Ομιλία του Γιάννη .Γεροντίτη, προέδρου του Επιμελητηρίου Εύβοιας στη συνεδρίαση του Περιφερειακού Επιμελητηριακού Συμβουλίου Στερεάς Ελλάδας στη Σκύρο - 27/8/20022
Η πολυετής δραστηριότητα μας στο τομέα του
τουρισμού, μας έχει οδηγήσει σε μια σειρά διαπιστώσεων για τη κατάσταση του
κλάδου στις νέες συνθήκες.
Ο τουρισμός είναι μια
κατεξοχήν αβέβαιη οικονομική δραστηριότητα που επηρεάζεται από πολλαπλούς
φυσικούς παράγοντες αλλά και από πανδημικά φαινόμενα και πολέμους. Τα πρόσφατα
γεγονότα το επιβεβαιώνουν. Επηρεάζεται επίσης από την νοοτροπία, αντίληψη,
αισθητική τόσο των φιλοξενούντων επιχειρηματιών και κοινωνιών, όσο και των
φιλοξενουμένων επισκεπτών.
Ο μαζικός τουρισμός σε
πολλές περιοχές και νησιά της χώρας μας, εκτός από τα οικονομικά οφέλη (που ανά
μέσο επισκέπτη φθίνουν χρόνο με το χρόνο) έχει οδηγήσει σε μεγάλη εξάρτηση από
τους tour operators και επιβολή προϊόντων όπως
το «all inclusive» που ελαχιστοποιεί τη χρήση
τοπικών προϊόντων και επαφών με τη τοπική κοινωνία. Έχει επηρεάσει δυσμενώς και
αρκετά άλλα κοινωνικά και πολιτισμικά ζητήματα. Πολλά νησιά έχουν εξαντλήσει
τους φυσικούς πόρους τους και έχουν χάσει την παραδοσιακή τους αυτάρκεια σε
προϊόντα διατροφής αλλά και την αυθεντικότητα τους ως προορισμοί. Άλλα,
επικεντρώνοντας στην επωνυμία τους έχουν στοχεύσει αποκλειστικά στην εφήμερη
διασκέδαση. Σε άλλα, οι κοινωνικές υποδομές (υγεία, ύδρευση-αποχέτευση,
καθαριότητα κλπ) δεν μπορούν να αντέξουν το βάρος του εποχιακού υπερπληθυσμού
και παράλληλα υπάρχει υπερβολική αύξηση των μισθώσεων ακινήτων για ντόπιους
κατοίκους και μετατιθέμενους υπαλλήλους του δημόσιου τομέα.
Ο σύγχρονος τουρισμός χαρακτηρίζεται από: υποδοχή, χαμόγελο, φιλοξενία, καθαριότητα, αισθητική, ποιότητα, εύρος παρεχόμενων υπηρεσιών, αναμνήσεις, νοσταλγία μετά από το ταξίδι…. Όλα αυτά αλληλοεπιδρούν σε ένα πλέγμα σχέσεων μεταξύ εταιρείας, ανθρώπων, κοινωνίας, περιβάλλοντος και κράτους. Αυτό που τελικά απομένει (και εξάγεται από την επιχείρησή και τον τόπο μας) είναι οι συναρπαστικές εμπειρίες. Οι τουρίστες έρχονται να ζήσουν στην περιοχή μας για λίγο, μεταξύ μας, όπως εμείς, και δίπλα μας: αν η περιοχή μας είναι οργανωμένη, χτισμένη με ομορφιά και γούστο, με ελκυστικά προϊόντα και υπηρεσίες, τότε θα πληρώσουν αυτό που μας αξίζει.
Διαμορφώνεται αργά αλλά σταθερά ένας νέος τύπος ταξιδιώτη.
·
Μπορεί να
αναπτύξει συνέργειες με διπλανούς τουριστικούς προορισμούς προς αμοιβαίο
όφελος: με τη Κύμη πατρίδα του Γιώργου Παπανικολάου , με τη
πλούσια ιστορική συνεισφορά στον αρχαίο ελληνικό εποικισμό της Μεγάλης Ελλάδας
αλλά και τις βόρειες Σποράδες. (Σκόπελο, Αλόννησο και Σκιάθο), με το Μουσείο
της Ακρόπολης, όπου συναντάμε ανάγλυφο το Σκυριανό αλογάκι στην πομπή των
Παναθηναίων αλλά και τη Βεργίνα και το Μαραθώνα, όπου βρέθηκαν σκελετοί του σε
σχετικές ανασκαφές που δείχνουν τη σύνδεση της Σκύρου με όλες τις περιοχές της
αρχαίας Ελλάδας.
·
Μπορεί να
γίνει ένα από τα σημαντικότερα κέντρα παραγωγής ενέργειας από αιολικά πάρκα στη
χώρα, αρκεί να τηρηθούν οι σωστές διαδικασίες και κανόνες για τη προστασία του
περιβάλλοντος και την αισθητική του τοπίου.
·
Ταξίδεψες
πολύ ; Όλα μοιάζουν ίδια ; Η Σκύρος δεν είναι έτσι, είναι αυθεντική περιοχή
ανέγγιχτη από τον μαζικό τουρισμό. Ξεχωρίζει από τα υπόλοιπα νησιά της χώρας
για δύο σημαντικούς λόγους. διατηρεί αλώβητη την πολιτιστική και φυσική της
κληρονομιά και αναπτύσσει δυναμικά μορφές αειφόρου τουρισμού εστιάζοντας στα
προσωπικά συναισθήματα και ποιοτικές εμπειρίες.
·
Η
ελκυστικότητά της όμως δεν περιορίζεται μόνο στα θαλασσινά τοπία. Στους
πρόποδες των βουνών της με τα πλούσια δάση, τα φαράγγια, τις σπηλιές και την
άγρια βλάστηση, απλώνονται εύφορες περιοχές που σφύζουν από ζωή, συνθέτοντας
ένα τοπίο μοναδικής φυσικής ομορφιάς.
·
Καθρεφτίζεται
σχεδόν παντού άθικτο, το μακρύ ιστορικό και πολιτιστικό ταξίδι από το Παλαμάρι
της πρώιμης και μέσης εποχής του χαλκού μέχρι σήμερα,.
·
Διατηρεί
την ταυτότητά της, τόσο ως προς τον πολιτισμό της όσο και ως προς το φυσικό και
δομημένο περιβάλλον της. Αυτά, μαζί με τη φιλοξενία των κατοίκων του, τη
καθιστούν μια άκρως δελεαστική επιλογή.
·
Καλύπτει
πολλές μορφές τουρισμού με ξενοδοχειακά καταλύματα όλων των κατηγοριών,
υπηρεσίες υψηλής ποιότητας και προσιτές τιμές.
·
Συνδυάζει
αρμονικά στοιχεία τουριστικού προορισμού για όλο το έτος, με σπάνιες φυσικές ομορφιές, αρχαιολογικά
μνημεία, μουσεία, τους θησαυρούς της διακοσμητικής Σκυριανής παράδοσης, το χορό
στο παραδοσιακό Σκυριανό γάμο, τη διονυσιακή ατμόσφαιρα του σκυριανού καρναβαλιού , το σκυριανό
αλογάκι με αρχαίες ρίζες, μοναδικό στον κόσμο, τα γραφικά
σπίτια, διαδρομές πεζοπορίας και αναρρίχησης, υποβρύχιες δραστηριότητες,
ιππασία, ποικιλία ψυχαγωγίας και κυρίως ανθρώπινη ζεστασιά και φιλοξενία,
τοπική γαστρονομία και οινικές εμπειρίες.
·
Ένα
πλεονέκτημα της σε σύγκριση με την υπόλοιπη Εύβοια είναι ότι η επωνυμία της
γράφεται και ακούγεται το ίδιο σε όλες τις γλώσσες του κόσμου.
·
Αν έχεις
το χαρακτήρα του ερευνητή, θα χαρείς τα δώρα της με την ανυπόμονη διέγερση της
ανακάλυψης. Γιατί δεν ξέρεις τι θα αντικρίσεις μετά τη στροφή του δρόμου, Πέρα
από το λόφο, στην παρακάτω παραλία. Πίσω από την πόρτα του σκυριανού σπιτιού,
που μοιάζει με μαγικό κουτί, με πειρατικό σεντούκι, καθώς κρύβει τους θησαυρούς
της διακοσμητικής σκυριανής παράδοσης και περιέχει συμπυκνωμένη την καλαισθησία
των Σκυριανών.
·
Η Σκύρος
μοιάζει με όμορφη μιγάδα, γεννημένη από το ταίριασμα αντιθέτων. Το πράσινο
βόρειο μέρος φορτωμένο πεύκο και καλλιέργειες. Το νότιο, είναι καφέ, κίτρινο,
φύση γυμνή ή θαμνώδης, ένας εκτεταμένος βοσκότοπος για τα αιγοπρόβατα και το
σκυριανό αλογάκι.
·
Η νησίδα Βάλαξα έχει σημαντική οικολογική
αξία, καθώς φιλοξενεί ενδημικά είδη, ερπετά και άλλα είδη πανίδας, όπως το
είδος Cyrtodactylus kotschyi.
·
Η Σκυροπούλα είναι
καλυμμένη με δάσος κέδρων και το Σαρακήνικο είναι γνωστό για τη
"χρυσή" παραλία του.
·
Άφησα τελευταίες τις μικρές οικογενειακές
επιχειρήσεις στο τουριστικό και άλλους κλάδους που συνδέονται με το τουρισμό,
για να επισημάνω ότι αποτελούν σημαντικό δυναμικό και αναγκαία προϋπόθεση για
την ανάπτυξη του τουρισμού αειφορίας.
Πολλά από τα παραπάνω έχουν
αξιοποιηθεί μέχρι σήμερα για την σταδιακή εδραίωση του νησιού ως ανερχόμενου
τουριστικού προορισμού.
Ο στόχος πρέπει να είναι να γίνει η Σκύρος μας ένας ποιοτικός και αειφόρος προορισμός για όλες τις εποχές του έτους.
2.
Προστασία
και βιωσιμότητα του φυσικού περιβάλλοντος.
3. Χωροταξικός σχεδιασμός σε τοπικό και
περιφερειακό επίπεδο στον οποίο θα κυριαρχούν οι αρχές της αειφορίας, της
προστασίας και ανάδειξης του περιβάλλοντος, της κυκλικής οικονομίας και της
ορθολογικής χρήσης των φυσικών πόρων.
4. Υγειονομική προφύλαξη
& ασφάλεια τουριστών και πληθυσμού σε συνδυασμό με τη σταθεροποίηση και
αύξηση του πληθυσμού των μόνιμων κατοίκων στο νησί.
5. Βελτίωση, ανάπτυξη και
προσαρμογή των δημοσίων, κυρίως υποδομών.
6. Μείωση του ενεργειακού
κόστους των τουριστικών επιχειρήσεων, με κίνητρα για την ανάπτυξη ΑΠΕ σε μεγάλα
αλλά και μικρά τουριστικά καταλύματα και επιχειρήσεις εστίασης.
7. Ενίσχυση των συνεργειών
με όλους τους τομείς της τοπικής οικονομίας και κοινωνίας και εμπλουτισμό,
καινοτομία και προώθηση του τουριστικού προϊόντος του νησιού.
8.
Κλιματική
προσαρμογή των τουριστικών υποδομών για την αντιμετώπιση της κλιματικής
αστάθειας και σύγχρονων προκλήσεων και δημιουργία υποδομών για την μείωση του
περιβαλλοντικού αποτυπώματος των τουριστικών επιχειρήσεων, όπως π.χ. υποδομές
για την επαναχρησιμοποίηση νερού, ανακύκλωση απορριμμάτων κ.α.
9. Περιβαλλοντική
πιστοποίηση για όλες τις τουριστικές επιχειρήσεις, μέσα από την υιοθέτηση
βέλτιστων πρακτικών για την εξοικονόμηση ενέργειας και τη διαχείριση των
απορριμμάτων.
10.
Έμφαση
στην ποιότητα. Στόχευση σε επισκέπτες μεσαίου και υψηλού εισοδήματος, άνοιγμα
σε νέες αγορές, επένδυση στον εναλλακτικό τουρισμό (αγροτουρισμός, υγείας και
ευεξίας, αναρριχητικός τουρισμός, τουρισμός περιπέτειας αλλά και η προσέλκυση
ψηφιακών νομάδων που μπορούν να ενισχύσουν το τουριστικό ρεύμα και να
συνδυάσουν διακοπές και εργασία) που αναπτύσσεται όλες τις εποχές του χρόνου.
11.
Ισόρροπη
κατανομή των τουριστικών ροών στο χώρο και στο χρόνο με στοχευμένες ενέργειες
προσέλκυσης τουριστών από γειτονικές περιοχές (και συνέργειες με περιοχές που
ήδη αναφέραμε) αλλά & γειτονικές χώρες.
12.
Ποιοτική
αναβάθμιση του κτιριακού αποθέματος των τουριστικών καταλυμάτων, χωρίς να
αλλοιώνεται ο παραδοσιακός και πολιτισμικός τους χαρακτήρας.
13.
Διεύρυνση
του ψηφιακού μετασχηματισμού σταδιακά προς το σύνολο των τουριστικών
επιχειρήσεων και αξιοποίηση της 4ης βιομηχανικής επανάστασης προς
όφελος όλων των κατοίκων.
14.
Αναβάθμιση
της τουριστικής εκπαίδευσης. Οι απασχολούμενοι και πολύ περισσότερο τα στελέχη
στον τουρισμό αποτελούν το πιο πολύτιμο κεφάλαιο και είναι απαραίτητο να
διαθέτουν σύγχρονες δεξιότητες.
15.
Δικαιότερη κατανομή του συσσωρευμένου πλούτου
μεταξύ ξένων και εγχώριων, μεγάλων και μικρών επιχειρήσεων, εισαγωγών και
τοπικών προϊόντων και μεταξύ κερδών και μισθών.
16.
Συνεργασία
με τους Δήμους Ηρακλείου και Κέρκυρας για την αποκόμιση εμπειρίας και αίτηση
στο Παγκόσμιο Συμβούλιο Αειφόρου Τουρισμού (GCST) για την
πιστοποίηση αειφορίας του προορισμού «Σκύρος».
17.
Ανάπτυξη
συνεργειών με τη Κύμη, τα άλλα νησιά των Β. Σποράδων και το Μουσείο Ακρόπολης.
18.
Δρομολόγηση
δεύτερης γραμμής από Γλύφα σε Σκόπελο και Σκύρο που θα συνδέσει άμεσα τη Σκύρο
με τη Κεντρική Ελλάδα.
19.
Έναρξη
λειτουργίας του υδατοδρομίου Σκύρου και παράλληλη αναβάθμιση του αεροδρομίου.
Το νέο και αειφόρο μοντέλο
τουριστικής ανάπτυξης απαιτεί σχέδιο και όραμα, κοινή προσπάθεια όλων των
εμπλεκομένων μερών (επιχειρηματιών, τοπικής αυτοδιοίκησης, κεντρικής κυβέρνησης
και κοινωνίας των πολιτών). Η ευθύνη για τη διαμόρφωση και υλοποίηση αυτού του
σχεδίου ανήκει σε όλους αυτούς, αλλά χρειάζεται και διαβούλευση, τοπική
συνεννόηση, κοινές αποφάσεις και συντονισμός.