίπου το 9% του
προϋπολογισμού και με ποσό μόλις 75.892.000 ! €, θα μπορούσανε να
συμβάλλουνε ενεργητικά και με σχεδιασμό στην ανακούφιση των πληττόμενων
συνανθρώπων μας, αλλά και προς όφελος του κοινωνικού συνόλου. Φαίνεται όμως να
μην επηρεάζονται από τα παραπάνω θέματα που αναφέραμε, καθώς οι πολιτικές
εντολές που έχουν δοθεί για την οργάνωση των αξόνων και των δράσεων είναι σε άλλο
μήκος κύματος, μη αντιλαμβανόμενοι την κοινωνική καταστροφή που συντελείται.
Το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων, το οποίο είναι το βασικό εργαλείο
ανάπτυξης, προοπτικής και δημιουργίας θέσεων εργασίας και απασχόλησης
παρακολουθούμε να βρίσκεται σε πλήρη κατάρρευση του, λόγω των
νεοφιλελεύθερων επιλογών που ακολουθούνται. Ταυτόχρονα απαξιώνεται αν και
αποτελεί και εργαλείο υπεράσπισης του Δημόσιου πλούτου.
Αναδεικνύεται λόγω της βαθιάς καπιταλιστικής
κρίσης, πρώτιστο μέλημα η ανάγκη χρηματοδότησης των κοινωνικών πολιτικών και
παρεμβάσεων μεταξύ των άλλων στα σοβαρότατα προβλήματα της κοινωνικής
πρόνοιας και υγείας. Ιδιαίτερα σήμερα που βιώνουμε την πλήρη εγκατάλειψη
αυτών των κρίσιμων δομών και την προσπάθεια που γίνεται για την απαξίωση τους
και το πέρασμα των πιο κερδοφόρων τομέων τους στους κερδοσκόπους και την
οικονομική ελίτ. Χαρακτηριστικά και τρανταχτά παραδείγματα η πλήρης υποβάθμιση
της πρωτοβάθμιας υγείας, ο στραγγαλισμός των νοσοκομειακών μονάδων, η πληρωμή
από τους ασφαλισμένους των φαρμάκων τους και πάει λέγοντας.
Αν λοιπόν δούμε τους 4 βασικούς
άξονες που απαρτίζουν τον Επιχειρησιακό και Οικονομικό Προγραμματισμό και
κατά πόσο αυτοί είναι εναρμονισμένοι με τις διαπιστώσεις που αναφέρονται στην
παραπάνω έκθεση, άρα και τι καθήκοντα, δράσεις, παρεμβάσεις απαιτούνται να
ξεδιπλωθούν για τα προβλήματα που σήμερα απασχολούν την ελληνική κοινωνία θα
παρατηρήσουμε ότι είναι σε πλήρη αναντιστοιχία με τα διαδραματιζόμενα στην
αληθινή ζωή.
Διατηρούμε
όμως σοβαρές αμφιβολίες στο κατά πόσο θα ολοκληρωθεί ακόμη και ο αυτός ο
καταγραφόμενος προγραμματισμός που αναφέρεται εισηγητικά και προτείνεται, όταν
τα κονδύλια που διατίθενται είναι στην κυριολεξία ελάχιστα και στον αέρα, αφού
περικόπτονται βίαια οι πόροι της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, προκειμένου να υλοποιηθούν
οι εντολές των τροϊκανών. Οι νέες
περικοπές πόρων ανέρχονται σε 29%, ενώ τα τρία μνημονιακά χρόνια οι ΚΑΠ έχουν
μειωθεί κατά 60% και η ΣΑΤΑ κατά 50%. Οι κίνδυνοι που ελλοχεύουν για το
σταμάτημα της ροής χρημάτων στον Προϋπολογισμό της Περιφέρειας από τον κρατικό
κορβανά λόγω της μνημονιακής ύφεσης και των προγραμμάτων άγριας λιτότητας είναι
κάτι παραπάνω από σίγουρο. Ταυτόχρονα, πολλοί Δήμοι αντιδρούν έμπρακτα στις
απολύσεις εργαζομένων και τον προωθούμενο θεσμό της εφεδρείας.
Ήδη 60 Δήμοι έχουν χρεοκοπήσει,
που σημαίνει ότι δεν μπορούν να πληρώσουν μισθούς, λειτουργικές δαπάνες και
τρέχοντα καθημερινά έξοδα. Από την 1η Σεπτεμβρίου προστίθενται
δεκάδες νέοι και μετά από 2 – 3 μήνες όλοι οι Δήμοι της χώρας θα οδηγηθούν σε
στάση πληρωμών και διακοπή παροχής των πιο κρίσιμων κοινωνικών υπηρεσιών, που
αφορούν σε ευρύτατα λαϊκά στρώματα τα οποία εξαθλιώνονται από την κυβερνητική
πολιτική.
Υπηρεσίες όπως σχολικές επιτροπές,
μεταφορές μαθητών, βρεφονηπιακοί σταθμοί, δημοτικά ιατρεία, ΚΑΠΗ, πρόγραμμα
βοήθειας στο σπίτι, προνοιακές παροχές, καθαριότητα, δημοτικά έργα, περιβάλλον,
πολιτισμός, αθλητισμός, καθώς και οι απολύτως αναγκαίοι σήμερα θεσμοί
κοινωνικής αλληλεγγύης παύουν να λειτουργούν.
Απέχουμε πολύ από αυτή την κατάσταση
ως Περιφέρειες; Δεν έχουμε ουσιαστικά κηρύξει στάση πληρωμών όσον αφορά
πραγματοποιηθέντα και πραγματοποιούμενα έργα; Δεν έχει ουσιαστικά κηρυχθεί
στάση πληρωμών όσον αφορά την καθημερινή λειτουργία των υπηρεσιών μας; Δεν έχει
αρχίσει να γενικεύεται το μποϋκοτάζ προμηθευτών
απέναντί μας;
Η Πρωτοβάθμια ΤΑ ξεκίνησε γύρο αγωνιστικών κινητοποιήσεων προκειμένου
να σταθεί όρθια, ανταποκρινόμενη στις απαιτήσεις των πολιτών της. Τον δρόμο της
αγωνιστικής παρέμβασης και διεκδίκησης όμως δεν επέλεξε ούτε η Διοίκηση της
Περιφέρειας ούτε η ΕΝΠΕ. Αντί αυτού
πορεύεται με την άκριτη υποδοχή των όποιων κυβερνητικών επιλογών και αποφάσεων
επιλέγονται για λογαριασμό της Τ.Α.
Φαίνεται ότι κατά βάθος οι ιθύνοντες
κατανοούν τα προβλήματα άσχετα αν δεν τα παραδέχονται.
Σημειώνουμε το γεγονός πως
διαδικαστικά η συζήτηση γίνεται στο μέσον της θητείας του ΠΣ, φορμαλιστικά ,
τυπολογικά και ουσιαστικά καθ υπόδειξη του ΥΠΕΣ, χωρίς ουσιαστική διαβούλευση
με την κοινωνία, χωρίς διασύνδεση με ένα
Εθνικό Αναπτυξιακό Σχέδιο που δεν υπάρχει.
Σημειώνουμε την ασφυκτική χρονική
πίεση σε ένα κείμενο 700 σελίδων γεμάτων πίνακες, που όπως το ίδιο καταγράφει
είχε ετοιμαστεί πριν το καλοκαίρι, να δίνεται Δευτέρα στους επικεφαλής των
παρατάξεων με απαίτηση να εκφέρουν γνώμη μέχρι την Παρασκευή, και το
σπουδαιότερο μέχρι την τελευταία στιγμή να αλλάζει με προσθαφαιρέσεις έργων .
Ενώ θα έπρεπε να αναφερόμαστε σε ένα
μεσοπρόθεσμο προγραμματισμό για την συγκεκριμένη περίοδο με προτεραιότητες και
ιεραρχήσεις, με στόχους και συγκεκριμένα κοστολόγια τι έχουμε;
---Ολοκληρωμένα ήδη έργα απλά εισαγόμενα
στους πίνακες για διευκόλυνση της αποπληρωμής τους. Συρραφή των υπαρχόντων
προγραμμάτων της κάθε Περιφερειακής Ενότητας. Κατά το δοκούν προτάσεις νέων
έργων. (Ακόμη και προκηρύξεις ιδιωτικών επενδύσεων βρίσκουμε στο επιχειρησιακό σας σχέδιο)
Αποκαλύπτεται έτσι η αθέατη πλευρά του προγραμματισμού που υπήρχε και πως αυτός
υλοποιούνταν όλα αυτά τα χρόνια…Αποκαλύπτεται η διαχειριστική σας (αν) επάρκεια. Έργα να σέρνονται από Περίοδο σε Περίοδο. Η ήταν ανώριμα έργα και εντάθηκαν πλαγίως, ή
χαριστικά, ή για ικανοποιήσουν τις πελατειακές σχέσεις σας ή σέρνονται
παρανόμως ή και βαρύνουν το εθνικό προϋπολογισμό ενώ έπρεπε να απενταχθούν
σύμφωνα με τους κανονισμούς των Διαρθρωτικών Ταμείων. …
---Χωρίς (μηδενικούς) ή με
ατεκμηρίωτους προϋπολογισμούς στα νέα έργα , χωρίς δηλ. μελέτες. Οι πίνακες
περιλαμβάνουν έργα από προγράμματα δημοσίων επενδύσεων τα οποία για φέτος έχουν
μηδενικές πιστώσεις όταν είναι γνωστό πως το υπουργείο έχει απαγορεύσει τις
δημοπρατήσεις νέων έργων από τα προγράμματα αυτά .
---Στα προγράμματα αυτά υπάρχουν έργα
ενταγμένα από την προηγούμενη δεκαετία χωρίς μέχρι σήμερα να έχουν ξεκινήσει
(Περιφερειακός Τρικόρφου 3000000, Άμφισσα – Χιονοδρομικό παρνασσού
14.350.000,Νεοχωράκι-Τανάγρα…
---Έργα-Έργα- Έργα : Μικρά και Μεγάλα…Μακρόσυρτα και
ημιτελή…Έργα αναγκαστι-κά και έργα χωρίς σκοπό…Έργα επαναλαμβανόμενα με ίδιο ή
παρεμφερές τίτλο…Χωρίς ακριβή προσδιορισμό του φυσικού τους αντικειμένου ή με
σκόπιμες (;) ασάφειες…Πάντως πολλά έργα για να θαμπώνει το μάτι…του απλού
ανθρώπου
Απ όλα έχει ο Μπαξές σας: Kέντρο Γεροντολογίας , Πνευματικά
Κέντρα, Επιδιορθώσεις καμπαναριών,… για να ικανοποιείται το τρίπτυχο
Πατρίδα-Θρησκεία-Οικογένεια. Έργα για τους τσιγγάνους μέχρι 100.000 (όχι για
τον Γύφτο Μπάκα που δωροδοκούσε ο Τζοχατζόπουλος). Έργα των Επιχειρήσεων ΟΤΑ
που έχουν κλείσει… Έργα που είχαν πέσει σαν ιδέες παλιότερα και τώρα τα
βαφτίζεται συνεχιζόμενα με ένα χιλιάρικο προϋπολογισμό…
Και επί της ουσίας (Ας μας
συγχωρέσει η Ευρυτανία αλλά λόγω πίεσης χρόνου σταθήκαμε σε αυτή την
Περιφερειακή Ενότητα ως η μικρότερη , που από μια άλλη οπτική αντικειμενικά
χρήζει του πιο μεγάλου μας ενδιαφέροντος ως η περιοχή που εμφανίζει τους
δυσμενέστερους δείκτες απομόνωσης και ανισοτήτων, όμως δεν μιλάμε σήμερα για τις
ανάγκες):
---Ti είναι η αξιοποίηση του Επιχειρηματικού πλούτου της
Ευρυτανίας και στοιχίζει 250.000€?, Τι είναι το Κέντρο Προώθησης Προϊόντων και
στοιχίζει 300.000€, Τι είναι η μελέτη πιστοποίησης αγροτικών προϊόντων
Ευρυτανίας και στοιχίζει 200.000€ Τι
είναι η μελέτη αξιοποίησης των ορεινών μονοπατιών της Ευρυτανίας και στοιχίζει
800.000€; Τι είναι η μελέτη διασύνδεσης
τουρισμού της Ευρυτανίας με την Καρδίτσα και στοιχίζει 300.000€
Τι είναι η μελέτη μονοπατιών στην Φθιώτιδα και στοιχίζει πάλι 300.000€Τι
είναι οι μελέτες αξιοποίησης ορειβατικών μονοπατιών και στοιχίζουν χιλιάδες
ευρώ…Τι είναι η ανάδειξη του Ευρυτανικού πολιτισμού και στοιχίζει 500.000€ .
Ευρώ είναι στραγάλια ή πλατανόφυλλα…;Τι από όλα αυτά και γιατί δεν μπορούν να
μελετήσουν και να ετοιμάσουν οι ίδιες οι υπηρεσίες; Τι είναι πια αυτή η
περίφημη ΠΡΟΒΟΛΗ; 3000000 για την Περιφέρεια , από 200.000 για κάθε
Περιφερειακή Ενότητα. Τι άλλο είναι παρά φτηνά παλιά προεκλογικά τερτίπια;
--- Κατασκευή
βιοκλιματικού κτηρίου στα κτίρια της πρώην Ευρυτανία ΑΕ. Για ποιά χρήση; Δεν
έιναι προτιμότερη η ενεργειακή αναβάθμιση των μεγάλων κτιρίων της ΠΕ και
σχολικών μονάδων για εξοικονόμηση τεράστιων ποσών από τη θέρμανση;… Έργο
Σταθμός Ανακύκλωσης Υλικών στην Ευρυτανία με κόστος 7.000.000 ενώ ταυτόχρονα υπάρχουν
σε εξέλιξη άλλες μελέτες για το σύστημα διαχείρισης των απορριμμάτων στην
περιφέρεια. Σε κάθε περίπτωση όμως με ποίες ποσότητες όταν αυτές οριακά
αγγίζουν τις 12-15.000 τόνους το χρόνο
και μάλιστα προ κρίσεως… Κονδύλια για
την αναβάθμιση των κτιρίων του ΤΕΙ. Από την άλλη έχει εξασφαλιστεί η παραμονή
του ΤΕΙ στο Καρπενήσι;
---Με τι χρηματοδοτικές
προβλέψεις τα έργα αυτά; ΣΑΕ 409: Προϋπολογισμός 44877€.Πληρωμές
2008-2011 7812€.
Πιστώσεις 2012 1400€.Πώς στο 2012-2013 θα πληρωθούν 34600€ ;Πως γίνεται η πρόβλεψη 25000000€ για συντήρηση οδικού δικτύου (εννοείται το
Εθνικό;) όταν φέτος έχουν δοθεί 7000€; Όταν ξέρετε ότι μη ύπαρξης Προγράμματος
Δημοσίων Επενδύσεων οι ΚΑΠ φτάνουν μόνο για αυτοσυντηρήσεις του Επαρχιακού
Δικτύου και για τα Ποτάμια;. Μήπως οι τελικά ισοσκελισμένοι πίνακες εσόδων –
εξόδων είναι τελικά ψευδείς και πλασματικοί;
Συμπερασματικά: Δεν μιλάμε για Επιχειρησιακό
Πρόγραμμα. Ουσιαστικά πρόκειται για μια κωδικοποίηση συνεχιζόμενων και μη αξιολογούμενων
έργων - μερικών και από την προηγούμενη δεκαετία - , απλά ενταγμένων – μερικά
και με το «ζόρι» ως προς το περιεχόμενό τους – σε καθορισμένους άξονες, και
λίγων νέων έργων , όλων ασύνδετων όμως μεταξύ τους και χωρίς να δίνουν ένα
συγκεκριμένο αναπτυξιακό στίγμα. Σημειώνουμε το γεγονός πως τα περισσότερα έργα είναι με
κατ εκτίμηση προϋπολογισμό και μερικά με μηδενικό, αλλά κυρίως το γεγονός πως
όλα τα έργα είναι κυριολεκτικά στον αέρα
και σε χρηματοδοτικό κενό στις σημερινές μνημονιακές συνθήκες. Σημειώνουμε
πως η ουσία των προτεινόμενων έργων βρίσκεται πέρα και μακρυά από τις οξυμένες
κοινωνικές ανάγκες της συγκυρίας
Προχωρώντας σε έναν σύντομο σχολιασμό
των άλλων δύο αξόνων του Προγράμματος αφού ο χρόνος προετοιμασίας μας ήταν πολύ
λίγος
Ο πρώτος άξονας «Προστασία του Περιβάλλοντος
και Βελτίωση της Ποιότητας Ζωής» αντιστοιχεί στο 70% περίπου του Συνολικού
Προϋπολογισμού και με ποσό περίπου 780.000.000 €. Πράγματι τα χρήματα που θα
διατεθούν σε αυτή την κατεύθυνση είναι τεράστια. Όμως εμείς θεωρούμε ότι για το
περιβάλλον, την αειφορία, την βιωσιμότητα και την στρατηγική που πρέπει να
ακολουθηθεί, θα μας έρχονται στο Περιφερειακό Συμβούλιο ειλημμένες αποφάσεις
από την πλευρά της Κυβερνητικής μνημονιακής τρόϊκα, όπως εξάλλου γινότανε μέχρι
σήμερα. Στην ίδια πατημασιά θα βαδίσουνε. Η παρέμβαση μας ως Περιφερειακή
Αυτοδιοίκηση θα είναι στα δευτερεύοντα και επουσιώδη. Τα συμφέροντα που
υπάρχουν και συγκρούονται για τα περιβαλλοντικά ζητήματα είναι τεράστια καθώς
το Περιβάλλον αποτελεί για την ιδιωτική κερδοσκοπία το νέο Ελντοράντο. Ας
αναφερθούμε για παράδειγμα σε μερικά κρίσιμα στοιχεία, προσανατολισμούς και
κατευθύνσεις που έπρεπε να υπάρχουν και θα χρειαζότανε να δοθεί ιδιαίτερο βάρος
κατά την γνώμη μας.
Είναι ανάγκη να προχωρήσει γρήγορα
και να ολοκληρωθεί ο αντιπλημμυρικός σχεδιασμός ιδιαίτερα εν όψει χειμώνα.
Τι θα γίνει με την εκτός σχεδίου δόμησης; Θα οριοθετηθεί η περιοχή πού μπορεί
να δομηθεί καθώς και εκείνη που οφείλουμε να τη διαφυλάξουμε είτε είναι
καλλιεργήσιμη αγροτική γη, είτε είναι δασική περιοχή;
Δεν υπάρχει απολύτως κανένα σχέδιο
για την διαφύλαξη και την διαχείριση της φυσικής κληρονομιάς της Περιφέρειας
που είναι οι ορεινοί όγκοι, το παράλιο
μέτωπο της, οι ακτές της.
Θα τελειώνουμε και πότε με την
οργάνωση της Βιομηχανικής Περιοχής των Οινοφύτων και την απορρύπανσή της, με την οργάνωση ενός
εκτεταμένου δικτύου παρακολούθησης, ελέγχου και διαφύλαξης της περιοχής από την
συνεχιζόμενη ρύπανση;
Κανένα απολύτως σχέδιο ή δράση δεν
υπάρχει για την προστασία του Κορινθιακού και Ευβοϊκού Κόλπου αλλά και τον
καθαρισμό του όπου απαιτείται από τις ανθρωπογενείς παρεμβάσεις.
Που βρισκόμαστε με την διαχείριση των
στερεών και των υγρών αποβλήτων της Περιφέρειας;
Ο χωροταξικός σχεδιασμός, η
αρμοδιότητα του πολεοδομικού σχεδιασμού που σήμερα βρίσκεται στην Αποκεντρωμένη
Διοίκηση είναι στοιχήματα που οφείλουμε να αναμετρηθούμε μαζί τους και να μην στρουθοκαμηλίζουμε.
Θα απαιτήσουμε να έρθει ως
αρμοδιότητα η χωροθέτηση, αδειοδότηση και έλεγχος των ιχθυοπαραγωγικών μονάδων
που σήμερα βρίσκονται κάτω από τον έλεγχο του διορισμένου Γ.Γ. της
Αποκεντρωμένης Διοίκησης;
Θα σχεδιάσουμε την πλήρη προστασία, διαφύλαξη
και ανάδειξη των υγροβιότοπων, των περιοχών NATURA και των Εθνικών Δρυμών (Πάρνηθας, Σουνίου) που
υπάρχουν στην Περιφέρειά μας απαιτώντας τα δάση και τα νερά να περάσουν στην
αρμοδιότητά μας;
Θα προωθήσουμε πρακτικά να
εφαρμόσουμε στην πράξη έστω και αυτά που ήδη έχει πάρει απόφαση το ΠΣ για το
καλάθι των αγροτικών προϊόντων;
Ο σχεδιασμός για την αποκομιδή και τη
διαχείριση των απορριμμάτων θα γίνει με γνώμονα το δημόσιο συμφέρον και με
επίκεντρο την επιλογή διαλογής στην πηγή και ριζικής μείωσης της παραγωγής
σύμμεικτων απορριμμάτων;
Υπάρχει στρατηγική για τους
ελεύθερους χώρους, τα υδατικά αποθέματα, το ενεργειακό ισοζύγιο, την
επιστημονική και περιβαλλοντική χωροθέτηση των φωτοβολταϊκών; Ή όλα εντάσσονται
και υποκύπτουν σε μία αγοραία λογική ¨ανάπτυξης¨ και κατασπατάλησης των φυσικών
πόρων;
Τελικά στη ζυγαριά τι θα μετράει ; Η
προστασία και η αειφορική διαχείρισή του
ή η αξιοποίηση του Περιβάλλοντος όπως καταφανώς αναδεικνύει το πρόγραμμα
Ο τέταρτος
άξονας δράσης «Βελτίωση της
Διοικητικής Ικανότητας της Περιφέρειας» με περίπου το 3,5 % του Προϋπολογισμού
και με ποσό περίπου 27.500.000€, παραπέμπει ευθέως στη διατύπωση των παρακάτω
σκέψεων και ερωτημάτων.
Κατανοούμε και συμφωνούμε για την
αναγκαιότητα της καλύτερης διοικητικής οργάνωσης των Διευθύνσεων μας και
εξυπηρέτησης των χρηστών των υπηρεσιών που προσφέρει η Περιφέρεια, δηλαδή των
πολιτών;
Ποιος θα κάνει όμως όλες τις
παρεμβάσεις που αναλύονται εισηγητικά αλλά και περιγράψαμε παραπάνω για τον
Στρατηγικό Σχεδιασμό εάν όχι οι Δημόσιες Υπηρεσίες; Υπηρεσίες που σήμερα λοιδορούνται
με φτηνά επιχειρήματα προκειμένου να υπάρξει χώρος εισδοχής για το Κεφάλαιο και
τις δραστηριότητες του, στη θέση που θα αφήσουν οι Υπηρεσίες που θα κλείσουν,
θα συγχωνευτούν, ή θα προχωρήσουν σε αναγκαστική εφεδρεία, και απολύσεις του
προσωπικού τους υλοποιώντας τα ακραία νεοφιλελεύθερα δόγματα των δανειστών και
των τοκογλύφων;
Θα
πρέπει να υπάρξει οργανωτική και λειτουργική διαφοροποίηση μεταξύ των
Περιφερειακών Ενοτήτων σε μια Περιφέρεια που αποτελεί ένα εκτεταμένο σχήμα
αυτοδιοίκησης με ανισοκατανομή του πληθυσμού
και μεγάλη διαφοροποίηση αναπτυξιακής προοπτικής; Θα συνεχίσει η
σημερινή οργανωτική δομή της περιφέρειας είναι τόσο απαράδεκτα συγκεντρωτική;
Αρμοδιότητες και οργανικές μονάδες που έχουν άμεση σχέση με την εξυπηρέτηση του
πολίτη, να μην υπάρχουν σε επίπεδο περιφερειακής ενότητας;( παράδειγμα η Διεύθυνση Δημόσιας Υγείας και
Κοινωνικής Μέριμνας);
Θα υπερισχύσουν τελικά απόψεις από κεντρικά στελέχη της
διοίκησης της περιφέρειας, της περαιτέρω συγκέντρωσης αρμοδιοτήτων στο κέντρο,
με την κατάργηση των περισσοτέρων οργανικών μονάδων επιπέδου Διεύθυνσης των
Περιφερειακών ενοτήτων και τη δημιουργία οργανικών μονάδων επιπέδου Τμήματος με
περιορισμένες αποφασιστικές αρμοδιότητες;. Τι θα γίνει με την υποστελέχωση των
υπηρεσιών της Περιφέρειας; Αν το μέτρο της εξώθησης σε έξοδο των δημοσίων
υπαλλήλων, που σχεδιάζει η κυβέρνηση περάσει, τότε θα μιλάμε για διάλυση. Με
βάση τα στοιχεία για την Περιφερειακή Ενότητα Βοιωτίας, από τους 160 περίπου
υπαλλήλους που έχει σήμερα, το μέτρο αυτό αναμένεται να οδηγήσει στη
συνταξιοδότηση τουλάχιστον 40, οι οποίοι είναι στην πλειοψηφία τους Διευθυντές
ή Τμηματάρχες και αποτελούν το εμπειρότερο στελεχικό δυναμικό της Περιφέρειας.
Θα προχωρήσουμε με προγράμματα
δημόσιου χαρακτήρα, με
διαγωνισμούς για την πρόσληψη και στελέχωση του αναγκαίου μόνιμου προσωπικού
σε υπηρεσίες αιχμής οι οποίες βουλιάζουν από την υποστελέχωση, μακριά και έξω
από λογικές πεντάμηνων φτηνών εργαζομένων που προσλαμβάνονται μέσω Μ.Κ.Ο.
γεμίζοντας τις τσέπες των διαχειριστών τους;
Θα προχωρήσουμε αποφασιστικά στη
στελέχωση εκείνων των Διευθύνσεων που καλούνται να παίξουν ένα κρίσιμο ρόλο ως
Ελεγκτικοί μηχανισμοί της
Περιφέρειας για το περιβάλλον, την τήρηση των Μελετών Περιβαλλοντικών Όρων, των
Διευθύνσεων Κοινωνικής Μέριμνας, Πρόνοιας, Υγείας κ.α.;
Πιστεύουμε ότι ο Επιχειρησιακός
και Οικονομικός Προγραμματισμός που σήμερα καλούμαστε να ψηφίσουμε δεν αναμετριέται
με τα βασικά ερωτήματα που προσπαθήσαμε να θέσουμε. Απλώς προσπαθεί να
διαχειριστεί την τρέχουσα κατάσταση ακολουθώντας την πεπατημένη. Εξάλλου
ήδη έχουμε διανύσει τον ένα (2012) από τους 3 χρόνους του Προγράμματος.
Η νέα κατάσταση επιβάλλει και νέα
καθήκοντα. Καθήκοντα που
αποκτούν επιτακτική ανάγκη λόγω της πρωτοφανούς επίθεσης που δέχεται ο λαός μας
και οι εργαζόμενοι προκειμένου να ικανοποιηθούν τα επιχειρηματικά και
ολιγαρχικά σχέδια και επιδιώξεις σε Ελλάδα και Ευρώπη. Καθήκοντα που απορρέουν
από την επίθεση που συντελείται και στο περιβάλλον το οποίο
αντιμετωπίζεται και αυτό ως νέα πηγή κέρδους. Οι Αυτοδιοικητικές δομές
οφείλουν να σταθούν με ότι εργαλείο διαθέτουν δίπλα στους εργαζόμενους, τους
αγώνες τους και τα αιτήματα τους.
Αναφερθήκαμε για τις δράσεις
που εμφανίζονται. Αυτό που απαιτείται
είναι να υπάρξει τομή, να γίνει η αξιολόγηση ώστε τολμηρά, ριζοσπαστικά,
να διαμορφωθεί ένα Πρόγραμμα το οποίο σαφώς και θα απαιτεί κονδύλια,
οικονομική ενίσχυση, εγρήγορση και συμμετοχή όλου του ανθρώπινου δυναμικού, των
πόρων που υπάρχουν για μια διαφορετική ανάπτυξη. Ανάπτυξη που θα έχει στο
επίκεντρο τον άνθρωπο και τις ανάγκες του και όχι τις ανάγκες της κερδοφορίας
των διαφόρων μερίδων του Κεφαλαίου. Με άλλες αξίες , με άλλη περπατησιά. Η σημερινή πλειοψηφία οφείλει να αντιληφθεί την νέα
πραγματικότητα. Να λάβει υπόψη της τους νέους κοινωνικούς και πολιτικούς
συσχετισμούς που έχουν διαμορφωθεί. Τυπικά
νομιμοποιείται να σχεδιάζει αλλά ηθικά δεν έχει το δικαίωμα σε επιλογές
που τελικά είναι απέναντι στην κοινωνία. Παραλλήλως δεν μπορεί διαρκώς να
αναζητεί η να μεταθέτει τις ευθύνες ότι κάποιοι άλλοι φταίνε ή σε κάποιο αόρατο
χέρι της κεντρικής εξουσίας…Πολύ
περισσότερο όταν αποδέχεται το ρόλο της Διοίκησης και όχι της Αυτοδιοίκησης.
Δεν είναι ουδέτερη και αμέτοχη , ούτε
άμοιρη ευθυνών όταν η πολιτική της εξελίσσει τον χορό της χρεοκοπίας σε χορό
του Ζαλόγγου...
Aγαπητοί συνάδελφοι,
Από όσα
εκθέσαμε είναι σαφές πως η δική μας αντίληψη για τον Στρατηγικό τον
Επιχειρησιακό και Οικονομικό Προγραμματισμό βρίσκεται στον αντίποδα των όσων
εισηγείται η πλειοψηφία και για αυτό τον λόγο εμείς θα προχωρήσουμε στην καταψήφιση
του σχεδίου αυτού