Δευτέρα 15 Απριλίου 2019

Συνέδριο ‘ΜΕΣΟΓΕΙΟΣ η δική μας θάλασσα, η δική μας πατρίδα’ - Ομιλία του Χρήστου Λαμπρίδη ΓΓΛΛΠΝΕ του ΥΝΑΝΠ

«Με ιδιαίτερη χαρά αποδέχθηκα την πρόσκληση να μετέχω στη σημερινή συνεδρία και να συζητήσουμε μαζί με στελέχη και κυβερνητικούς εκπρόσωπους της λιμενικής και ναυτιλιακής κοινότητας των χωρών μας, τις ευκαιρίες και προκλήσεις που διαμορφώνονται σήμερα στην Ανατολική Μεσόγειο. Είναι γνωστό ότι τις τελευταίες δεκαετίες έχουν συντελεστεί διεθνείς και περιφερειακές εξελίξεις, που ανοίγουν πολύ μεγάλες ευκαιρίεςκαι δυνατότητες συνεργασίας, οι οποίες δεν υπήρχαν στο παρελθόν.
Η Νοτιοανατολική Μεσόγειος είναι μια περιοχή με ιδιαίτερα χαρακτηριστικά, στην οποία τα τελευταία χρόνια με τις εποικοδομητικές διμερείς σχέσεις μας, αλλά και την αποτελεσματική αξιοποίηση της τριμερούς συνεργασίας των χωρών μας, προχωρούμε σε πρωτοβουλίες που συμβάλλουν στην καθιέρωση της  σταθερότητας και της ειρήνης στην ευρύτερη περιοχή και δίνουν τη δυνατότητα να ανταποκριθούμε στις προκλήσεις στους τομείς των μεταφορών, της ενέργειας, της μεταφοράς τεχνογνωσίας, αλλά και στους τομείς που αφορούν το Υπουργείο μας ειδικότερα, δηλαδή τη ναυτιλία, τη λιμενική διαμετακόμιση και συνεργασία, αλλά και τον τουρισμό κρουαζιέρας.
Στην κατεύθυνση αυτή, αξίζει να λάβουμε υπόψιν τα ακόλουθα:
  • Τα στατιστικά στοιχεία δείχνουν ότι από τις τρεις οδούς μεταφοράς μεταξύ Ανατολής – Δύσης, αυτή που εμφάνισε την μεγαλύτερη αύξηση είναι η οδός Άπω Ανατολής – Ευρώπης μέσω της Διώρυγας του Σουέζ. Συγκεκριμένα, το 1995 είχε μερίδιο 27% ενώ το 2015 έφτασε το 42%.
  • Ως αποτέλεσμα αυτής της ανάπτυξης, η λεκάνη της Μεσογείου και οι λιμένες της είναι πλέον στο επίκεντρο του μεταφορικού ενδιαφέροντος, χάρις στην Διώρυγα του Σουέζ.
  • Η γεωγραφική θέση της Ελλάδας στην Αν. Μεσόγειο, παρέχει ήδη ανταγωνιστική διαδρομή θαλασσίων μεταφορών για το ναυτιλιακό εμπόριο. Συγκεκριμένα, ο χρόνος μεταφοράς εμπορευμάτων από την Κίνα στην Βόρεια και Κεντρική Ευρώπη μέσω του Λιμένα Πειραιάεκτιμάται ότι εξοικονομεί 8-9 ημέρες σε σύγκριση με την διαδρομή μέσω άλλων λιμένων της Β. Ευρώπης.
Ως αποτέλεσμα αυτών τεκμαίρεται ότι:
  • Η διάνοιξη της δεύτερης διώρυγας του Σουέζ και η ταχεία ανάπτυξη του λιμένα του Πειραιά και της Θεσσαλονίκης ως κύριων κόμβων διαμετακόμισης παρέχουν ουσιαστικές προοπτικές συνεργασίας που δεν υπήρχαν στο παρελθόν. Αξίζει να σημειωθεί ότι to 2018 διακινήθηκαν συνολικά 4,9 εκατ εμπορευματοκιβώτια από το λιμάνι του Πειραιά.
  • Μια σημαντική λιμενική συνεργασία μεταξύ των τριών χωρών που πρέπει να ευοδωθεί, είναι αυτή της μεταφοράς ελληνικών και ενδεχομένως κυπριακών φορτίων, μέσω της Αιγύπτου προς Ασία και Αφρική, αλλά και αιγυπτιακών φορτίων προς την Ελλάδα και την Ευρώπη ή και τις χώρες της Μαύρης Θάλασσας.
  • Στην κατεύθυνση αυτή διαβλέπουμε θετικά την υφιστάμενη συνεργασία μεταξύ των λιμένων του Πειραιά της Αλεξάνδρειας, του Πορτ Σαϊντ και της Λεμεσού και ενθαρρύνουμε όλους τους συναρμόδιους φορείς σε όλα τα επίπεδα να επιταχύνουν τις προσπάθειες και να προχωρήσουν το συντομότερο δυνατό στην υπογραφή του Μνημονίου Συνεργασίας.
  • Παράλληλα αναμένουμε να ωριμάσουν οι συνθήκες και να προχωρήσουν τα αντίστοιχα Μνημόνια Συνεργασίας μεταξύ των λιμένων της Καβάλας με την Αλεξάνδρεια και της Αλεξανδρούπολης με το λιμένα της Νταμιέτα στην Αίγυπτο.
Υποπαραχωρήσεις στους 10 λιμένες
Μετά την πρόσφατη ψήφιση του Νόμου για τις υποπαραχωρήσεις, σημαντικές ευκαιρίες και προκλήσεις αναμένονται από την ολοκλήρωση των διαγωνιστικών διαδικασιών και την επιλογή εξειδικευμένων επενδυτών, για την υλοποίηση υποχρεωτικών επενδύσεων, που θα έχουν σαν αποτέλεσμα την προσέλκυση νέων χρηστών και την σταδιακή μετεξέλιξη των περιφερειακών λιμένων της χώρας  σε αναπτυξιακούς πόλους τόσο για τη χώρα, όσο και για την περιοχή της Νοτιοανατολικής Μεσογείου.
Ναυπηγοεπισκευή
Σημαντικές προοπτικές διαφαίνονται από την αξιοποίηση της ελληνικής ναυπηγικής και επισκευαστικής βιομηχανίας της χώρας. Πιο συγκεκριμένα μέσω:
  • της υλοποίησης της αναβάθμισης και του εκσυγχρονισμού των υφιστάμενων υποδομών στον ΟΛΠ και την εγκατάσταση μίας μεγάλης δεξαμενής,
  • των πρόσφατων εξελίξεων στο Νεώριο της Σύρου και τις επενδύσεις με τη θέση σε λειτουργία της δεξαμενής που είχε βγει σε αχρησία και
  • επιβεβαιωμένο επενδυτικό ενδιαφέρον για τα μεγάλα ναυπηγεία της Αττικής στην Ελευσίνα και το Σκαραμαγκά αλλά και την εκκίνηση των διαδικασιών για την επίλυση των προβλημάτων τους,
αναμένεται να δοθεί πνοή στη ναυπηγοεπισκευαστική δραστηριότητα, ώστε μετά από δεκαετίες αδράνειας και απαξίωσης, να γίνει άξονας ανάπτυξης που μπορεί να παρασύρει μαζί του θετικά και άλλους κλάδους της βιομηχανίας που εξαρτώνται άμεσα από τη ναυπηγική βιομηχανία, επαναφέροντας τις χαμένες θέσεις εργασίας στο κλάδο και δίνοντας νέες προοπτικές ανάπτυξης και συνεργασίας σε ολόκληρη τη Νοτιοανατολική Μεσόγειο. Η διατήρηση της τεχνογνωσίας που αποτελεί το ανταγωνιστικό πλεονέκτημα της ναυπηγοεπισκευής στην Ελλάδα αποτελεί στοίχημα αλλά και πεδίο συνεργασίας για τις τρεις χώρες
Κρουαζιέρα και θαλάσσιος τουρισμός
Σημαντικές προοπτικές ανάπτυξης και συνεργασίας διαφαίνονται για την ανάπτυξη της κρουαζιέρας και του yachting στις θάλασσες της Νοτιοανατολικής Μεσογείου. Σημειώνεται ότι η ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών, η ασφάλεια και με την έννοια του safety και με την έννοια του security και η συνεχής ανάπτυξης των υποδομών του κλάδου – παρά την κρίση που πέρασε η κρουαζιέρα στην Ανατολική Μεσόγειο και επηρέασε και την χώρα μας – μας κάνουν αισιόδοξους για την ανάπτυξη των συγκεκριμένων κλάδων στο μέλλον. Σημειώνεται ότι η κρουαζιέρα στην Ανατολική Μεσόγειο αποτελεί ενιαίο τουριστικό προιόν , η ποιότητα του οποίου διαμορφώνεται και από τις εξελίξεις και στις τρεις χώρες . Τρεις χώρες που διαθέτουν προορισμούς που αποτελούν σημαντικούς τουριστικούς πόρους που δίνουν τη δυνατότητα να αποκτήσουν και οι τρεις χώρες σημαντικά οφέλη από την κρουαζιέρα.
Έτσι δεδομένου ότι η χώρα μας:
  • αποτελεί ένα ασφαλή προορισμό κρουαζιέρας,
  • δημιουργεί ίσως το μόνο ισχυρό brand name στην Αν. Μεσόγειο
  • διαθέτει πληθώρα προορισμών υψηλής τουριστικής ζήτησης
έχει ως αποτέλεσμα, ο σχεδιασμός συνδυαστικών δρομολογίων κρουαζιέρας σε λιμένες των τριών χωρών με προοπτικές προώθησης και ένταξής τους στα προγράμματα διεθνών ομίλων κρουαζιέρας σε ώριμες, αλλά και αναδυόμενες και νέες τουριστικές αγορές,
  • να κάνουν την ανάγκη επιτυχίας της τριμερούς συνεργασίας στον τουρισμό κρουαζιέρας, επιτακτική.
Ευκαιρίες και προοπτικές για Αίγυπτο και Κύπρο μέσω πρωτοβουλιών της Ελλάδας στη Βαλκανική


Η πρόσφατη συμφωνία που υπεγράφη μεταξύ Ελλάδας – Βουλγαρίας για την σιδηροδρομική σύνδεση τριών λιμανιών της Βουλγαρίας (του Ρούσε στο Δούναβη ποταμό, της Βάρνας και του Μπουργκάς στον Εύξεινο Πόντο) με τα τρία λιμάνια μας στη Βόρεια Ελλάδα (Αλεξανδρούπολη, Καβάλα και Θεσσαλονίκη) και την κατασκευή δύο σύγχρονων εμπορευματικών κέντρων είναι σαφές ότι θα αναβαθμίσει ακόμη περισσότερο την θέση και τον ρόλο των δύο χωρών στην Ζώνη ΟΒΟR. Αντίστοιχα η συνεργασία μεταξύ λιμένων της Ελλάδας , της Βουλγαρίας και της Ιταλίας που κατέληξε και στην υποβολή κοινής πρότασης για την ανάπτυξη της Εφοδιαστικής της Εγνατίας όπως και η υιοθέτηση λιμενικών έργων στα πλαίσια της Μακροπεριφέρειας Αδριατικής Ιονίου είναι ιδιαίτερα σημαντική. Με αυτές τις εξελίξεις η Ελλάδα επιτυγχάνει
  • τη σύνδεση με την ενδοχώρα των Βαλκανίων
  • την άμεση πρόσβαση στο Αιγαίο για τη Βουλγαρία και τις Βαλκανικές και παρευξείνιες χώρες
δίνοντας νέες προοπτικές στη λιμενική διαμετακόμιση και τη συνεργασία της Αιγύπτου και της Κύπρου, μέσω των λιμένων της Ελλάδας

Δεν υπάρχουν σχόλια: