Τετάρτη 12 Ιουνίου 2024

Χαμένοι στις συνεδριάσεις (Βλαδίμηρου Μαγιακόφσκι)

At the museum, 1999 by Gilbert Garcin
Μετάφραση απ’ τη ρώσικη κι απόδοση στην ελληνική γλώσσα : Δημήτρης Βασιλείου

Σημείωση του μεταφραστή: Ο τίτλος του ποιήματος είναι κατά λέξη: «Οι υπερσυνεδριάζοντες», 1ος τόμος των Απάντων του Β. Μαγιακόφσκι, Μόσχα, 1973, ρωσ. έκδοση. Το ποίημα είναι από τον κύκλο “Τρόπος ζωής” και πρωτοδημοσιεύθηκε στις 4 Μάρτη του 1922, στην εφημερίδα «Ιζβέστια» ("Τα Νέα"), επίσημη εφημερίδα της Σοβιετικής Κυβέρνησης.


Καθώς η νύχτα χάνεται

κι’ η μέρα χαράζει,

βλέπω, κάθε μέρα το βλέπω:

ένας στο υπουργείο τάδε,

στη δείνα αρχή o άλλος,

αυτός στην πολιτική επιτροπή,

στην επιτροπή διαφώτισης εκείνος,

τρέχει ο κόσμος στις υπηρεσίες.


Με το που μπεις στο κτίριο,

βροχή οι χαρτοδουλειές:

διαλέγοντας καμιά πενηνταριά -

τις πιο σημαντικές -

τρέχουν οι υπάλληλοι σε συνεδριάσεις.


Άμα τη εμφανίσει, διαμαρτύρομαι:

“ Μιαν ακρόαση δεν μπορούν να κανονίσουν;

Πηγαινοέρχομαι απ’ τον καιρό εκείνον”. -

“Ο σύντροφος Ιβάν Βάνιτς έφυγαν για να συνεδριάσουν -

ένωση του τμήματος θεάτρου και του εκτροφείου αλόγων”.


Ανεβοκατεβαίνεις εκατό σκάλες. Δύσκολη ζωή.

Πάλι: “Δώσανε εντολή, σε μιαν ώρα να ‘ρθείτε.

Συνεδριάζουν: αγορά μελανοδοχείων του Συνεταιρισμού της Επαρχίας”.

Μιαν ώρα μετά: πουθενά ο γραμματέας κι’ η γραμματέας λείπει -

όλοι απουσιάζουν!

Άπαντες οι κάτω των 22 στην Κομσομόλ(1) συνεδριάζουν.


Με κόπο ανεβαίνω ξανά, βραδιάτικα,

στον τελευταίο όροφο του εφταώροφου κτιρίου.

“Ήρθε ο σύντροφος Ιβάν Βάνιτς;” -

“Είναι σε συνεδρίαση της άλφα-βήτα-γάμα-δέλτα επιτροπής”.


Αφηνιασμένος, 

στη συνεδρίαση σαν θύελλα μπουκάρω,

άγριες κατάρες του δρόμου ξερνώντας.

Και τι να δω: κάθονται μισάδια ανθρώπων.

Ω διάολε!

Το άλλο μισό τους που να ‘ναι; “Τους έσφαξαν; Τους σκότωσαν;”

Χτυπιέμαι, ουρλιάζω.

Απ’ τη φοβερή εικόνα μούστριψε το μυαλό.

Κι ακούω του γραμματέα τη γαλήνια φωνούλα:


“Είναι, ταυτόχρονα, σε δυο συνεδριάσεις.

Έχουμε τη μέρα καμιά εικοσαριά συνεδριάσεις,

πρέπει να προλάβουμε.

Αναγκαστικά κοβόμαστε στα δυό. Μέχρι τη μέση εδώ,

το άλλο μισό εκεί”.


Απ’ την ταραχή δεν σε παίρνει ο ύπνος.

Πολύ πρωί, αχάραγα.

Μ’ ένα όνειρο υποδέχομαι την χαραυγή:

“ Ω, μακάρι να γίνει μια συνεδρίαση ακόμη,

όλων των συνεδριάσεων το τέλος να σημάνει!”

04 -11.06.2024

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ

1. Κομσομόλ - Κομμουνιστική Ένωση Νεολαίας.

2. Ιδιαίτερα εκτίμησε το συγκεκριμένο ποίημα ο Β.Ι. Λένιν, ο οποίος στην ομιλία του: «Για

την διεθνή και εσωτερική κατάσταση της Σοβιετικής Δημοκρατίας», στην συνεδρίαση

της κομμουνιστικής ομάδας του Πανρωσικού συνεδρίου των μεταλλωρύχων, στις 6

Μάρτη 1922, είπε:

«Χτες, τυχαία, διάβασα στα «Ιζβέστια» ένα ποίημα του Μαγιακόφσκι με πολιτική

θεματολογία. Εγώ δεν ανήκω στους θαυμαστές του ποιητικού του ταλέντου, αν και

αναγνωρίζω πλήρως την αναρμοδιότητά μου επί του θέματος. Αλλά, πολύ καιρό τώρα

δεν έχω νιώσει τέτοια ευχαρίστηση, με την πολιτική και διοικητική έννοια. Στο ποίημά

του βιτριολικά περιγελά τις συνεδριάσεις και κοροϊδεύει τους κομμουνιστές, ότι αυτοί

συνεδριάζουν και ξανασυνεδριάζουν. Δεν ξέρω τι λέει η ποίηση, αλλά όσον αφορά την

πολιτική, σας εγγυώμαι ότι αυτό είναι εντελώς σωστό. Πραγματικά, είμαστε στην θέση

των ανθρώπων (και πρέπει να πω, ότι είναι μια βλακώδης κατάσταση), οι οποίοι

συνεχώς συνεδριάζουν, συγκροτούν επιτροπές, συντάσσουν σχέδια – επ’ άπειρον… Η

πρακτική υλοποίηση των διαταγμάτων, που έχουμε και με το παραπάνω και τα οποία

ετοιμάζονται με τέτοια σπουδή, την οποία περιέγραψε ο Μαγιακόφσκι, δεν ελέγχεται.»

(Β. Ι. Λένιν, Άπαντα, τ. 33, σ. 197-198, ρωσ. έκδοση, μετάφραση Δ. Β. )

Τρίτη 11 Ιουνίου 2024

Ένα καινούργιο καράβι (Δ.Βασιλείου)

 


Άδειο το καράβι,

χωρίς κωπηλάτες, χωρίς καπετάνιο,

χωρίς πανιά και άρμπουρα,

ακυβέρνητο.

Μόνος, σύντροφε! Καταπέλαγα!


Των Σειρήνων το τραγούδι παραγλύκανε;

Η Σκύλλα κι η Χάρυβδη έβγαλαν κι άλλα κεφάλια;

Των λωτών οι τιμές μειώθηκαν;


Πολλοί κοιτάνε, κάνουν, από μακριά, σινιάλα,

μα δεν μπαρκάρουν!

Διστάζουν; Φοβούνται;

Απ’ τη στεριά μαντήλια κουνούν!

Και τα κύματα όλο κι αγριεύουν

κι οι άνεμοι κόντρα, δυναμώνουν.


Βλέπω όμως σύντροφε,

αραιά – αραιά, αλλά τα βλέπω

κι άλλα καράβια θαλασσοδέρνονται,

χωρίς πανιά κι αυτά,

χωρίς πυξίδα.


Έναν όρμο να βρούμε,

ήρεμος πολύ κι αν δεν είναι δεν πειράζει,

αλλά να βρούμε έναν όρμο

και κομμάτι – κομμάτι απ’ τα σκαριά μας

ένα καινούργιο να φτιάξουμε καράβι,

να το πούμε «Ουτοπία»,

να το καλαφατίσουμε

και να μπούμε όλοι μέσα!


Με πορτολάνους

τα όνειρα των παιδιών του αύριο,

τιμώντας το χθες και μπούσουλα

την ανάγκη του σήμερα,

να καβατζάρουμε τον καιρό,

να ορθοπλωρίσουμε

και να σαλπάρουμε.


Την ουτοπία

να κάνουμε ζωή!

3/6/2024

Τετάρτη 5 Ιουνίου 2024

Ποιός νοιάζεται για το αποτέλεσμα των εκλογών στο πολυπηθέστερο κράτος του κόσμου;

Adnan Abidi, Reuters

 Η Ινδία, είναι η μεγαλύτερη χώρα παγκοσμίως   σε πληθυσμό ξεπερνώντας την Κίνα, με   1.387.284.855 κατοίκους, σύμφωνα με επίσημη   εκτίμηση για το 2023, και η έβδομη μεγαλύτερη   σε έκταση με 3.287.263 τ.χλμ. (Βικιπαίδεια)

  Οι γενικές εκλογές στην Ινδία, που ξεκίνησαν   στις 19 Απριλίου, διεξήχθησαν σε επτά στάδια   σε 28 πολιτείες και 8 αυτόνομες περιοχές.   Παρά  τη ζέστη η συμμετοχή ήταν   ικανοποιητική. Ψήφισαν πάνω απο 642 εκατ.   ψηφοφόροι (συμμετοχή 66,3%). Ο Ινδός   πρωθυπουργός Ναρέντρα Μόντι αναμένεται να εξασφαλίσει τρίτη συνεχόμενη θητεία με την κυβερνώσα Εθνική Δημοκρατική Συμμαχία, έναν συνασπισμό με επικεφαλής το Κόμμα Bharatiya Janata (BJP), που οδεύει προς τη νίκη στις γενικές εκλογές της χώρας, αλλά με μειωμένη πλειοψηφία. Το κύριο κόμμα της αντιπολίτευσης, το Ινδικό Εθνικό Κογκρέσο, ξεπέρασε τις προσδοκίες, υπερδιπλασιάζοντας τις έδρες του σε σύγκριση με τις τελευταίες γενικές εκλογές του 2019, αλλά χωρίς να είναι σε θέση να απειλίσει σοβαρά την κυριαρχία του Μόντι.

Η Κάτω Βουλή του Ινδικού Κοινοβουλίου, έχει 543 έδρες. Ένα κόμμα ή ένας συνασπισμός χρειάζεται 272 έδρες για να σχηματίσει την κυβέρνηση και ο αρχηγός του κόμματος ή του συνασπισμού που κερδίζει έχει καθοριστικό ρόλο στην επιλογή του επόμενου αρχηγού του κράτους. Οι τάσεις μέχρι αργά το βράδυ έδειχναν ξεκάθαρα ότι το BJP θα υπολείπεται της μονοκομματικής πλειοψηφίας και θα πρέπει να καλύψει τον μαγικό αριθμό των 272 με τη βοήθεια των συμμάχων του. Προβλέπεται να κερδίσει περίπου 240 έδρες (έναντι 303 το 2019). 

Το κόμμα του Μόντι είχε χαμηλότερες επιδόσεις στις εκλογές για δύο βασικούς λόγους. Πρώτον, παρά την οικονομική ανάπτυξη της Ινδίας, τα υποσχόμενα οφέλη δεν έφτασαν στις μάζες, με το ποσοστό ανεργίας να παραμένει υψηλό. Δεύτερον, η υποστήριξη στον ινδουιστικό εθνικισμό έχει αποξενώσει αρκετούς ψηφοφόρους που ανησυχούν για τη πορεία του παραδοσιακού πολιτικού συστήματος της χώρας. 

Στα 10 χρόνια στην εξουσία του, ο Μόντι έχει μεταμορφώσει το πολιτικό τοπίο της Ινδίας, φέρνοντας τον ινδουιστικό εθνικισμό, κάποτε περιθωριακή ιδεολογία στη χώρα, στο κυρίαρχο ρεύμα, αφήνοντας το έθνος βαθιά διχασμένο. Οι επικριτές του τον κατηγορούν ότι η πολιτική του για την πρώτη ινδουιστική αρχή έχει γεννήσει μισαλλοδοξία, ενώ η ινδική οικονομία —η πέμπτη μεγαλύτερη στον κόσμο και μία από τις ταχύτερα αναπτυσσόμενες— έχει γίνει πιο άνιση, ανέφερε το Associated Press.

Στην τρίτη του θητεία, η κυβέρνηση υπό την ηγεσία του Μόντι ενδέχεται να στρέψει το επίκεντρό της σε εσωτερικά ζητήματα, δίνοντας προτεραιότητα στην πιο δίκαιη κατανομή των αναπτυξιακών οφελών και σε μια πιο ήπια στάση απέναντι στον ινδουιστικό εθνικισμό. Επίσης είναι πιθανό να παραμείνει συνεπής με την εξωτερική του πολιτική με τη σημείωση ότι θα μπορούσε να αξιοποιήσει παγκόσμιες και περιφερειακές αλλαγές για να ενισχύσει την πολιτική, οικονομική και διπλωματική δύναμη της Ινδίας, ενισχύοντας τη διεθνή της παρουσία

Η τελευταία διαπίστωση αφορά τις σχέσεις της χώρας με τη Ρωσία και τη Κίνα που παρά τα εμπόδια των κρατών της δύσης βρίσκονται σε άνοδο. 

Σάββατο 25 Μαΐου 2024

Οι Προδευτικοί Οικονομολογοι Ελλάδας για το σκάνδαλο χρηματισμού στη Δ.Ο.Υ Χαλκίδας

 

Συνάδελφοι οικονομολόγοι αντισταθείτε στη φορομπηχτική πολιτική για τους μικρούς και στην υποβάθμιση και διάβρωση των αξιών του επαγγέλματος σας 

Η ελληνική οικονομία έχει ολιγοπωλιακή δομή, λειτουργεί με καρτέλ, σε πάνω από 30 κλάδους. Μια κατάσταση που δεν αντιμετωπίζεται από την κυβέρνηση, όπως απαιτούν τα συμφέροντα του δημοσίου, της οικονομίας και των πολιτών. Αντίθετα με μια σειρά νομοθετημάτων στοχοποιεί χιλιάδες αυτοαπασχολούμενους και μικρομεσαίες επιχειρήσεις, με μοναδικό σκοπό τον περιορισμό τους από την αγορά, εφαρμόζοντας κατά λέξη τις απαιτήσεις αποτυχημένων μοντέλων, για να λειτουργήσει η αγορά έτσι όπως θέλουν τα ολιγοπώλια και οι θιασώτες της σχολής του Σικάγου.

Είναι δυνατόν κάποιος που φέρει την ιδιότητα του υπουργού Ανάπτυξης, να μιλά στο Ευρωπαϊκό Συνέδριο των μικρομεσαίων επιχειρήσεων και να ζητά, από το βήμα του συνεδρίου, να μη διαχωρίζονται οι επιχειρήσεις σε μεγάλες και μικρές; Προφανώς και ναι, αρκεί να ονομάζεται Κώστας Σκρέκας και να μετέχει στην κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη. Κι όλα αυτά τη στιγμή που τα στοιχεία που αφορούν τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις είναι συντριπτικά. Όταν μόλις επτά μικρές επιχειρήσεις έχουν λάβει ενίσχυση από το Ταμείο Ανάκαμψης.

Ο "βαθύς" δημόσιος τομέας, όχι μόνο συντελεί αλλά και ενισχύει τη προηγούμενη κατάσταση προς ίδιο όφελος (οικονομικό, "συντεχνιακό", μικροκομματικό και πολιτικό) αρκετών από τους διοικούντες διορισμένους "αρίστους". Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι τα πρόσφατα γεγονότα χρηματισμού και διαφθοράς στη Δ.Ο.Υ Χαλκίδας.

Καλούμε τη διοίκηση του 9ου περιφερειακού τμήματος του ΟΕΕ να ανακαλέσει τη βράβευση της διευθύντριας της Δ.Ο.Υ Χαλκίδας και να παραπέμψει στο Πειθαρχικό Συμβούλιο (σύμφωνα με το ΠΔ 277/1986: Διαδικασία πειθαρχικών οργάνων του ΟΕΕ, όπως ισχύει σήμερα) όλα τα μέλη του δημόσιους υπάλληλους και ιδιώτες, που εμπλέκονται στο πρόσφατο σκάνδαλο διαφθοράς.

Αγωνιζόμαστε:

Για την ανάδειξη της επιστημονικής υπόστασης του Ο.Ε.Ε. προς προοδευτική κατεύθυνση,

Για να επαναφέρουμε το Ο.Ε.Ε. στην επιστημονική του λειτουργία και παρουσία, ως θεσμοθετημένο σύμβουλο της Πολιτείας και εκφραστή των προοδευτικών απόψεων της οικονομικής σκέψης,

Για να υπερασπιστούμε τα πτυχία και τα δικαιώματα των επιστημόνων-επαγγελματιών οικονομολόγων, που καθημερινά βάλλονται και υπονομεύονται από τις σκοπιμότητες που υπηρετούν διάφοροι εμπλεκόμενοι στο οικονομικό γίγνεσθαι της χώρας,

Για να νοιώσουν επιτέλους οι νέοι οικονομολόγοι ότι το Ο.Ε.Ε. λειτουργεί και υπερασπίζεται τα επαγγελματικά τους δικαιώματα, το μέλλον τους και την επιστημονική τους υπόσταση.

Για να αναβαθμίσουμε το θεσμό και τις υπηρεσίες του Ο.Ε.Ε. ώστε να προσφέρει ωφέλιμες και ελκυστικές ανταποδοτικές υπηρεσίες.

 Από το Γραφείο τύπου

 


Τετάρτη 22 Μαΐου 2024

Μοναχικό και άρρυθμο μονοπάτι (Δ.Βασιλείου)

Ανρί Ματίς "Η χαρά της ζωής". 1906.

Στου ουρανού την απεραντοσύνη

πολλά τ’ αστέρια που θα σε καλέσουν

στον κόσμο τους να ζήσεις,

μα ένα υπάρχει που θα συναντήσεις

κι’ αιώνια οι μοίρες σας θα δέσουν

στου έρωτα την άφθαρτη μεγαλοσύνη.


Απ’ των φιλιών το αμέτρητο πλήθος

πολλά είναι εκείνα που θα σε γλυκάνουν

στα όνειρα δίνοντας ζωή,

μα ένα εκείνο που πνοή

θα δίνει στη ψυχή σου, σαν φθάνουν

μέρες που φωνή πρέπει να πάρει ο μύθος.


Απ’ των χεριών το δάσος τ’ απειράριθμο

άκρες πολλών δακτύλων θα σ’ αγγίξουν

βοήθεια δήθεν πως σου δίνουν,

μα δυο εκείνα που θα μείνουν

την εύθραυστη ζωή σου να στηρίξουν

στο μονοπάτι το μοναχικό και άρρυθμο.

Σάββατο 18 Μαΐου 2024

Να προσπαθήσουμε να συνεννοηθούμε

Εστω και αν κάποιοι διανοητές δεν συμφωνούν απόλυτα, επειδή θεωρούν ότι η συνεννόηση είναι συνδυαστικό αποτέλεσμα νοοτροπίας, ισχύος, εμπειρίας, συμφερόντων, τακτικής και μακροπρόθεσμων στρατηγικών, στη καθημερινή μας ζωή μπορούμε να κάνουμε μια πολύ πιθανή καλή αρχή υπολογίζωντας το παρακάτω:

Πηγή: Ποιοτική Βιβλιοθήκη. Facebook


Τετάρτη 15 Μαΐου 2024

Η Ευγενική Πυθία (Δ.Βασιλείου)

P.Picasso. Donna Sognante

Στους ουρανούς και ποταμούς του κόσμου

πετάει κι’ αρμενίζει ο έρωτάς μας,

μύθος μοναδικός κι’ αγέραστος

ανάμεσα στους μύθους των αιώνων.

 

Οι πυραμίδες γλυκά χαμογελάσαν

τη νύχτα που πετάξαμε στ’ αστέρια

κι’ ο Νείλος μας νανούρισε

ως το πρωί, που ξύπνησα

κι’ άκουσα τη ψυχή σου,

Σαμπάχ αλ νουρ! (1)

 

Οι γέρικες οι φοινικιές, στην έρημο

της μακρινής Παλμύρας

κι’ οι μύστες στου Ήλιου το ναό,

εκστατικά το γόνυ κλίσαν

στου έρωτά μας το μυστήριο,

Σαμπάχ αλ ουάρντ! (2)

 

Οι μαύροι ταύροι της Ανδαλουσίας

με μούγκρισμα θριαμβικό

στον Γουαδαλκιβίρ βουτήξαν,

τιμητική φρουρά στον έρωτά μας

ανείπωτο κι’ ανείδωτο ως πέρα στη Γρανάδα.

Γιο νο σε νάδα! (3)

 

Το σινικό ολόγιομο φεγγάρι

κρυφά στους πήλινους στρατιώτες

έδωσε εντολή να ζωντανέψουν,

μαζί με τον σοφό Κομφούκιο

ύμνο στο θαύμα της αγάπης μας να πλέξουν.

Ρονγκουάο! Ρονγκουάο! (4)

 

Απ’ την Κασσώπη ως το Ιδαίον

όλοι οι έρωτες της γης

και του Ολύμπου οι μύθοι

τη Δελφική Πυθία ρώτησαν

στη σύγκριση μαζί μας ποιος κερδίζει;

Όμως αυτή δεν ήθελε να τους πικράνει!


Μεταφράσεις:

(1)  σαμπάχ αλ νουρ – (σου εύχομαι) φωτεινό πρωινό. (αραβικά)

(2)  σαμπάχ αλ ουάρντ – (σου εύχομαι) τριανταφυλλένιο πρωινό. (αραβικά)

(3)  Γιο νο σε νάδα – εγώ δεν ξέρω τίποτα. (ισπανικά)

(4)  Ρονγκουάο – δόξα. (Κινέζικα) 








Δευτέρα 13 Μαΐου 2024

Ο Σωκράτης για τη Γη από ψηλά (Πλάτωνος Φαίδων 110b-110d)

Μουσείο Βατικανού (Mark Cartwright CC BY-NC-SA)

 "Λέγεται λοιπόν, σύντροφε, είπεν ο Σωκράτης, πρώτον  μεν ότι η γη, όταν την παρατηρήση κανείς   απ' επάνω, έχει την όψιν των σφαιρών εκείνων, αι   οποίαι κατασκευάζονται από δώδεκα τεμάχια   δέρματος, είναι δηλ. σφαίρα πολύχρωμος και τα   μέρη  της διακρίνονται από τα χρώματα, τα οποία   έχουν και των οποίων απομιμήσεις είναι όσα χρώματα   μεταχειρίζονται εδώ κάτω οι ζωγράφοι. 

 Εκεί επάνω λοιπόν η γη έχει τοιαύτα χρώματα και   μάλιστα πολύ λαμπρότερα και καθαρώτερα από αυτά   εδώ· αλλού μεν είναι καταπόρφυρος και θαυμαστόν το   κάλλος της, αλλού δε χρυσοειδής και αλλού πάλιν   κατάλευκη, λευκοτέρα από τον γύψον ή την χιόνα· και   τα άλλα χρώματα, από τα οποία σύγκειται, είναι   ομοίως  περισσότερα και ωραιότερα από όσα ημείς   έχομεν ιδεί. Ακόμη και αυταί αι κοιλότητες της γης, καθώς είναι τελείως πεπληρωμέναι με ύδωρ και αέρα, λαμποκοπούν μέσα εις την ποικιλίαν των άλλων χρωμάτων και παίρνουν έν είδος χρώματος, εις τρόπον ώστε η γη παρουσιάζει την όψιν μιας συνεχούς πολυχρωμίας με ενιαίον τόνον". Μτφρ. Ε. Παπανούτσος. [1939]  Πλάτων. Φαίδων.

Περισσότερα εδώ

Ο Σωκράτης ήταν Αθηναίος φιλόσοφος, που θεωρείται ο ιδρυτής της Δυτικής φιλοσοφίας και συγκαταλέγεται στους πρώτους ηθικούς φιλοσόφους. Δεν συνέγραψε κάποιο φιλοσοφικό έργο όσο ζούσε· η διδασκαλία του επιβίωσε μέσω των καταγραφών που έκαναν μαθητές του όπως ο Πλάτων και ο Ξενοφών, μετά τον θάνατό του. (Βικιπαίδεια).

Μαθητής του ήταν ο Πλάτων (424/423-348/347 π.Χ.), Το κατά πόσον οι διάλογοι του Πλάτωνα αντιπροσωπεύουν με ακρίβεια τις διδασκαλίες του Σωκράτη εξακολουθεί να συζητείται, αλλά είναι απίθανο να υπάρξει οριστική απάντηση. Μαθητής του Πλάτωνα ήταν ο Αριστοτέλης από τα Στάγειρα (384-322 π.Χ.), ο οποίος στη συνέχεια θα διδάξει τον Μέγα Αλέξανδρο (356-323 π.Χ.) και θα ιδρύσει τη δική του σχολή. Με αυτή την εξέλιξη, η ελληνική φιλοσοφία, διαδόθηκε σε όλο τον γνωστό κόσμο.

Είχε πεί κάτι που συχνά το ξεχνάνε πολλοί σήμερα: "Δεν είμαι Αθηναίος, ούτε Έλληνας πολίτης, αλλά πολίτης του κόσμου"

Και οι δύο (Πλάτωνας και Ξενοφώντας) παρουσιάζουν το Σωκράτη ως άνθρωπο που δεν νοιαζόταν καθόλου για τις ταξικές διακρίσεις ή την "ορθή συμπεριφορά" και που μιλούσε το ίδιο εύκολα με τις γυναίκες, τους υπηρέτες και τους δούλους όσο και με εκείνους των ανώτερων τάξεων.

Διαβάστε περισσότερα εδώ



Σάββατο 11 Μαΐου 2024

Το πετρέλαιο και μερικά απο τα μυστικά του

Οι ενεργειακές ανάγκες της ανθρωπότητας τα τελευταία 40 χρόνια έχουν διπλασιαστεί. Το πετρέλαιο εξακολουθεί να καλύπτει σχεδόν το 30%, ενώ οι ΑΠΕ - παρά τα μεγάλα λόγια - κάτω απο 30% (2023), ο άνθρακας και το αέριο σχεδόν το 50%


Οι τρεις πρώτοι παραγωγοί για το 2022 ήταν οι ΗΠΑ, Σαουδική Αραβία και Ρωσία


Τα μέλη του ΟΠΕΚ εφοδίασαν την παγκόσμια κοινότητα με το 36,2% της ζήτησης πετρελαίου και ο διευρυμένος ΟΠΕΚ κάλυψε κάτι παραπάνω απο το 58%


Διακυμάνσεις της μέσης ετήσιας τιμής 1985-2023 (σε δολ.ΗΠΑ)


Το κόστος παραγωγής ενός βαρελιού ανά χώρα (2015 - δολ.ΗΠΑ)


Και η θέση της Ελλάδας μεταξύ των χωρών της ΕΕ στην ηλιακή ενέργεια (η πρώτη στήλη στη παραγωγή, η 2η στο μερίδιο στη χώρα και η 3η Ανά κάτοικο)



Πέμπτη 2 Μαΐου 2024

Οι διαρθρωτικές αδυναμίες του Ελληνικού ναυτιλιακού κέντρου (Πειραιάς/Αθήνα)

Τις τρεις πρώτες θέσεις στη συνολική κατάταξη των μεγάλων ναυτιλιακών κέντρων το 2023 κατέχουν η Σιγκαπούρη, ο Πειραιάς και το Τόκιο. Σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος υπάρχει εναλλαγή στις δυο πρώτες θέσεις μεταξύ Πειραιά και Σιγκαπούρης.  
Η ανάδειξη της Σιγκαπούρης ως κορυφαίου ναυτιλιακού κέντρου συνδέεται και με τον αυξημένο ρόλο που αποκτά στη διεθνή ναυτιλία (τόσο για τον όγκο και την αξία των μεταφορών όσο και πολύ περισσότερο για τις νέες τεχνολογίες και την αντιμετώπιση των σύγχρονων προκλήσεων του κλάδου) η Άπω Ανατολή σε σύγκριση με την Ευρώπη. Η κατηγορία Ναυτιλιακά κέντρα (Shipping Centers) είναι η πρώτη απο τις 5 συνολικά κατηγορίες που αξιολογούνται σε ετήσια βάση απο τη παγκόσμια έκθεση Leading Maritime Cities (LMC). 

Η έκθεση (LMC) είναι μια προσπάθεια συνεργασίας μεταξύ της DNV και της Menon Economics, η οποία προσφέρει πολύτιμες πληροφορίες για τις πόλεις που έχουν ιδιαίτερο ρόλο στη παγκόσμια ναυτιλία προσφέροντας τα καλύτερα μέτρα πολιτικής, πρωτοβουλίες και υποστήριξη. Είναι πόλεις που ξεχωρίζουν τόσο σε άυλες όσο και σε υλικές υποδομές και διαθέτουν ανθρώπινους πόρους που επιτρέπουν στις ναυτιλιακές εταιρείες να λειτουργήσουν με αποτελεσματικότητα.  Ενσωματώνοντας εκλεπτυσμένους αντικειμενικούς και υποκειμενικούς δείκτες, η έκθεση παρέχει μια ολοκληρωμένη αξιολόγηση της απόδοσης κάθε πόλης. Η έκθεση υπογραμμίζει επίσης την πρόοδο που σημειώνεται στην τεχνολογική καινοτομία, ενώ δίνει έμφαση στη συνεχιζόμενη προσπάθεια προς την επίτευξη των στόχων για τη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου.

Οι άλλες 4 είναι: Κέντρα ναυτιλιακών οικονομικών και δικαίου (Maritime Finance & Law), Κέντρα Ναυτιλιακής τεχνολογίας (Maritime Technology), Κέντρα λιμανιών και logistics (Ports & Logistics Services), και Ελκυστικότητα και ανταγωνιστικότητα (Attractiveness & Competitiveness). Η σύνθεση των πέντε προαναφερθεισών κατηγοριών ορίζει το γενικό αποτέλεσμα του καθορισμού των μεγαλύτερων κέντρων θαλασσίων μεταφορών στο κόσμο. 

Ενώ ο Πειραιάς / Αθήνα διακρίνεται στην κατηγορία «Ναυτιλιακά Κέντρα» γιατί είναι έδρα της μεγαλύτερης ναυτιλίας του κόσμου στις υπόλοιπες κατηγορίες υστερεί σημαντικά. .

Στην κατηγορία "
Κέντρα ναυτιλιακών οικονομικών και δικαίου" (την πρώτη θέση έχει το Λονδίνο) βρίσκεται στην 13η θέση, κυρίως της ύπαρξης σημαντικού δανειακού χαρτοφυλακίου από τις ελληνικές και ξένες εγκατεστημένες στην Ελλάδα τράπεζες, πολλών δικηγορικών εταιρειών ναυτικού δικαίου. 

Στις άλλες τρεις κατηγορίες βρίσκεται εκτός 15άδας και σε πολύ μεγαλύτερη μεγάλη απόσταση από την κορυφή, καθώς ούτε μεγάλο παγκόσμιο κέντρο διακίνησης φορτίων είναι - παρά τη βελτίωση της θέσης του Πειραιά - ούτε η χώρα έχει αναπτύξει καινοτόμες τεχνολογίες, ούτε αυτές αξιοποιούνται συνολικά απο το κλάδο και βέβαια υστερεί στο ευρύτερο επιχειρηματικό περιβάλλον. 

Η Σιγκαπούρη διατηρεί τη θέση της ως ο κορυφαίος θαλάσσιος κόμβος στον κόσμο. Διακρίνεται και στις 5 κατηγορίες καθώς οι στρατηγικές επενδύσεις της πόλης στην καινοτομία και τον πράσινο μετασχηματισμό επιβεβαιώνουν τη θέση της ως παγκόσμιας δύναμης στη ναυτιλία. 

Το προηγούμενο έτος οι πέντε κορυφαίες πόλεις είχαν έναν συνδυασμό τριών ασιατικών και δύο ευρωπαϊκών πόλεων, αλλά φέτος τρεις Ευρωπαϊκές πόλεις συμμετέχουν στη πεντάδα και δύο πόλεις είναι από την Ασία. Το Ρότερνταμ και το Λονδίνο συνεχίζουν να διατηρούν τη δεύτερη και τρίτη θέση παγκόσμια. Η Σαγκάη παραμένει στην τέταρτη θέση, ενώ το Όσλο είναι η νέα ευρωπαίκή συμμετοχή στη  πέμπτη θέση. Σε αυτή τη συνολική κατάταξη  ο Πειραιάς / Αθήνα καταλαμβάνει τη 35η θέση. 

Την έκθεση μπορείτε να την κατεβάσετε εδώ (αγγλ.)

Διαβάστε άρθρο του Οικονομικού Ταχυδρόμου εδώ

Τετάρτη 1 Μαΐου 2024

Πασχαλινή απόδραση στη φύση της Νότιας Εύβοιας μια ανάσα από την Αθήνα

 Έχετε όρεξη για μια κυριακάτικη εκδρομή για μπανάκι και πικ-νικ, αλλά όλοι οι δρόμοι που

οδηγούν εκτός Αθηνών είναι μποτιλιαρισμένοι; Σκέφτεστε τα μπάνια του αυτοκινήτου πριν

από εκείνο της θάλασσας; Έχετε λίγες μέρες να διαθέσετε στον εαυτό σας και θέλετε να

πάτε σε μέρη που δεν ανήκουν στους κλασικούς τουριστικούς προορισμούς;  Εδώ σας

έχουμε μια πρόταση για μπάνιο σε παρθένες παραλίες της …. Εύβοιας! Το «ηπειρωτικό»

νησί με τις άπειρες ανεξερεύνητες επιλογές!

Ξεκινάμε με προορισμό τη Ν. Μάκρη και για την ακρίβεια, την Αγία Μαρίνα, μόλις

55 km από το κέντρο της Αθήνας. Από εκεί ξεκινάει το φέρρυ για τα Νέα Στύρα. Τα

δρομολόγια είναι περίπου κάθε 1 με 2 ώρες, από τις 8 το πρωί μέχρι και σχεδόν τα

μεσάνυχτα τις Κυριακές. Από εκεί, κατευθυνθείτε νότια προς Μαρμάρι. Στη διασταύρωση

για Μαρμάρι δεξιά, στρίβετε αριστερά και πλέον έχετε τρεις επιλογές :

Γιαννίτσι (ή αλλιώς Γκριχέζα)

Μια μικρή εξωτική ομορφιά σας περιμένει μόλις φτάσετε στην αμμώδη παραλία της.

Βοτσαλία, καταγάλανα νερά και μια παραλία όλη δική σας. Βέβαια τα νερά της δεν είναι και

τα πιο ζεστά καθώς στην παραλία εκβάλει ο ποταμός Μεγάλο Ρέμα. Η «ιδιωτική» σας

παραλία όμως, θα σας ανταμείψει και με το παραπάνω! Σιγουρευτείτε μόνο ότι έχετε μαζί σας όλα τα «απαραίτητα», αν και στην παραλία υπάρχει καντίνα…

Άγιος Δημήτριος (ή αλλιώς Σχινοδαύλεια)

Τι να πει κανείς γι’ αυτό το ονειρεμένο μέρος; Πεντακάθαρα γαλαζοπράσινα νερά και

όμορφες σπηλιές! Ο δρόμος που οδηγεί στην παραλία είναι ελάχιστος χωματόδρομος και

θα διασχίσετε αναγκαστικά κι ένα μικρό ρέμα. Τα νερά της παραλίας βαθαίνουν γρήγορα

και είναι επίσης σχετικά κρύα, αφού κι εδώ εκβάλει άλλο ένα ποταμάκι, ο Πορφύρας. Ιδανικό μέρος για κάμπινγκ και η καντίνα της παραλίας εξυπηρετική.

Καλλιανοί (ή αλλιώς Λενοσσαίοι)

 

Ο Παράδεισος στη γη. Αμμουδιά με κάτασπρα βότσαλα που μοιάζουν με γυάλινες χάντρες!

Οι βράχοι επίσης είναι ένα ιδανικό σημείο για να απλώσετε την πετσέτα σας ενώ η σπηλιά

του Γέρου θα σας προσφέρει μια ευπρόσδεκτη δροσιά! Το λιθόστρωτο μονοπάτι που

ξεκινάει από το χωριό Λενοσσαίοι θα σας οδηγήσει, μέσα από ένα πανέμορφο φαράγγι

του Δημοσάρη, στις απολήξεις της Όχη .

Τώρα αν το έχετε με τις τολμηρές εξορμήσεις, δοκιμάστε να συνεχίσετε τη διαδρομή προς

Κάρυστο, Πλατανιστό και Κόμητο. Συνεχίζετε δεξιά σε χωματόδρομο κατά τη θάλασσα. Στο

τέρμα του δρόμου (38.069617, 24.578470) θα συναντήσετε μια πανέμορφη παραλία. Και

εδώ εκβάλει ένα ποταμάκι που αν το πάρετε ανάποδα θα σας πάει σε βάθρες και  καταρράκτες.... Αν τολμήσατε έως εδώ, μη χάσετε

Κείμενο και φωτο: Γιώργος Τζανίνης

Τρίτη 30 Απριλίου 2024

"Το τέλος του θανάτου" (Liu Cixin, εκδόσεις SELINI) και το "φλος ρουαγιάλ" της ζωής στο σύμπαν

Εκδόσεις SELINI Αθήνα 2020
Το συγκλονιστικό τέλος της τριλογίας του Liu Cixin είναι ένα βιβλίο που αξίζει να διαβαστεί - παρά τον όγκο των 855 σελίδων - από όσους δεν σφραγγίζουν το μυαλό τους με τα πεπερασμένα όρια που δημιουργεί η ανθρώπινη καθημερινότητα. 
Σε κάθε κεφάλαιο του μπορεί κανείς να βρεί "τροφή' για τη σκέψη του και το ξάνοιγμα των οριζόντων του πέρα απο τη μίζερη ρουτίνα της σύγχρονης καταναλωτικής κοινωνίας του "φαίνεσθαι". 
Παρακάτω σας μεταφέρω μερικές μόνο απο τις σκέψεις και ιδέες που μου άρεσαν διαβάζοντας το και οι οποίες βέβαια αναπτύσσονται απο το συγγραφέα με πολύ ελκυστικο και ενδιαφέροντα τρόπο. Και όπως σημείωσα στη προηγούμενη παρουσίαση του 2ου τόμου (Σκοτεινό δάσος) αυτές είναι μόνο μια δροσοσταλίδα της πρωίνής βροχής, όπως ποιητικά θα έγραφε ο συγγραφέας. Γιατί η απεικόνιση των θεωριών της σύγχρονης φυσικής περιπλέκεται με τις καθόλα τεκμηριωμένες επιστημονικές προβλέψεις, την κοινωνική και πολιτική ανάλυση της γήϊνης σύγχρονης πραγματικότητας, την ανάλυση των μεγάλων μυστικών της ανθρώπινης συμπεριφοράς, δυο "αιώνια κυριολεκτικά ερωτικά ρομάντζα" και την επιστημονική φαντασία.  

" Η Γη γέννησε τη ζωή αλλά και η ζωή με τη σειρά της άλλαξε τη Γη. Το σημερινό περιβάλλον του πλανήτη μας είναι το αποτέλεσμα της αμφίδρομης σχέσης αυτών των δυο" (σελ. 39)
" Πόσο άλλαξε το σύμπαν η ζωή; Ένα κύμα τρόμου απείλησε να την κατακλύσει. Ήξερε ότι δεν μπορούσε πια να σωθεί. προσπάθησε να σταματήσει να σκέφτεται και να στρέψει το μυαλό της προς το άδειο σκοτάδι, όμως μια νέα ερώτηση αρνιόταν πεισματικά να την αφήσει ήσυχη. Είναι η Φύση πραγματικά φυσιολογική;" (σελ. 42)
" Ακόμα και οι συντηρητικοί συμφωνούσαν ότι ο ΟΗΕ έπρεπε να αναδιαμορφωθεί και να αποκτήσει περισσότερες εξουσίες και περισσότερους πόρους. Οι ριζοσπαστικοί και οι ιδεολόγοι πίεζαν για μια Γήϊνη Ένωση και για τον μετασχηματισμό των Ηνωμένων Εθνών σε μια παγκόσμια κυβέρνηση" (σελ.58)
" Η ζωή έφτασε σε μια εξελικτική καμπή όταν βγήκε για πρώτη φορά απο τη θάλασσα στην ξηρά, μα εκείνα τα πρώτα ψάρια που βγήκαν στη ξηρά έπαψαν να είναι ψάρια. Κατά παρόμοιο τρόπο, όταν οι άνθρωποι βγήκαν πραγματικά στο διάστημα και απελευθερώθηκαν απο τη Γη, έπαψαν να είναι άνθρωποι." (σελ.159)
" Στην εποχή που ζούμε, όμως, η συνείδηση και το καθήκον δεν είναι ιδεώδη: η υπερβολή σε οποιοδήποτε απο αυτά τα δυο θεωρείται ψυχική διαταραχή που ονομάζεται διαταραχή προσωπικότητας λόγω κοινωνικής πίεσης. Θα πρέπει να ζητήσεις ιατρική βοήθεια." (σελ.167)
" Οι ειδικοί πίστευαν ότι, μολονότι η επιστήμη και η τεχνολογία συνήθως οδηγούσαν στην εξαφάνιση του ολοκληρωτισμού, σε περιόδους κατα τις οποίες κρίσεις απειλούσαν την ύπαρξη του πολιτισμού, θα μπορούσαν επίσης να γεννηθούν και νέες μορφές ολοκληρωτισμού." (σελ. 181)
" Είχαν πετύχει το γουά, κέϊ, σέϊ, γιάκου - αρμονία, σεβασμό, καθαρότητα και ηρεμία - τις τέσσερις αρχές της Τελετής του Τσαγιού." (σελ.194)
" Η εποχή της έκφυλης ελευθερίας της ανθρωπότητας πήρε τέλος. Αν θέλετε να επιβιώσετε εδώ, πρέπει να ξαναμάθετε τον κολεκτιβισμό και να ανακτήσετε την αξιοπρέπεια της φυλής σας." (σελ.282)
" Ακόμα και η ίδια η ύπαρξη είναι από μόνη της το αποτέλεσμα μιας απίστευτης τύχης. Αυτό συνέβη και στη Γη κατά το παρελθόν και αυτή είναι πάντα η κατάσταση που ισχύει σε τούτο το σκληρό σύμπαν. Όμως σε κάποιο σημείο της ιστορίας της, η ανθρωπότητα άρχισε να αποκτά την ψευδαίσθηση ότι όλοι έχουν δικαίωμα στη ζωή και ότι η ζωή μπορεί να θεωρείται δεδομένη." (σελ. 301)
" Μια απύθμενη άβυσσος υπάρχει μέσα σε κάθε εκατοστό." (σελ.339)
"  Αν κάποιο μήνυμα πράγματι υπάρχει, οποιοδήποτε και να είναι αυτό, θα πρέπει να έχει ενα συγκεκριμένο νόημα. Δεν μπορούμε να πάρουμε ασαφείς και διφορούμενες πληροφορίες και να τις μετατρέψουμε σε στρατηγικές κατευθύνσεις." (σελ 495)
"  Όλη η ύλη που υπήρχε κάποτε εκεί εξακολουθεί να υφίσταται, το ίδιο και η στροφορμή. Το μόνο που άλλαξε είναι η διευθέτηση της ύλης, σαν μια τράπουλα που ανακατεύτηκε. Όμως η ζωή μοιάζει με το φλος ρουαγιάλ: έτσι και ανακατέψεις τη τράπουλα, χάθηκε." (σελ.570)
" Κάθε διαστημική πόλη ήταν πολιτικά ισοδύναμη με ενα κράτος. Οι τέσσερις ομάδες πόλεων μαζί αποτελούσαν την Ομοσπονδία του Ηλιακού Συστήματος, ενώ ο αρχικός Οργανισμός Ηνωμένων Εθνών είχε μετασχηματιστεί σε Ομοσπονδιακή Κυβέρνηση." (σελ 619)
" Μίλησε αργα. Αν χάσουμε την ανθρώπινη φύση μας, χάνουμε πολλά, αλλά αν χάσουμε τη ζωώδη φύση μας, χάνουμε τα πάντα. - Επιλέγω την ανθρώπινη φύση είπε η Τσενγκ Σιν, κοιτάζοντας τους πάντες γύρω της." (σελ 651)
" Μην είσαι υπερόπτης. Η αδυναμία και η άγνοια δεν είναι εμπόδια στην επιβίωση, αλλά η υπεροψία είναι." (σελ 696)
" Μια ενοποιημένη περιοχή και ενα ενοποιημένο σύστημα σκέψης είναι πράγματα κανονικά για τον πολιτισμό ως σύνολο;" (σελ 724)
"  Η ακρίβεια της Φύσης μπορούσε μερικές φορές να ξεπερνά την φαντασία. Για παράδειγμα, η ίδια η ζωή απαιτούσε την ακριβή συνεργασία διαφόρων παγκόσμιων σταθερών με περιθώρια μόλις ενός δισεκατομμυριοστού του δισεκατομμυριοστού μέσα σε ένα συγκεκριμένο εύρος." (σελ 854)




Παρασκευή 19 Απριλίου 2024

ΣΗΜΕΡΑ ΣΥΜΠΛΗΡΩΝΩ ΤΑ ΤΡΙΑΝΤΑ-ΕΞΗ ΜΟΥ ΧΡΟΝΙΑ… (Λόρδος Μπάυρον)

Πηγή: Βικιπαίδεια by_Richard_Westall

Ο Τζορτζ Γκόρντον Μπάυρον (1788-1824), ήταν Άγγλος αριστοκράτης, ποιητής, πολιτικός, Φιλέλληνας και μια από τις σημαντικότερες μορφές του ρομαντισμού. 
Θεωρείται ένας από τους μεγαλύτερους Βρετανούς ποιητές και παραμένει ακόμα και σήμερα δημοφιλής. (Βικιπαίδεια)

Στη μνήμη του ο Λόχος Σπουδαστών του ΕΛΑΣ, μετονομάστηκε σε "Λόχος Μπάυρον" με διοικητές του το Γρηγόρη Φαράκο και το Μάνο Ζαχαρία. Αποτελούνταν  από φοιτητές του Πολυτεχνείου και της Ανωτάτης Εμπορικής και είχε έδρα σε ένα Δημοτικό Σχολείο στα Εξάρχεια. Η Μέλπω Αξιώτη αφηγείται: «Στις 25 του Δεκέμβρη σε γενική συνέλευση, ύστερα από πρόταση, ο Λόχος Σπουδαστών πήρε το όνομα “Λόρδος Μπάιρον”. Έτσι θα μείνει ξακουστός στην ελληνική Ιστορία».


 Από μετάφραση του Νίκου Σπάνια (1924-1990) - Δημοσιεύτηκε ίσως για πρώτη φορά στο περιοδικό «Δελφικά Τετράδια» (Ν7-8, 1966), του Φοίβου Δέλφη.

 


Αδιάφορη τούτη η καρδιά θα μένει

γιατί καρδιά καμμιά δεν συγκινεί:
κι’ όμως απαρνημένη και θλιμμένη
ματώνει στη στιγμή.

Οι μέρες μου χλωμά κίτρινα φύλλα
τ’ άνθη και της αγάπης οι καρποί
είναι σκουλήκια βούρκος και σαπίλα
και κούφιοι οι παλμοί.

Οι σπίθες που μου φεύγουν απ’ τα σπλάχνα
καθώς ηφαίστεια νησιού νεκρά
φλόγες δεν βγάνουνε παρά μιαν άχνα
σα νεκρικά πυρά.

Τον κλήρο του έρωτα που συνταράζει
ελπίδες και πόθους δεν έχω εγώ
μηδέ σκοπό πάρεξ ένα μαράζι
ένα βαρύ ζυγό.

Και να μην πω: «ούτε έτσι – μήτε τώρα…»
στα εξιλαστήρια πάθη της ζωής
ηρώων στεφάνια πλέκονται οληνώρα
θανάτου και τιμής.

Βόλια και λάβαρα! Αχός, Ελλάδα
φως μου, πώς με καλείς. Πολεμιστές
και πάλι στης ασπίδας την απλάδα
πεθαίνουν νικητές.

Ω ξύπνα! Ελλάδα μου όχι συ, ξύπνα
και βύζαξε τις ρίζες πνεύμα μου
δυνάμωσε μες των Γραικών τα δείπνα
με ένα νεύμα μου.

Πείνες της σάρκας, ηδονές και πάθος
τα βδελυρά και τερατόμορφα
Όχι! Κοίτα την ομορφιά σαν λάθος
σε πρόσωπα όμορφα.

Αν κλαις τη νιότη σου, τότε μη ζήσεις!
Χρέος και θάνατος σωστός εδώ
με σφαίρες τη ζωή σου να σφαλίσεις
στο χώμα αυτό.

Γύρνα με περιέργεια το κεφάλι
μέτρα καλά, να ’ναι φαρδύς-πλατύς
ο τάφος σου, κι’ ύστερα από την ζάλη
πέσε ν’ αναπαυτείς.

 (Μεσολόγγι, 22 Ιανουαρίου 1824) 

Διαβάστε και αυτό

Πέμπτη 18 Απριλίου 2024

Μέχρι θανάτου (Δ.Βασιλείου)

Φωτο: Ζησούλα Ντάσιου

Αγάπα, αγάπα όσο μπορείς!


Δεν έχει σημασία, αν σ’ αγαπάνε

πόσο σ’ αγαπάνε, πότε σ’ αγαπάνε.


Αγάπα, μ’ όλη σου τη δύναμη.

Αγάπα, μ’ όλο σου το είναι.

Αγάπα, μέχρι θανάτου αγάπα !


Χαλκίδα 19.10.2011

Δευτέρα 15 Απριλίου 2024

Σουδάν: ακόμη μια εστία ανθρωπιστικής κρίσης

Παρά τη φρίκη της Γάζας και της Ουκρανίας, αυτό που απειλεί να γίνει η μεγαλύτερη ανθρωπιστική κρίση στον κόσμο βρίσκεται αλλού. Η δεινή κατάσταση του Σουδάν απουσιάζει σχεδόν εντελώς από τις ειδήσεις που σερβίρουν τα  κυρίαρχα παγκόσμια μέσα μαζικής ενημέρωσης – γεγονός που δεν αφορά μόνο το Σουδάν. Η χώρα αυτή βρίσκεται σε μια πολύ ασταθή περιοχή της Αφρικής με σημαντικό πληθυσμό και συνορεύει επίσης με κάθε άλλο παρά σταθερές πολιτικά, κοινωνικά και στρατιωτικά χώρες.

Περίπου 15.000 άνθρωποι έχουν χάσει τη ζωή τους από τότε που ξεκίνησε ο εμφύλιος πόλεμος στο κράτος αυτό της Βόρειας Αφρικής πριν από ένα χρόνο, και άλλα 18 εκατομμύρια άνθρωποι βιώνουν «οξεία πείνα», σύμφωνα με το Παγκόσμιο Επισιτιστικό Πρόγραμμα των Ηνωμένων Εθνών. 

Σχεδόν 11 εκατομμύρια έχουν εκδιωχθεί από τα σπίτια τους και μεγάλα τμήματα της πρωτεύουσας, Χαρτούμ, είναι ερειπωμένα. 

Σχεδόν 2 εκατομμύρια πρόσφυγες έχουν περάσει σε γειτονικές χώρες σύμφωνα με την αρμόδια υπηρεσία του ΟΗΕ.  Η χώρα και οι γείτονές της βιώνουν μια από τις μεγαλύτερες και πιο απαιτητικές ανθρωπιστικές κρίσεις και κρίσεις εκτοπισμού στον κόσμο. Οι έντονες ελλείψεις βασικών πόρων όπως τρόφιμα, νερό και καύσιμα, μαζί με ένα σοβαρά υποβαθμισμένο σύστημα υγειονομικής περίθαλψης, είναι μερικές μόνο από τις τρομερές συνέπειες της σύγκρουσης, επιβεβαιώνει η Διεθνής Επιτροπή του Ερυθρού Σταυρού.

Διάφορα κράτη της Μέσης Ανατολής εμπλέκονται βαθιά στην εμφύλια διαμάχη με πρωτεργάτες – παρά τις εκατέρωθεν διαψεύσεις - τα  Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα και το Ιράν.

Το περίπλοκο συνονθύλευμα συμφερόντων και θρησκευτικής πίστης στη χώρα και έξω από αυτή, κάνει τα πράγματα ακόμη πιο περίπλοκα με καλά εξοπλισμένες ομάδες πολιτοφυλάκων διαφόρων αποχρώσεων  να πολεμούν η μια την άλλη και όλοι μαζί όλους. 

Αυτή η κατάσταση έχει εγείρει φόβους ότι, ακόμη και αν επιτευχθεί μια κατάπαυση του πυρός – για την οποία έχουν γίνει επανειλημμένες αποτυχημένες προσπάθειες - ο εφιάλτης για τους Σουδανούς πολίτες θα συνεχιστεί.

Η Αρχαία Κήρινθος (οδοιπορικό του Horizon Levante)

" Το Horizon Levante το πρωί  της πρώτης του Απρίλη μήνα, τράβηξε για τη χώρα των Αβάντων, την Εύβοια. Συγκεκριμένα, εκεί που εκβάλει ο Βουδωρός ποταμός, πλάι στη παραλία της Κρύας Βρύσης. Τα χασομέρια για το έβγα στην Αθηνών - Λαμίας έφτασαν τη μία ώρα από το Βύρωνα. Μετά, το πέρασμα ήταν φουριόζικο μέχρι το Negroponte, αλλά τα στροφιλίκια για να φτάσεις στο Μαντούδι είναι πολλά. 

Μόλις πέρασα τη τσιμεντένια γέφυρα του Βουδωρού, έκανα αριστερά. Άσφαλτος πλάι στο ποτάμι για 4Km. Μετά καλοπατημένος χωματόδρομος, σκάρτο χιλιόμετρο, μέχρι το σημείο 1".





Ολόκληρο το οδοιπορικό με πολλές φωτο μπορείτε να το βρείτε εδω