Δευτέρα 17 Ιουνίου 2024

Οι Θετικοί επιστήμονες και Τεχνολόγοι στο Βυζάντιο (του Μάνου Δανέζη)

Ένα γεγονός το οποίο παραμένει άγνωστο είναι το ότι, μετά την πτώση της Κωνσταντινούπολης, η Βυζαντινή Επιστήμη και Τεχνολογία αποτέλεσε την βάση της μετέπειτα μεγάλης επιστημονικής Επανάστασης της δύσης, του προάγγελου της Δυτικής Αναγέννησης.
Ας κάνουμε όμως μια μικρή περιήγηση σε κάποιες επιστημονικές μορφές του Βυζαντίου και στην επιστημονική και τεχνολογική γνώση που μεταλαμπάδευσαν στη Δύση.
Ο Θέων ο Αλεξανδρεύς (320-395) Υπήρξε σπουδαίος μαθηματικός έγραψε πολλά έργα όπως τα: «Περί της Ανατολής του Σείριου» και «Περί πλημμυρών του Νείλου».
Διακρίθηκε ως σχολιαστής αφού υπομνημάτισε τα «Οπτικά» του Ευκλείδη και τη «Μεγάλη μαθηματική Σύνταξη» του Κλαύδιου Πτολεμαίου.
Ως αστρονόμος κατέγραψε την ηλιακή έκλειψη της 16ης Ιουνίου του 364 στην Αλεξάνδρεια και τη σεληνιακή έκλειψη της 25ης Νοεμβρίου του ίδιου έτους. Κατήρτισε αστρονομικούς πίνακες με τίτλο ‘’Κανόνες πρόχειροι’’ ώστε να διευκολύνεται στις αστρονομικές του παρατηρήσεις.
Η Υπατία (370-415) Ήταν μια από τις μεγαλύτερες γυναίκες μαθηματικούς σε μια ανδροκρατούμενη κι έντονα θεοκρατική κοινωνία.
Ασχολήθηκε ιδιαίτερα με τη Γεωμετρία και είχε ευρύ μαθητικό κοινό.
Δυστυχώς τα έργα της: Σχόλια και Υπομνήματα : α. στην Αριθμητική του Διοφάντου του Αλεξανδρέως, β. στα κωνικά του Απολλώνιου του Περγαίου και γ. στον αστρονομικό κανόνα του Κλαύδιου Πτολεμαίου καταστράφηκαν στη μεγάλη πυρκαγιά της Αλεξανδρινής Βιβλιοθήκης.
Ο Πάππος ο Αλεξανδρεύς (τέλος 3ου ή 4ου αιώνα). είναι γνωστός για το θεώρημά του
Υπήρξε η τελευταία μεγάλη μορφή από τη σχολή της Αλεξάνδρειας στον τομέα των μαθηματικών και της γεωμετρίας ήταν ο Πάππος ο Αλεξανδρεύς
Στο οκτάτομο έργο του που ονομάζεται «Συναγωγή» συγκεντρώνονται όλες οι μαθηματικές γνώσεις από τα αρχαία χρόνια μέχρι την εποχή του.
Ο Ευτόκιος ο Ασκαλωνίτης (5ος – 6ος αιώνας) σχολίασε επισταμένως το έργο του Αρχιμήδη. Σήμερα γνωρίζουμε τις δώδεκα λύσεις του δήλιου προβλήματος από τα υπομνήματα που διεσώθησαν. Μάλιστα ανέσυρε ένα απόσπασμα δωρικής διαλέκτου από το έργο του Αρχιμήδη «Περί σφαίρας και κυλίνδρου», το οποίο πραγματευόταν τη γεωμετρική επίλυση τριτοβάθμιων εξισώσεων. Ο Ευτόκιος έλυσε με τη μεθοδολογία του Αρχιμήδη το εξής πρόβλημα: «Να σχεδιαστεί με κανόνα και διαβήτη ευθύγραμμο τμήμα x αν ισχύει (α2/x2)=(α – x)/α. Τα α και α2 είναι δοθέντα ευθύγραμμα τμήματα».
Στην αριθμητική πραγματεία του συγκέντρωσε τους κανόνες πολλαπλασιασμού, διαίρεσης και εξαγωγής τετραγωνικής ρίζας.
Ο Πρόκλος ο Λύκιος. 410-485μ.Χ) υπήρξε πολυγραφότατος με σημαντικότερες εργασίες όπως οι:
«Υποτύπωσις των αστρονομικών υποθέσεων»,
«Σχόλια στο α’ βιβλίο των Στοιχείων του Ευκλείδη»,
«Στοιχείωσις Φυσική» ή «Περί κινήσεως» και τέλος το «Περί σφαίρας ήτοι περί ουρανίων κύκλων».
Ο Πρόκλος, με την μεθοδική του σκέψη επηρέασε μετέπειτα το κίνημα της Αναγέννησης στη Δυτική Ευρώπη.
Ο Ιάμβλιχος ο Χαλκιδεύς (250 – 326) ανακάλυψε μερικά από τα πρώτα ζεύγη «φίλων αριθμών». Δύο αριθμοί ονομάζονται φίλοι όταν ανήκουν στους φυσικούς αριθμούς και ο καθένας προκύπτει από το άθροισμα των διαιρετών του άλλου Επί πλέον στο δεύτερο κατά σειρά έργο που προαναφέραμε, επιλύει κάποιες μορφές γραμμικών συστημάτων με ν εξισώσεις και ν αγνώστους.
Μια ιδιαίτερη επιστημονική μορφή του Βυζαντίου υπήρξε ο Ιωάννης ο Φιλόπονος (490-570)
Εναντιώθηκε με τη θεωρία του Αριστοτέλη επαναπροσδιορίζοντας τον όρο ενέργεια όχι ως κατάσταση αλλά ως άυλη δραστηριότητα. Επιπλέον ανέπτυξε τη θεωρία της ώθησης εισάγοντας την έννοια της αδράνειας. Ειδικότερα κατέληξε στο συμπέρασμα ότι κατά την εκσφενδόνιση μιας πέτρας της μεταδίδεται ωθητική δύναμη και δεν υπάρχει τίποτα που να μπορεί να αποτρέψει την κίνησή της στο κενό.
Εξέφρασε την άποψη ότι είναι απαραίτητη η διενέργεια πειράματος για να μετρηθεί ο χρόνος πτώσης αντικειμένων με διαφορετικό βάρος. Με άλλα λόγια παρόλο που δεν γνωρίζουμε αν πραγματοποίησε ο ίδιος το πείραμα, ισχυρίστηκε πως η κίνηση δεν μεταδίδεται στα αντικείμενα μέσω του αέρα με το φαινόμενο της αντιπερίστασης. Με αυτόν τον τρόπο εξάλειψε τις ασυνέπειες της θεωρίας του Αριστοτέλη. Η σκέψη του μάλιστα επεκτείνεται ακόμα παραπέρα καθώς διατύπωσε ότι «η φυσική κατάσταση των σωμάτων δεν είναι η ακινησία αλλά η κατάσταση στην οποία διατηρείται η ορμητική κίνησή τους». Δηλαδή στην ουσία ανακάλυψε τον πρώτο νόμο του Νεύτωνα πριν το Νεύτωνα. Εξάλλου ίσως και ο Γαλιλαίος ήταν επηρεασμένος από τις ιδέες του Φιλόπονου στην υλοποίηση του πειράματός του από τον κεκλιμένο πύργο της Πίζας.
Ένας σπουδαίος βυζαντινός ιατρός υπήρξε ο Αέτιος Αμιδηνός (5ος – 6ος)
Έγραψε μια εγκυκλοπαίδεια τεσσάρων τόμων, η οποία ονομάστηκε «Τετράβιβλος». Έτσι αποτύπωσε λεπτομερώς εγκεφαλικές και νευρικές παθήσεις,. Επιπλέον οι στοματικές και οφθαλμολογικές αρρώστιες αποσαφηνίζονται άριστα, Ο Αέτιος ασχολήθηκε με τον σακχαρώδη διαβήτη, την ισχιαλγία και τις αρθροπάθειες. Ακόμη υπολόγισε τις γόνιμες μέρες της έμμηνης ρήσης των γυναικών για να προτείνει ενδοκολπική χορήγηση αντισυλληπτικών φαρμάκων.
Ένας ακόμα διάσημος βυζαντινός ιατρός υπήρξε ο Αλέξανδρος ο Τραλλιανός (525-605).
Άσκησε την ιατρική στην Ιταλία ακολουθώντας τον στρατό του Βελισάριου. Συνέγραψε το έργο του «Θεραπευτικά ή Δωδεκάβιβλον» στα οποία αναλύει διεξοδικά όλα τα τότε γνωστά νοσήματα και τις θεραπείες τους ενώ δίνει λεπτομερειακές πληροφορίες για 120 εγχειρήσεις Αξιοσημείωτο είναι το γεγονός ότι ήταν ο πρώτος γιατρός που χορήγησε σίδηρο σε φάρμακο κατάποσης
Εμβληματική μορφή της Αρχιτεκτονικής και της Μηχανικής, υπήρξε ο Ανθέμιος ο Τραλλιανός
Ήταν αδερφός του γιατρού Αλέξανδρου. Πέρα από την εκπόνηση του σχεδίου ανέγερσης της Αγίας Σοφίας μαζί με τον Ισίδωρο το Μιλήσιο ανέπτυξε πολυάριθμες δραστηριότητες. Σχολίασε την «Αριθμητική εισαγωγή» του Νικόμαχου ενώ κατασκεύασε ελλειψοειδή και παραβολοειδή. Γνωρίζοντας όλες τις ιδιότητες των παραβολών εξηγεί πως είναι δυνατόν να κατασκευαστούν ελλείψεις και παραβολές από τις εφαπτόμενες τους.
Ο Ανθέμιος δημιούργησε παραβολικά κάτοπτρα μελετώντας ουσιαστικά οπτική. Αυτά χρησίμευαν πολύ στην ανάφλεξη πρώτων υλών. Ήξερε τη δύναμη του ατμού και τον τρόπο να προκαλεί τεχνητές βροντές και σεισμούς από τον ήχο του. Επιπλέον έδωσε τις αρχιτεκτονικές του συμβουλές για την ανοικοδόμηση δύο μεγάλων υπόγειων δεξαμενών (της Βασιλικής του Ιλλού και του Φιλοξένου) οι οποίες αποτέλεσαν τα δύο μεγάλα υδραγωγεία της Πόλης
Από τους χημιούς του βυζαντίου ξεχωρίζουμε τον Ζώσιμο Πανοπολίτη (4ος αιώνας μ.Χ) Εκτός από τη χημική εγκυκλοπαίδειά του, ο Ζώσιμος εξέφρασε την άποψη ότι με μια ουσία μπορούμε να επιφέρουμε στιγμιαία ή μόνιμα μια μεταβολή. Αυτή την ουσία την ονόμασε βαφή. Έτσι συμπεραίνουμε ότι όσα είπαν οι Δυτικοί αλχημιστές για τη μετατροπή των ευτελών μετάλλων σε αργυρό ή χρυσό, τα είχε πει ο Ζώσιμος δέκα αιώνες πριν. Εξάλλου το έργο του το μετέφρασαν οι Άραβες και το μετέδωσαν σε ολόκληρη τη δυτική Ευρώπη ενημερώνοντας όλους τους ευρωπαίους αλχημιστές.
Ο Στέφανος ο Αλεξανδρεύς ή Αθηναίος (7ος αιώνας), σχολίασε τα έργα του Αριστοτέλη, του Ιπποκράτη, του Πλάτωνα και του Γαληνού
Επιπλέον το αλχημικό έργο του είναι σπουδαίο αφού στην πραγματεία του πρότεινε τρόπους χρωματισμού των ευτελών μετάλλων για την παραγωγή χρυσού και αργυρού.
Ένας άλλος σπουδαίος βυζαντινός υπήρξε ο Λέων ο Φιλόσοφος ή Μαθηματικός (790-869μ.Χ.),
Απέκτησε γνώσεις: φιλοσοφίας, αριθμητικής, ρητορικής, γεωμετρίας, αστρονομίας και μουσικής Ένας μαθητής του πιάστηκε αιχμάλωτος του άραβα χαλίφη Αλ Μαμούν. Αυτός μόλις διαπίστωσε τι είχε διδαχθεί ο αιχμάλωτός αποφάσισε να δωροδοκήσει το βυζαντινό αυτοκράτορα Θεόφιλο για να κερδίσει το Λέοντα στην αυλή του στη Βαγδάτη. Ο Θεόφιλος συνειδητοποιώντας την τεράστια, πνευματική εμβέλεια του Λέοντος τον διόρισε και ως δάσκαλο στη Σχολή του ναού των Σαράντα Μαρτύρων.
Ο Λέων ο σοφός κατασκεύασε τον περίφημο οπτικό τηλέγραφο ή αλλιώς ωρονόμιο. Ένα οπτικό μηχανικό σύστημα, που χρησίμευε για τη μετάδοση στρατιωτικών κυρίως μηνυμάτων. Τα φωτεινά σήματα για τυχόν αραβικές επιδρομές έφταναν από τα ανατολικά σύνορα στη Βασιλεύουσα σε μία περίπου ώρα. Οι ωρολογιακοί μηχανισμοί του μπορούσαν να μεταδώσουν δώδεκα διαφορετικές υποθετικές ενέργειες. Την ημέρα που δεν ήταν ορατές οι φωτιές υπό το φως του Ήλιου η μετάδοση πραγματοποιούταν με καπνό ορισμένων χρωμάτων. Μια ακόμη εφεύρεση του Λέοντα ήταν τα αυτόματα, δηλαδή μηχανικές συσκευές που σε κίνηση της έθετε ο συμπιεσμένος αέρας.
Ο Παύλος ο Αιγινήτης (625-690).διακρίθηκε στον τομέα της ιατρικής και της φαρμακολογίας. Στο έργο του «Επιτομή της Ιατρικής Βιβλία Επτά» συγκεντρώνει σχεδόν όλη την ιατρική και χειρουργική γνώση της εποχής του.
Εξέφρασε όλες τις γνώσεις του γύρω από τη μαιευτική. Το έργο του μεταφράστηκε στα αραβικά και κατόπιν στα λατινικά από τους Δυτικοευρωπαίους. Μάλιστα οι ιατρικές σχολές του Σαλέρνο και του Μονπελιέ δίδαξαν τα θέματα βουβωνοκήλης, λιθοτριψίας εντός της ουροδόχου κύστης και ανευρύσματος όπως ακριβώς τα περιγράφει ο Παύλος ο Αιγινήτης. Επιπλέον οι Δυτικοευρωπαίοι σε αυτόν χρωστάν τις γνώσεις τους για θέματα: ανάτρησης του κρανίου, αμυγδαλεκτομής, μαστεκτομής και διαφόρων παρακεντήσεων. Για πρώτη φορά διακρίθηκαν 62 τύποι σφυγμών σε συνδυασμό με ποικίλες νόσους.
Δεν μπορούμε να ξεχάσουμε τον Καλλίνικο (7ος αιώνας) και την ανακάλυψη του Υγρού Πυρός
Ο Καλλίνικος εργάστηκε ως αρχιτέκτονας, μηχανικός και αλχημιστής. Ως μηχανικός βελτίωσε το μηχανισμό εκτόξευσης υγρού πυρός κατασκευάζοντας καινούργιες βαλλίστρες και νέους μεταλλικούς σίφωνες εκτόξευσης. Ακόμη έφτιαξε πιο εύφλεκτο μείγμα αλλά ποτέ κανείς δεν έμαθε τα ακριβή συστατικά και τις αντίστοιχες ποσότητές τους. Τα γνώριζε μόνο ο εκάστοτε αυτοκράτορας καθώς επίσης και η οικογένεια του Καλλίνικου, η οποία το παρήγαγε.
Ένας άλλος βυζαντινός Μαθηματικός, φαρμακολόγος, Μηχανικός και Αρχιτέκτονας υπήρξε ο Ήρων Βυζάντιος (10ος αιώνας).
Στηριζόμενος στο έργο του Ήρωνος του Αλεξανδρέως έγραψε τις πραγματείες: 1. Περί Γεωδαισίας και 2. Περί Πολιορκητικής. Η δεύτερη έχει ως θέμα της τις εφαρμογές της μηχανικής στις πολεμικές μηχανές. Είναι λοιπόν φυσικό ότι τα πολιορκητικά του Ήρωνος περιλαμβάνουν τόσα πολλά στοιχεία γεωμετρίας και αριθμητικής ώστε χρησιμοποιήθηκαν ως διδακτικό εγχειρίδιο κατά τον 10ο αιώνα. Καθοριστική όμως πρέπει να ήταν και η ενασχόλησή του με τη φαρμακολογία αφού σε αυτόν αποδίδονται οι συνταγές για την παρασκευή του επιμονίδιου φαρμάκου, το οποίο αν ληφθεί δύο φορές την ημέρα τονώνει τον οργανισμό και καταπραΰνει το αίσθημα της πείνας. Πολλές από τις γνώσεις των βιβλίων του μεταφέρθηκαν στην Ιταλία από τον Ιταλό μαθηματικό και έμπορο Λεονάρντο ντα Πίζα ή Φιμπονάτσι,
Μια μεγάλη βυζαντική μορφή όμως υπήρξε και ο Μιχαήλ Ψελλός (1018-1090). Ο Ψελλός στόχευσε στο να διαχωρίσει τη φιλοσοφική από τη θεολογική σκέψη, διδάσκοντας κυρίως πλατωνική φιλοσοφία Στη δημιουργία του πλούσιου έργου του, τον οδήγησε η άποψή του ότι η γνώση της φύσης βοηθούσε τον άνθρωπο να πλησιάσει περισσότερο το Θεό.
Ο Ψελλός ορίζει τις πρώτες μαθηματικές έννοιες. Μια από αυτές είναι ο αριθμός για τον οποίο μας λέει ότι έχει μόνο ένα αόριστο πλήθος μονάδων. Από τις επιστολές του μαθαίνουμε ότι παρέθετε προβλήματα μέτρησης μηκών, επίπεδων επιφανειών και στερεών με υποδείξεις για τους τρόπους λύσης τους. Επιπροσθέτως δεν πιστεύει ότι οι θέσεις και οι κινήσεις των ουρανίων σωμάτων δεν επηρεάζουν το πεπρωμένο των ανθρώπων, το οποίο εξαρτάται μόνο από τις πράξεις των ίδιων. Εκτός από αυτό θεωρεί ότι μόνο τα φυσικά αίτια ευθύνονται για τις φθορές και τις γενέσεις της ύλης και κατακρίνει την πίστη στη μαγγανεία.
Ο Ιωάννης Ζωναράς (τέλος 11ου-μέσα 12ου αιώνα) εκδήλωσε ενδιαφέρον για τη γεωμετρία και την αριθμητική. Ορίζει γεωμετρικώς την ευθεία, τη γωνία και τον κύκλο μαζί με τα επιμέρους στοιχεία του. Έτσι διασαφηνίζονται οι έννοιες των εγγεγραμμένων και περιγεγραμμένων σε κύκλο τριγώνων και η χρησιμότητα της γεωμετρίας στην καθημερινή ζωή (μετρήσεις επιφανειών, αντικειμένων. Δίνει τους ορισμούς των τέλειων και των ατελών αριθμών Εκφράζει το γεγονός ότι οι επίπεδοι αριθμοί προκύπτουν από το γινόμενο δύο ατελών αριθμών. Ακόμη γράφει ότι οι τετράγωνοι αριθμοί προκύπτουν από τη δεύτερη δύναμη κάποιου φυσικού αριθμού. Έτσι τετράγωνοι αριθμοί είναι οι: 1, 4, 9, 16, 25, 36. Περιττοί λέγονται εκείνοι που ΔΕΝ είναι ακέραια πολλαπλάσια του 2 ενώ άρτιοι αυτοί που είναι και γράφονται με τη μορφή 2ν
Ένας άλλος μεγάλος βυζαντινός θετικός επιστήμονας υπήρξε ο Νικηφόρος Βλεμμύδης (1197/98 – 1272) Το έργο, του αποσκοπούσε σε μια σύνθεση πλατωνικής και αριστοτέλειας φιλοσοφίας, Στο επίπεδο των Φυσικών Επιστημών συνέγραψε το περίφημο έργο «Επιτομή της Φυσικής».
Βασικό χαρακτηριστικό της είναι ότι οι μεταβολές απείρως μικρών και μεγάλων ποσών περιγράφονται με στοιχεία απειροστικού λογισμού.
Εξήγησε την αποχή του Κρόνου, του Δία, του Άρη και της Σελήνης. Η φαινόμενη αύξηση του ηλιακού δίσκου στον ορίζοντα κατά την ανατολή και τη δύση παρατίθεται με στοιχεία μαθηματικής ανάλυσης.
Η Αριστοτέλεια «αντιπερίσταση» χρησιμοποιείται για την κατανόηση κάποιων φυσικών φαινομένων όπως για παράδειγμα: της θερμότητας των γήινων πηγών, της υγροποίησης των νεφών και της συνεπαγόμενης βροχόπτωσης ή χαλαζόπτωσης το χειμώνα. Τέλος τεκμηριώνεται η άποψη ότι η ύλη και ο κόσμος δημιουργούνται από το μηδέν.
Ένας σπουδαίος βυζαντινός ιατρός, βοτανολόγος και φαρμακολόγος υπήρξε ο Νικόλαος Μυρεψός (μύρον + έψω (ψήνω)=κατασκευάζω μύρο – άρωμα) (1222 – 1255). Ο Μυρεψός συνέγραψε την περίφημη «Συνταγολογία», η οποία έμεινε γνωστή ως «Δυναμερόν» και αποτελούταν από 48 κεφάλαια με συνολικά 2656 φαρμακευτικές συνταγές. Στο περιεχόμενό της στηρίχτηκαν όλες οι ευρωπαϊκές φαρμακοποιίες έως τον 17ο αιώνα.
Πολλές ιατρικές σχολές της Δύσης όπως αυτή του Παρισιού έθεσαν το Δυναμερόν ως το μοναδικό εκπαιδευτικό τους σύγγραμμα.
Ο βυζαντινός λόγιος Γεώργιος Παχυμέρης (1242 – 1310), στο έργο του «Σύνταγμα των τεσσάρων μαθημάτων» που αποτελείται από 454 σελίδες συγκεντρώνει όλη την αρχαία φυσικομαθηματική επιστήμη. Στην ‘»Τετράβιβλο αριθμητική» επισημαίνει τις κυρίαρχες έννοιες της θεωρίας των αριθμών με παραπομπές σε παλιότερους μαθηματικούς.
Στη γεωμετρία σχηματοποιεί τις αποδείξεις και παρουσιάζει τα προαπαιτούμενα μαθηματικά για την κατανόηση των αστρονομικών θεμάτων (δύο από αυτά είναι οι ορισμοί της ηλιακής και της σεληνιακής έκλειψης). Επιπρόσθετα ο Παχυμέρης είχε καταλήξει στην άποψη ότι όλα τα υλικά όντα διακατέχονται από αναλλοίωτες μαθηματικές ιδιότητες. Το ίδιο ακριβώς πράγμα διατύπωσε και ο Καρτέσιος (1596 – 1650) τρεις αιώνες αργότερα.
Στα «Είκοσι κεφάλαια αριθμητικής» επιλύει δευτεροβάθμιες εξισώσεις, μια ειδική τριτοβάθμια (x3 – 4x2 + x -4=0) καθώς επίσης και γραμμικά συστήματα.
Ο Αριστοτελιστής φιλόσοφος και βυζαντινός αξιωματούχος Νικηφόρος Χούμνος (1250/61 – 1327) ασχολήθηκε κυρίως με τη μετεωρολογία, ενώ εργάστηκε και σε θεμελιώδη ζητήματα φυσικής φιλοσοφίας. Τέτοια είναι: η προέλευση της ύλης και του ιδεατού κόσμου, γεγονότα τα οποία ερευνούνται μέχρι και σήμερα από τις φυσικές επιστήμες.
Το 19ο αιώνα ολόκληρο το έργο του ερμήνευσαν και δημοσίευσαν δυτικοί διανοούμενοι όπως: o J. –P. Migne με την «Patrologia Greca» (1844 – 1855), ο Friedrich Creuzer με το «Plotini Opera Omnia» (1835), ο Fr.Boissonade με τα «Anecdota Graeca» (1831) και τα «Anecdota nova» (1844).
Στα αριθμητικά του συγγράμματα του Μάξιμου Πλανούδη (1260 – 1310)
η αφαίρεση λέγεται «εκβολή», η διαίρεση μερισμός και η τετραγωνική ρίζα «τετραγωνική πλευρά». Για την απαλοιφή της τελευταίας επινόησε μια δικιά του μέθοδο η οποία έδινε ακριβέστερα αποτελέσματα. Πολλοί ερευνητές του 20ου αιώνα, όπως οι: M.Cantor και Paul Tannery, θεωρούν ότι η πρώτη εισαγωγή των αραβικών ψηφίων στο Βυζάντιο ανήκει στον Πλανούδη. Η συμβολή του στη γεωγραφία ήταν εξίσου πολύτιμη εφόσον χαρτογράφησε την Ευρώπη. Το εικονογραφημένο ελληνικό αντίγραφο χειρόγραφο βρίσκεται στο Βατικανό από το 1657.
Ένας άλλος εξαίσιος μαθηματικός υπήρξε ο Μανουήλ Μοσχόπουλος (1265 – 1315) Ξεχώρισε με το έργο «Παράδοσις εις την εύρεσιν των τετραγώνων αριθμών» . Το αντικείμενό του είναι τα επονομαζόμενα «μαγικά τετράγωνα», τα οποία χωρίζονται οριζοντίως και καθέτως σε πολλά τετραγωνίδια. Ο αριθμός τους μπορεί να είναι: τέσσερα (2x2 μαγικό τετράγωνο), εννιά (3x3), δεκάξι (4x4), εικοσιπέντε (5x5), τριάντα έξι (6x6) ή εξήντα τέσσερα (8x8). Στο εσωτερικό τους τοποθετούνται νούμερα έτσι ώστε το οριζόντιο, το κάθετο και το διαγώνιο άθροισμά τους να είναι το ίδιο.\
Σπουδαίος Γιατρός – φαρμακολόγος ήταν και ο Ιωάννης Ζαχαρίου ή Ιωάννης ο Ακτουάριος (14ος αιώνας).
Εισήγαγε πολλά νέα φάρμακα ενώ παράλληλα μελέτησε διεξοδικότερα την ανατομία των ασθενών. Στο «Περί ούρων» περιγράφει τη σχέση πολλών ουροσκοπικών φαινομένων με την παθολογία.
Εξέδωσε στο Παρίσι το 1556 εργασία με τίτλο: «Περί ενεργειών και παθών του ψυχικού πνεύματος και της κατ’ αυτό διαίτης». Από έγκυρες πηγές διαβάζουμε ότι ο Ιωάννης παρήγαγε φάρμακα από βότανα και ορυκτές ύλες. Ταυτόχρονα χρησιμοποιούσε δικιάς του κατασκευής αλοιφές από υδράργυρο για την αντιμετώπιση δερματικών παθήσεων.
Ευρύτατα γνωστός είναι ο Θεόδωρος Μετοχίτης (1260/61 – 1331)
Αφιερώθηκε πνευματικά στην Αστρονομία και στα Μαθηματικά. Αυτό άλλωστε δείχνουν και οι επιτυχείς προβλέψεις του για ηλιακές και σεληνιακές εκλείψεις
Ειδικότερα ο Μετοχίτης μελέτησε το Σύμπαν μέσω της μουσικής και των αστρικών, αρμονικών κινήσεων. Είναι λοιπόν φυσικό ότι ήταν επηρεασμένος από τις πυθαγόρειες αντιλήψεις για την παραγωγή μουσικής από τους κινούμενους πλανήτες και γαλαξίες. Η πλήρης επιβεβαίωσή τους ήρθε τον 20ο αιώνα
Στην προσπάθειά του να εκλαϊκεύσει τη «Μεγάλη Μαθηματική Σύνταξη» του Πτολεμαίου, δημιούργησε τη «Στοιχείωσις επί τη αστρονομική επιστήμη» (1317), η οποία περιλαμβάνει 91 βιβλία. Στο πρώτο οι θέσεις και οι κινήσεις των διαφόρων ουρανίων σωμάτων κατατάσσονται σε κανόνες και πίνακες. Δίνοντας έμφαση και στη μηχανική ανέδειξε την αστρονομία σε πραγματική επιστήμη καταργώντας κάθε ταύτισή της με την αστρολογία. Τέλος εξέτασε με αμεροληψία καίρια φιλοσοφικά προβλήματα (π.χ. έννοια των αριθμών, εσωτερική δομή του κόσμου), τα οποία προβλημάτισαν έντονα τους μεγάλους αστρονόμους του 17ου αιώνα.
Ο Δημήτριος Τρικλίνιος (1280 – 1340) ήταν Φιλόλογος – αστρονόμος . Αναλαμβάνοντας τη διεύθυνση εργαστηρίου αντιγραφής χειρογράφων, εξέδωσε μαζί με σχόλια πολλά κλασικά λογοτεχνικά έργα (Πίνδαρος, Αισχύλος, Σοφοκλής, Ευριπίδης, Αριστοφάνης κ.α.). Στο διασωζόμενο αστρονομικό σύγγραμμά του συνδύασε την εκτέλεση πειραμάτων με σεληνιακές και αστρικές παρατηρήσεις. Ερεύνησε τις φάσεις της Σελήνης και την πορεία της στο ζωδιακό κύκλο. Για την επίτευξη όλων των παραπάνω χειρίστηκε τον τετράντα* και ένα μοντέλο ουράνιας σφαίρας.
Ο Έλληνας μοναχός Βαρλαάμ Καλαβρός (1290 – 1350) σπούδασε φυσικές επιστήμες, φιλοσοφία και θεολογία στη Ρώμη.
Στα μαθηματικά έγραψε πολύτιμα σχόλια στο β’ βιβλίο των «Στοιχείων» του Ευκλείδη και τους έδωσε τον τίτλο: «Βαρλαάμ μοναχού Αριθμητική απόδειξις των γραμμικώς εν τω δευτέρω των βιβλίων αποδειχθέντων».
Στην εξάτομη αριθμητική του: «Βαρλαάμ μοναχού Λογιστική 6 βιβλίων» κατανοούνται οι αριθμητικές των ακεραίων και των συνηθισμένων ή εξηκονταδικών κλασμάτων. Πίστευε ότι οι διαδοχικές προσεγγίσεις τετραγωνικών ριζών του Ήρωνος συνέχιζαν επ’ άπειρον. Το τρίτο δε από τα έξι βιβλία υπάρχει μέχρι σήμερα ατόφιο στα ελληνικά και αναφέρεται μόνο σε αστρονομικά θέματα. Όσον αφορά τη γεωμετρία διακρίθηκε με το έργο: «Περί ορθογωνίων τριγώνων».
Τέλος μια από τις μεγαλύτερες βυζαντινές προσωπικότητες υπήρξε ο Νικηφόρος Γρηγοράς (1295 – 1360).
Ο Γρηγοράς αρακτηρίζεται ως ο μοναδικός κορυφαίος αστρονόμος μετά τον Πτολεμαίο. Πήρε γνώσεις φιλοσοφίας, αστρονομίας και μαθηματικών και ασχολήθηκε με τις σπουδές και την έρευνα. Οι τίτλοι μερικών σπουδαίων πραγματειών είναι:
1. Περί υβριζόντων την Αστρονομία,
2. Παρακλητική περί Αστρονομίας και
3.Πως δει κατασκευάζειν αστρολάβον, (δηλαδή πως πρέπει να κατασκευάζουμε τον αστρολάβο).Ο ίδιος μάλιστα τον χρησιμοποίησε κατά κόρον για να προσδιορίσει τα αστρικά ύψη πάνω από τον ορίζοντα.
Πέρα από την ενασχόληση με τον αστρολάβο, τροποποίησε τον επιπεδόσφαιρο του Ίππαρχου. Έτσι μπορούσε εύκολα -για δεδομένο γεωγραφικό πλάτος φ- να βρει παράλληλους, κατακόρυφους και άλλους κύκλους. Ακόμη το συγκεκριμένο όργανο προσέφερε την απεικόνιση πολλών λαμπρών αστέρων καθώς και του ζωδιακού κύκλου με πολύ μεγάλη ακρίβεια. Με σωστό συνδυασμό παρατηρησιακών δεδομένων κατάφερε να επιλύσει πολλά αστρονομικά προβλήματα. Ένα από αυτά ήταν ο αληθής καθορισμός των εκλείψεων του επόμενου έτους, το 1329.
Το επίτευγμά το οποίο τον χάραξε ανεξίτηλα στη βυζαντινή ιστορία, ήταν το σχέδιο μεταρρύθμισης του μέχρι τότε ισχύοντος Ιουλιανού ημερολογίου. Ο Γρηγοράς διαπίστωσε το λανθασμένο χρονικό προσδιορισμό της εαρινής ισημερίας καθώς το τροπικό έτος διαρκούσε λιγότερο από 365,25 μέρες και συγκεκριμένα 365,24219878 μερόνυχτα. Με την εργασία του «Το διορθωθέν Πασχάλιον» κατέγραψε επισταμένως το σφάλμα. Δυστυχώς δεν ευτύχησε να δει το διορθωμένο εορτασμό, ο οποίος υλοποιήθηκε το 1582 με μεταρρύθμιση του Πάπα Γρηγορίου ΙΓ’.
Εκτός από όλα τα προηγούμενα πίστευε στην άμεση αλληλεπίδραση γήινου μικρόκοσμου με διαστημικό μακρόκοσμο. Για αυτό το λόγο έκανε νύξη στο Σύμπαν με τον όρο «Κόσμος». Αποδέχεται εμμέσως τη σφαιρικότητα της Γης ενώ ταυτόχρονα περιγράφει τη διαίρεσή της σε παράλληλους κύκλους (γεωγραφικοί παράλληλοι) και ηπείρους. Διατύπωσε ευθέως τη γνώμη πως η τριλογία «πείραμα – παρατήρησις – μαθηματικός λογισμός» ήταν μονόδρομος για την επιστημονική κατανόηση του φυσικού κόσμου.
Κλείνουμε λέγοντας ότι στα συγγράμματά του διαβάζουμε μονάδες όπως: στάδιον, μίλιον, ημίπλεθρον, οργυιά, σπιθαμή, δάκτυλος. Χάρη στην εμπέδωση του σταθερού νόμου γενέσεως – φθοράς και της κυκλικής πορείας των γεγονότων, συνήγαγε συμπεράσματα για το μέλλον με οδηγό το παρελθόν. 

Τετάρτη 12 Ιουνίου 2024

Οι διαφορές μεταξύ διαμεσολαβητών και συντονιστών

Maurice Leloire. Η τελευταία επίσκεψη του Βολτέρου στο Παρίσι
Οι διαμεσολαβητές και οι συντονιστές είναι δύο διακριτές έννοιες στην ανάλυση που παίζουν διαφορετικούς ρόλους στην κατανόηση των σχέσεων μεταξύ διαφόρων συστατικών στοιχείων του εξεταζόμενου θέματος (μεταβλητών).

Διαμεσολαβητές: Εξηγούν τη διαδικασία μέσω της οποίας μια ανεξάρτητη μεταβλητή (IV) επηρεάζει μια εξαρτημένη μεταβλητή (DV) δείχνοντας τα ενδιάμεσα βήματα που εμπλέκονται στη σχέση. Οι διαμεσολαβητές βρίσκονται στην αιτιολογική σχέση μεταξύ της ανεξάρτητης και εξαρτημένης μεταβλητής. Η αφαίρεση ενός διαμεσολαβητή από το μοντέλο συνήθως οδηγεί σε απώλεια της σχέσης μεταξύ του IV και του DV, υποδεικνύοντας έτσι ότι ο διαμεσολαβητής είναι απαραίτητος για την διατήρηση της λειτουργίας της σχέσης.

Συντονιστές:  Δεν βρίσκονται στην αιτιολογική σχέση μεταξύ της ανεξάρτητης και εξαρτημένης μεταβλητής  (IV και DV), αλλά αλληλοεπιδρούν με την ανεξάρτητη μεταβλητή για να αλλάξουν τη δύναμη ή την κατεύθυνση της σχέσης μεταξύ IV και του DV. Οι συντονιστές επιτρέπουν στους ερευνητές να διερευνήσουν τις συνθήκες υπό τις οποίες η σχέση μεταξύ του IV και του DV είναι ισχυρότερη ή πιο αδύναμη. Η κατάργηση ενός συντονιστή από το μοντέλο δεν εξαλείφει απαραίτητα τη σχέση μεταξύ του IV και του DV.

Συχνά προκύπτει σύγχυση, αλλά οι διαμεσολαβητές και οι συντονιστές εξετάζουν διαφορετικές πτυχές της σχέσης μεταξύ των μεταβλητών. Οι διαμεσολαβητές αποκαλύπτουν το «πώς» και το «γιατί», ενώ οι συντονιστές δείχνουν το «πότε» και «για ποιον». Και οι δύο έννοιες συμβάλλουν στην κατανόηση των πολύπλοκων σχέσεων μεταξύ μεταβλητών.

Για να προσδιορίσουν έναν διαμεσολαβητή, οι ερευνητές θα πρέπει να αναζητήσουν μια μεταβλητή που επηρεάζει την κατεύθυνση ή την ισχύ της σχέσης μεταξύ του IV και του DV. Για να προσδιορίσουν έναν συντονιστή, οι ερευνητές θα πρέπει να αναζητήσουν μια μεταβλητή που αλλάζει τη δύναμη ή την κατεύθυνση της σχέσης μεταξύ του IV και του DV, ανάλογα με το επίπεδο της μεταβλητής συντονιστή.

Συνοπτικά, ο προσδιορισμός των διαμεσολαβητή και συντονιστή σε μια μελέτη ή εφαρμογή ή μοντέλο απαιτεί προσεκτική εξέταση του κύριου ερωτήματος / στόχου, του θεωρητικού πλαισίου και των τεχνικών ανάλυσης και αξιολόγησης δεδομένων που θα χρησιμοποιηθούν.

Για να προσδιορίσετε εάν μια μεταβλητή είναι διαμεσολαβητής ή συντονιστής λάβετε υπόψη τις ακόλουθες οδηγίες:

Διαμεσολαβητής:

Ένας διαμεσολαβητής εξηγεί τη διαδικασία μέσω της οποίας συνδέονται δύο μεταβλητές. Βρίσκεται στην αιτιακή σχέση μεταξύ της ανεξάρτητης μεταβλητής (IV) και της εξαρτημένης μεταβλητής (DV). Προκαλείται από το IV και επηρεάζει το DV. Η αφαίρεση ενός διαμεσολαβητή από το μοντέλο μπορεί να οδηγήσει σε απώλεια της σχέσης μεταξύ του IV και του DV. Αναζητήστε μια μεταβλητή που επηρεάζει την κατεύθυνση ή την ισχύ της σχέσης μεταξύ του IV και του DV.

Συντονιστής:

Ένας συντονιστής επηρεάζει τη δύναμη ή την κατεύθυνση της σχέσης μεταξύ δύο άλλων μεταβλητών. Δεν βρίσκεται στην αιτιολογική σχέση μεταξύ του IV και του DV, αλλά αλληλοεπιδρά με το IV για να αλλάξει τη σχέση. Η αφαίρεση ενός συντονιστή από το μοντέλο δεν εξαλείφει απαραίτητα τη σχέση μεταξύ του IV και του DV. Το κύριο χαρακτηριστικό των συντονιστών μπορεί να είναι ποιοτικό (π.χ. εκπαίδευση, εμπειρία, φύλο) ή ποσοτικό (π.χ. ηλικία, εισόδημα). Αναζητήστε μια μεταβλητή που αλλάζει την ισχύ ή την κατεύθυνση της σχέσης μεταξύ IV και DV, ανάλογα με το επίπεδό της.

Κατά τον προσδιορισμό των μεταβλητών των διαμεσολαβητή και συντονιστή:

- Σκεφτείτε εάν η μεταβλητή εξηγεί πώς ή γιατί δύο μεταβλητές σχετίζονται ή επηρεάζει το πότε, ποιος ή υπό ποιες συνθήκες υπάρχει μια σχέση.

- Εξετάστε εάν η αφαίρεση της μεταβλητής από το μοντέλο επηρεάζει τη σχέση μεταξύ άλλων μεταβλητών.

- Χρησιμοποιήστε μεθόδους όπως την ανάλυση διαμεσολάβησης για διαμεσολαβητές και ανάλυση εποπτείας για συντονιστές για να ελέγξετε τις επιπτώσεις τους σε αυτές τις σχέσεις.

Χαμένοι στις συνεδριάσεις (Βλαδίμηρου Μαγιακόφσκι)

At the museum, 1999 by Gilbert Garcin
Μετάφραση απ’ τη ρώσικη κι απόδοση στην ελληνική γλώσσα : Δημήτρης Βασιλείου

Σημείωση του μεταφραστή: Ο τίτλος του ποιήματος είναι κατά λέξη: «Οι υπερσυνεδριάζοντες», 1ος τόμος των Απάντων του Β. Μαγιακόφσκι, Μόσχα, 1973, ρωσ. έκδοση. Το ποίημα είναι από τον κύκλο “Τρόπος ζωής” και πρωτοδημοσιεύθηκε στις 4 Μάρτη του 1922, στην εφημερίδα «Ιζβέστια» ("Τα Νέα"), επίσημη εφημερίδα της Σοβιετικής Κυβέρνησης.


Καθώς η νύχτα χάνεται

κι’ η μέρα χαράζει,

βλέπω, κάθε μέρα το βλέπω:

ένας στο υπουργείο τάδε,

στη δείνα αρχή o άλλος,

αυτός στην πολιτική επιτροπή,

στην επιτροπή διαφώτισης εκείνος,

τρέχει ο κόσμος στις υπηρεσίες.


Με το που μπεις στο κτίριο,

βροχή οι χαρτοδουλειές:

διαλέγοντας καμιά πενηνταριά -

τις πιο σημαντικές -

τρέχουν οι υπάλληλοι σε συνεδριάσεις.


Άμα τη εμφανίσει, διαμαρτύρομαι:

“ Μιαν ακρόαση δεν μπορούν να κανονίσουν;

Πηγαινοέρχομαι απ’ τον καιρό εκείνον”. -

“Ο σύντροφος Ιβάν Βάνιτς έφυγαν για να συνεδριάσουν -

ένωση του τμήματος θεάτρου και του εκτροφείου αλόγων”.


Ανεβοκατεβαίνεις εκατό σκάλες. Δύσκολη ζωή.

Πάλι: “Δώσανε εντολή, σε μιαν ώρα να ‘ρθείτε.

Συνεδριάζουν: αγορά μελανοδοχείων του Συνεταιρισμού της Επαρχίας”.

Μιαν ώρα μετά: πουθενά ο γραμματέας κι’ η γραμματέας λείπει -

όλοι απουσιάζουν!

Άπαντες οι κάτω των 22 στην Κομσομόλ(1) συνεδριάζουν.


Με κόπο ανεβαίνω ξανά, βραδιάτικα,

στον τελευταίο όροφο του εφταώροφου κτιρίου.

“Ήρθε ο σύντροφος Ιβάν Βάνιτς;” -

“Είναι σε συνεδρίαση της άλφα-βήτα-γάμα-δέλτα επιτροπής”.


Αφηνιασμένος, 

στη συνεδρίαση σαν θύελλα μπουκάρω,

άγριες κατάρες του δρόμου ξερνώντας.

Και τι να δω: κάθονται μισάδια ανθρώπων.

Ω διάολε!

Το άλλο μισό τους που να ‘ναι; “Τους έσφαξαν; Τους σκότωσαν;”

Χτυπιέμαι, ουρλιάζω.

Απ’ τη φοβερή εικόνα μούστριψε το μυαλό.

Κι ακούω του γραμματέα τη γαλήνια φωνούλα:


“Είναι, ταυτόχρονα, σε δυο συνεδριάσεις.

Έχουμε τη μέρα καμιά εικοσαριά συνεδριάσεις,

πρέπει να προλάβουμε.

Αναγκαστικά κοβόμαστε στα δυό. Μέχρι τη μέση εδώ,

το άλλο μισό εκεί”.


Απ’ την ταραχή δεν σε παίρνει ο ύπνος.

Πολύ πρωί, αχάραγα.

Μ’ ένα όνειρο υποδέχομαι την χαραυγή:

“ Ω, μακάρι να γίνει μια συνεδρίαση ακόμη,

όλων των συνεδριάσεων το τέλος να σημάνει!”

04 -11.06.2024

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ

1. Κομσομόλ - Κομμουνιστική Ένωση Νεολαίας.

2. Ιδιαίτερα εκτίμησε το συγκεκριμένο ποίημα ο Β.Ι. Λένιν, ο οποίος στην ομιλία του: «Για

την διεθνή και εσωτερική κατάσταση της Σοβιετικής Δημοκρατίας», στην συνεδρίαση

της κομμουνιστικής ομάδας του Πανρωσικού συνεδρίου των μεταλλωρύχων, στις 6

Μάρτη 1922, είπε:

«Χτες, τυχαία, διάβασα στα «Ιζβέστια» ένα ποίημα του Μαγιακόφσκι με πολιτική

θεματολογία. Εγώ δεν ανήκω στους θαυμαστές του ποιητικού του ταλέντου, αν και

αναγνωρίζω πλήρως την αναρμοδιότητά μου επί του θέματος. Αλλά, πολύ καιρό τώρα

δεν έχω νιώσει τέτοια ευχαρίστηση, με την πολιτική και διοικητική έννοια. Στο ποίημά

του βιτριολικά περιγελά τις συνεδριάσεις και κοροϊδεύει τους κομμουνιστές, ότι αυτοί

συνεδριάζουν και ξανασυνεδριάζουν. Δεν ξέρω τι λέει η ποίηση, αλλά όσον αφορά την

πολιτική, σας εγγυώμαι ότι αυτό είναι εντελώς σωστό. Πραγματικά, είμαστε στην θέση

των ανθρώπων (και πρέπει να πω, ότι είναι μια βλακώδης κατάσταση), οι οποίοι

συνεχώς συνεδριάζουν, συγκροτούν επιτροπές, συντάσσουν σχέδια – επ’ άπειρον… Η

πρακτική υλοποίηση των διαταγμάτων, που έχουμε και με το παραπάνω και τα οποία

ετοιμάζονται με τέτοια σπουδή, την οποία περιέγραψε ο Μαγιακόφσκι, δεν ελέγχεται.»

(Β. Ι. Λένιν, Άπαντα, τ. 33, σ. 197-198, ρωσ. έκδοση, μετάφραση Δ. Β. )

Τρίτη 11 Ιουνίου 2024

Ένα καινούργιο καράβι (Δ.Βασιλείου)

 


Άδειο το καράβι,

χωρίς κωπηλάτες, χωρίς καπετάνιο,

χωρίς πανιά και άρμπουρα,

ακυβέρνητο.

Μόνος, σύντροφε! Καταπέλαγα!


Των Σειρήνων το τραγούδι παραγλύκανε;

Η Σκύλλα κι η Χάρυβδη έβγαλαν κι άλλα κεφάλια;

Των λωτών οι τιμές μειώθηκαν;


Πολλοί κοιτάνε, κάνουν, από μακριά, σινιάλα,

μα δεν μπαρκάρουν!

Διστάζουν; Φοβούνται;

Απ’ τη στεριά μαντήλια κουνούν!

Και τα κύματα όλο κι αγριεύουν

κι οι άνεμοι κόντρα, δυναμώνουν.


Βλέπω όμως σύντροφε,

αραιά – αραιά, αλλά τα βλέπω

κι άλλα καράβια θαλασσοδέρνονται,

χωρίς πανιά κι αυτά,

χωρίς πυξίδα.


Έναν όρμο να βρούμε,

ήρεμος πολύ κι αν δεν είναι δεν πειράζει,

αλλά να βρούμε έναν όρμο

και κομμάτι – κομμάτι απ’ τα σκαριά μας

ένα καινούργιο να φτιάξουμε καράβι,

να το πούμε «Ουτοπία»,

να το καλαφατίσουμε

και να μπούμε όλοι μέσα!


Με πορτολάνους

τα όνειρα των παιδιών του αύριο,

τιμώντας το χθες και μπούσουλα

την ανάγκη του σήμερα,

να καβατζάρουμε τον καιρό,

να ορθοπλωρίσουμε

και να σαλπάρουμε.


Την ουτοπία

να κάνουμε ζωή!

3/6/2024

Τετάρτη 5 Ιουνίου 2024

Ποιός νοιάζεται για το αποτέλεσμα των εκλογών στο πολυπηθέστερο κράτος του κόσμου;

Adnan Abidi, Reuters

 Η Ινδία, είναι η μεγαλύτερη χώρα παγκοσμίως   σε πληθυσμό ξεπερνώντας την Κίνα, με   1.387.284.855 κατοίκους, σύμφωνα με επίσημη   εκτίμηση για το 2023, και η έβδομη μεγαλύτερη   σε έκταση με 3.287.263 τ.χλμ. (Βικιπαίδεια)

  Οι γενικές εκλογές στην Ινδία, που ξεκίνησαν   στις 19 Απριλίου, διεξήχθησαν σε επτά στάδια   σε 28 πολιτείες και 8 αυτόνομες περιοχές.   Παρά  τη ζέστη η συμμετοχή ήταν   ικανοποιητική. Ψήφισαν πάνω απο 642 εκατ.   ψηφοφόροι (συμμετοχή 66,3%). Ο Ινδός   πρωθυπουργός Ναρέντρα Μόντι αναμένεται να εξασφαλίσει τρίτη συνεχόμενη θητεία με την κυβερνώσα Εθνική Δημοκρατική Συμμαχία, έναν συνασπισμό με επικεφαλής το Κόμμα Bharatiya Janata (BJP), που οδεύει προς τη νίκη στις γενικές εκλογές της χώρας, αλλά με μειωμένη πλειοψηφία. Το κύριο κόμμα της αντιπολίτευσης, το Ινδικό Εθνικό Κογκρέσο, ξεπέρασε τις προσδοκίες, υπερδιπλασιάζοντας τις έδρες του σε σύγκριση με τις τελευταίες γενικές εκλογές του 2019, αλλά χωρίς να είναι σε θέση να απειλίσει σοβαρά την κυριαρχία του Μόντι.

Η Κάτω Βουλή του Ινδικού Κοινοβουλίου, έχει 543 έδρες. Ένα κόμμα ή ένας συνασπισμός χρειάζεται 272 έδρες για να σχηματίσει την κυβέρνηση και ο αρχηγός του κόμματος ή του συνασπισμού που κερδίζει έχει καθοριστικό ρόλο στην επιλογή του επόμενου αρχηγού του κράτους. Οι τάσεις μέχρι αργά το βράδυ έδειχναν ξεκάθαρα ότι το BJP θα υπολείπεται της μονοκομματικής πλειοψηφίας και θα πρέπει να καλύψει τον μαγικό αριθμό των 272 με τη βοήθεια των συμμάχων του. Προβλέπεται να κερδίσει περίπου 240 έδρες (έναντι 303 το 2019). 

Το κόμμα του Μόντι είχε χαμηλότερες επιδόσεις στις εκλογές για δύο βασικούς λόγους. Πρώτον, παρά την οικονομική ανάπτυξη της Ινδίας, τα υποσχόμενα οφέλη δεν έφτασαν στις μάζες, με το ποσοστό ανεργίας να παραμένει υψηλό. Δεύτερον, η υποστήριξη στον ινδουιστικό εθνικισμό έχει αποξενώσει αρκετούς ψηφοφόρους που ανησυχούν για τη πορεία του παραδοσιακού πολιτικού συστήματος της χώρας. 

Στα 10 χρόνια στην εξουσία του, ο Μόντι έχει μεταμορφώσει το πολιτικό τοπίο της Ινδίας, φέρνοντας τον ινδουιστικό εθνικισμό, κάποτε περιθωριακή ιδεολογία στη χώρα, στο κυρίαρχο ρεύμα, αφήνοντας το έθνος βαθιά διχασμένο. Οι επικριτές του τον κατηγορούν ότι η πολιτική του για την πρώτη ινδουιστική αρχή έχει γεννήσει μισαλλοδοξία, ενώ η ινδική οικονομία —η πέμπτη μεγαλύτερη στον κόσμο και μία από τις ταχύτερα αναπτυσσόμενες— έχει γίνει πιο άνιση, ανέφερε το Associated Press.

Στην τρίτη του θητεία, η κυβέρνηση υπό την ηγεσία του Μόντι ενδέχεται να στρέψει το επίκεντρό της σε εσωτερικά ζητήματα, δίνοντας προτεραιότητα στην πιο δίκαιη κατανομή των αναπτυξιακών οφελών και σε μια πιο ήπια στάση απέναντι στον ινδουιστικό εθνικισμό. Επίσης είναι πιθανό να παραμείνει συνεπής με την εξωτερική του πολιτική με τη σημείωση ότι θα μπορούσε να αξιοποιήσει παγκόσμιες και περιφερειακές αλλαγές για να ενισχύσει την πολιτική, οικονομική και διπλωματική δύναμη της Ινδίας, ενισχύοντας τη διεθνή της παρουσία

Η τελευταία διαπίστωση αφορά τις σχέσεις της χώρας με τη Ρωσία και τη Κίνα που παρά τα εμπόδια των κρατών της δύσης βρίσκονται σε άνοδο. 

Σάββατο 25 Μαΐου 2024

Οι Προδευτικοί Οικονομολογοι Ελλάδας για το σκάνδαλο χρηματισμού στη Δ.Ο.Υ Χαλκίδας

 

Συνάδελφοι οικονομολόγοι αντισταθείτε στη φορομπηχτική πολιτική για τους μικρούς και στην υποβάθμιση και διάβρωση των αξιών του επαγγέλματος σας 

Η ελληνική οικονομία έχει ολιγοπωλιακή δομή, λειτουργεί με καρτέλ, σε πάνω από 30 κλάδους. Μια κατάσταση που δεν αντιμετωπίζεται από την κυβέρνηση, όπως απαιτούν τα συμφέροντα του δημοσίου, της οικονομίας και των πολιτών. Αντίθετα με μια σειρά νομοθετημάτων στοχοποιεί χιλιάδες αυτοαπασχολούμενους και μικρομεσαίες επιχειρήσεις, με μοναδικό σκοπό τον περιορισμό τους από την αγορά, εφαρμόζοντας κατά λέξη τις απαιτήσεις αποτυχημένων μοντέλων, για να λειτουργήσει η αγορά έτσι όπως θέλουν τα ολιγοπώλια και οι θιασώτες της σχολής του Σικάγου.

Είναι δυνατόν κάποιος που φέρει την ιδιότητα του υπουργού Ανάπτυξης, να μιλά στο Ευρωπαϊκό Συνέδριο των μικρομεσαίων επιχειρήσεων και να ζητά, από το βήμα του συνεδρίου, να μη διαχωρίζονται οι επιχειρήσεις σε μεγάλες και μικρές; Προφανώς και ναι, αρκεί να ονομάζεται Κώστας Σκρέκας και να μετέχει στην κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη. Κι όλα αυτά τη στιγμή που τα στοιχεία που αφορούν τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις είναι συντριπτικά. Όταν μόλις επτά μικρές επιχειρήσεις έχουν λάβει ενίσχυση από το Ταμείο Ανάκαμψης.

Ο "βαθύς" δημόσιος τομέας, όχι μόνο συντελεί αλλά και ενισχύει τη προηγούμενη κατάσταση προς ίδιο όφελος (οικονομικό, "συντεχνιακό", μικροκομματικό και πολιτικό) αρκετών από τους διοικούντες διορισμένους "αρίστους". Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι τα πρόσφατα γεγονότα χρηματισμού και διαφθοράς στη Δ.Ο.Υ Χαλκίδας.

Καλούμε τη διοίκηση του 9ου περιφερειακού τμήματος του ΟΕΕ να ανακαλέσει τη βράβευση της διευθύντριας της Δ.Ο.Υ Χαλκίδας και να παραπέμψει στο Πειθαρχικό Συμβούλιο (σύμφωνα με το ΠΔ 277/1986: Διαδικασία πειθαρχικών οργάνων του ΟΕΕ, όπως ισχύει σήμερα) όλα τα μέλη του δημόσιους υπάλληλους και ιδιώτες, που εμπλέκονται στο πρόσφατο σκάνδαλο διαφθοράς.

Αγωνιζόμαστε:

Για την ανάδειξη της επιστημονικής υπόστασης του Ο.Ε.Ε. προς προοδευτική κατεύθυνση,

Για να επαναφέρουμε το Ο.Ε.Ε. στην επιστημονική του λειτουργία και παρουσία, ως θεσμοθετημένο σύμβουλο της Πολιτείας και εκφραστή των προοδευτικών απόψεων της οικονομικής σκέψης,

Για να υπερασπιστούμε τα πτυχία και τα δικαιώματα των επιστημόνων-επαγγελματιών οικονομολόγων, που καθημερινά βάλλονται και υπονομεύονται από τις σκοπιμότητες που υπηρετούν διάφοροι εμπλεκόμενοι στο οικονομικό γίγνεσθαι της χώρας,

Για να νοιώσουν επιτέλους οι νέοι οικονομολόγοι ότι το Ο.Ε.Ε. λειτουργεί και υπερασπίζεται τα επαγγελματικά τους δικαιώματα, το μέλλον τους και την επιστημονική τους υπόσταση.

Για να αναβαθμίσουμε το θεσμό και τις υπηρεσίες του Ο.Ε.Ε. ώστε να προσφέρει ωφέλιμες και ελκυστικές ανταποδοτικές υπηρεσίες.

 Από το Γραφείο τύπου

 


Τετάρτη 22 Μαΐου 2024

Μοναχικό και άρρυθμο μονοπάτι (Δ.Βασιλείου)

Ανρί Ματίς "Η χαρά της ζωής". 1906.

Στου ουρανού την απεραντοσύνη

πολλά τ’ αστέρια που θα σε καλέσουν

στον κόσμο τους να ζήσεις,

μα ένα υπάρχει που θα συναντήσεις

κι’ αιώνια οι μοίρες σας θα δέσουν

στου έρωτα την άφθαρτη μεγαλοσύνη.


Απ’ των φιλιών το αμέτρητο πλήθος

πολλά είναι εκείνα που θα σε γλυκάνουν

στα όνειρα δίνοντας ζωή,

μα ένα εκείνο που πνοή

θα δίνει στη ψυχή σου, σαν φθάνουν

μέρες που φωνή πρέπει να πάρει ο μύθος.


Απ’ των χεριών το δάσος τ’ απειράριθμο

άκρες πολλών δακτύλων θα σ’ αγγίξουν

βοήθεια δήθεν πως σου δίνουν,

μα δυο εκείνα που θα μείνουν

την εύθραυστη ζωή σου να στηρίξουν

στο μονοπάτι το μοναχικό και άρρυθμο.

Σάββατο 18 Μαΐου 2024

Να προσπαθήσουμε να συνεννοηθούμε

Εστω και αν κάποιοι διανοητές δεν συμφωνούν απόλυτα, επειδή θεωρούν ότι η συνεννόηση είναι συνδυαστικό αποτέλεσμα νοοτροπίας, ισχύος, εμπειρίας, συμφερόντων, τακτικής και μακροπρόθεσμων στρατηγικών, στη καθημερινή μας ζωή μπορούμε να κάνουμε μια πολύ πιθανή καλή αρχή υπολογίζωντας το παρακάτω:

Πηγή: Ποιοτική Βιβλιοθήκη. Facebook


Τετάρτη 15 Μαΐου 2024

Η Ευγενική Πυθία (Δ.Βασιλείου)

P.Picasso. Donna Sognante

Στους ουρανούς και ποταμούς του κόσμου

πετάει κι’ αρμενίζει ο έρωτάς μας,

μύθος μοναδικός κι’ αγέραστος

ανάμεσα στους μύθους των αιώνων.

 

Οι πυραμίδες γλυκά χαμογελάσαν

τη νύχτα που πετάξαμε στ’ αστέρια

κι’ ο Νείλος μας νανούρισε

ως το πρωί, που ξύπνησα

κι’ άκουσα τη ψυχή σου,

Σαμπάχ αλ νουρ! (1)

 

Οι γέρικες οι φοινικιές, στην έρημο

της μακρινής Παλμύρας

κι’ οι μύστες στου Ήλιου το ναό,

εκστατικά το γόνυ κλίσαν

στου έρωτά μας το μυστήριο,

Σαμπάχ αλ ουάρντ! (2)

 

Οι μαύροι ταύροι της Ανδαλουσίας

με μούγκρισμα θριαμβικό

στον Γουαδαλκιβίρ βουτήξαν,

τιμητική φρουρά στον έρωτά μας

ανείπωτο κι’ ανείδωτο ως πέρα στη Γρανάδα.

Γιο νο σε νάδα! (3)

 

Το σινικό ολόγιομο φεγγάρι

κρυφά στους πήλινους στρατιώτες

έδωσε εντολή να ζωντανέψουν,

μαζί με τον σοφό Κομφούκιο

ύμνο στο θαύμα της αγάπης μας να πλέξουν.

Ρονγκουάο! Ρονγκουάο! (4)

 

Απ’ την Κασσώπη ως το Ιδαίον

όλοι οι έρωτες της γης

και του Ολύμπου οι μύθοι

τη Δελφική Πυθία ρώτησαν

στη σύγκριση μαζί μας ποιος κερδίζει;

Όμως αυτή δεν ήθελε να τους πικράνει!


Μεταφράσεις:

(1)  σαμπάχ αλ νουρ – (σου εύχομαι) φωτεινό πρωινό. (αραβικά)

(2)  σαμπάχ αλ ουάρντ – (σου εύχομαι) τριανταφυλλένιο πρωινό. (αραβικά)

(3)  Γιο νο σε νάδα – εγώ δεν ξέρω τίποτα. (ισπανικά)

(4)  Ρονγκουάο – δόξα. (Κινέζικα) 








Δευτέρα 13 Μαΐου 2024

Ο Σωκράτης για τη Γη από ψηλά (Πλάτωνος Φαίδων 110b-110d)

Μουσείο Βατικανού (Mark Cartwright CC BY-NC-SA)

 "Λέγεται λοιπόν, σύντροφε, είπεν ο Σωκράτης, πρώτον  μεν ότι η γη, όταν την παρατηρήση κανείς   απ' επάνω, έχει την όψιν των σφαιρών εκείνων, αι   οποίαι κατασκευάζονται από δώδεκα τεμάχια   δέρματος, είναι δηλ. σφαίρα πολύχρωμος και τα   μέρη  της διακρίνονται από τα χρώματα, τα οποία   έχουν και των οποίων απομιμήσεις είναι όσα χρώματα   μεταχειρίζονται εδώ κάτω οι ζωγράφοι. 

 Εκεί επάνω λοιπόν η γη έχει τοιαύτα χρώματα και   μάλιστα πολύ λαμπρότερα και καθαρώτερα από αυτά   εδώ· αλλού μεν είναι καταπόρφυρος και θαυμαστόν το   κάλλος της, αλλού δε χρυσοειδής και αλλού πάλιν   κατάλευκη, λευκοτέρα από τον γύψον ή την χιόνα· και   τα άλλα χρώματα, από τα οποία σύγκειται, είναι   ομοίως  περισσότερα και ωραιότερα από όσα ημείς   έχομεν ιδεί. Ακόμη και αυταί αι κοιλότητες της γης, καθώς είναι τελείως πεπληρωμέναι με ύδωρ και αέρα, λαμποκοπούν μέσα εις την ποικιλίαν των άλλων χρωμάτων και παίρνουν έν είδος χρώματος, εις τρόπον ώστε η γη παρουσιάζει την όψιν μιας συνεχούς πολυχρωμίας με ενιαίον τόνον". Μτφρ. Ε. Παπανούτσος. [1939]  Πλάτων. Φαίδων.

Περισσότερα εδώ

Ο Σωκράτης ήταν Αθηναίος φιλόσοφος, που θεωρείται ο ιδρυτής της Δυτικής φιλοσοφίας και συγκαταλέγεται στους πρώτους ηθικούς φιλοσόφους. Δεν συνέγραψε κάποιο φιλοσοφικό έργο όσο ζούσε· η διδασκαλία του επιβίωσε μέσω των καταγραφών που έκαναν μαθητές του όπως ο Πλάτων και ο Ξενοφών, μετά τον θάνατό του. (Βικιπαίδεια).

Μαθητής του ήταν ο Πλάτων (424/423-348/347 π.Χ.), Το κατά πόσον οι διάλογοι του Πλάτωνα αντιπροσωπεύουν με ακρίβεια τις διδασκαλίες του Σωκράτη εξακολουθεί να συζητείται, αλλά είναι απίθανο να υπάρξει οριστική απάντηση. Μαθητής του Πλάτωνα ήταν ο Αριστοτέλης από τα Στάγειρα (384-322 π.Χ.), ο οποίος στη συνέχεια θα διδάξει τον Μέγα Αλέξανδρο (356-323 π.Χ.) και θα ιδρύσει τη δική του σχολή. Με αυτή την εξέλιξη, η ελληνική φιλοσοφία, διαδόθηκε σε όλο τον γνωστό κόσμο.

Είχε πεί κάτι που συχνά το ξεχνάνε πολλοί σήμερα: "Δεν είμαι Αθηναίος, ούτε Έλληνας πολίτης, αλλά πολίτης του κόσμου"

Και οι δύο (Πλάτωνας και Ξενοφώντας) παρουσιάζουν το Σωκράτη ως άνθρωπο που δεν νοιαζόταν καθόλου για τις ταξικές διακρίσεις ή την "ορθή συμπεριφορά" και που μιλούσε το ίδιο εύκολα με τις γυναίκες, τους υπηρέτες και τους δούλους όσο και με εκείνους των ανώτερων τάξεων.

Διαβάστε περισσότερα εδώ



Σάββατο 11 Μαΐου 2024

Το πετρέλαιο και μερικά απο τα μυστικά του

Οι ενεργειακές ανάγκες της ανθρωπότητας τα τελευταία 40 χρόνια έχουν διπλασιαστεί. Το πετρέλαιο εξακολουθεί να καλύπτει σχεδόν το 30%, ενώ οι ΑΠΕ - παρά τα μεγάλα λόγια - κάτω απο 30% (2023), ο άνθρακας και το αέριο σχεδόν το 50%


Οι τρεις πρώτοι παραγωγοί για το 2022 ήταν οι ΗΠΑ, Σαουδική Αραβία και Ρωσία


Τα μέλη του ΟΠΕΚ εφοδίασαν την παγκόσμια κοινότητα με το 36,2% της ζήτησης πετρελαίου και ο διευρυμένος ΟΠΕΚ κάλυψε κάτι παραπάνω απο το 58%


Διακυμάνσεις της μέσης ετήσιας τιμής 1985-2023 (σε δολ.ΗΠΑ)


Το κόστος παραγωγής ενός βαρελιού ανά χώρα (2015 - δολ.ΗΠΑ)


Και η θέση της Ελλάδας μεταξύ των χωρών της ΕΕ στην ηλιακή ενέργεια (η πρώτη στήλη στη παραγωγή, η 2η στο μερίδιο στη χώρα και η 3η Ανά κάτοικο)



Πέμπτη 2 Μαΐου 2024

Οι διαρθρωτικές αδυναμίες του Ελληνικού ναυτιλιακού κέντρου (Πειραιάς/Αθήνα)

Τις τρεις πρώτες θέσεις στη συνολική κατάταξη των μεγάλων ναυτιλιακών κέντρων το 2023 κατέχουν η Σιγκαπούρη, ο Πειραιάς και το Τόκιο. Σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος υπάρχει εναλλαγή στις δυο πρώτες θέσεις μεταξύ Πειραιά και Σιγκαπούρης.  
Η ανάδειξη της Σιγκαπούρης ως κορυφαίου ναυτιλιακού κέντρου συνδέεται και με τον αυξημένο ρόλο που αποκτά στη διεθνή ναυτιλία (τόσο για τον όγκο και την αξία των μεταφορών όσο και πολύ περισσότερο για τις νέες τεχνολογίες και την αντιμετώπιση των σύγχρονων προκλήσεων του κλάδου) η Άπω Ανατολή σε σύγκριση με την Ευρώπη. Η κατηγορία Ναυτιλιακά κέντρα (Shipping Centers) είναι η πρώτη απο τις 5 συνολικά κατηγορίες που αξιολογούνται σε ετήσια βάση απο τη παγκόσμια έκθεση Leading Maritime Cities (LMC). 

Η έκθεση (LMC) είναι μια προσπάθεια συνεργασίας μεταξύ της DNV και της Menon Economics, η οποία προσφέρει πολύτιμες πληροφορίες για τις πόλεις που έχουν ιδιαίτερο ρόλο στη παγκόσμια ναυτιλία προσφέροντας τα καλύτερα μέτρα πολιτικής, πρωτοβουλίες και υποστήριξη. Είναι πόλεις που ξεχωρίζουν τόσο σε άυλες όσο και σε υλικές υποδομές και διαθέτουν ανθρώπινους πόρους που επιτρέπουν στις ναυτιλιακές εταιρείες να λειτουργήσουν με αποτελεσματικότητα.  Ενσωματώνοντας εκλεπτυσμένους αντικειμενικούς και υποκειμενικούς δείκτες, η έκθεση παρέχει μια ολοκληρωμένη αξιολόγηση της απόδοσης κάθε πόλης. Η έκθεση υπογραμμίζει επίσης την πρόοδο που σημειώνεται στην τεχνολογική καινοτομία, ενώ δίνει έμφαση στη συνεχιζόμενη προσπάθεια προς την επίτευξη των στόχων για τη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου.

Οι άλλες 4 είναι: Κέντρα ναυτιλιακών οικονομικών και δικαίου (Maritime Finance & Law), Κέντρα Ναυτιλιακής τεχνολογίας (Maritime Technology), Κέντρα λιμανιών και logistics (Ports & Logistics Services), και Ελκυστικότητα και ανταγωνιστικότητα (Attractiveness & Competitiveness). Η σύνθεση των πέντε προαναφερθεισών κατηγοριών ορίζει το γενικό αποτέλεσμα του καθορισμού των μεγαλύτερων κέντρων θαλασσίων μεταφορών στο κόσμο. 

Ενώ ο Πειραιάς / Αθήνα διακρίνεται στην κατηγορία «Ναυτιλιακά Κέντρα» γιατί είναι έδρα της μεγαλύτερης ναυτιλίας του κόσμου στις υπόλοιπες κατηγορίες υστερεί σημαντικά. .

Στην κατηγορία "
Κέντρα ναυτιλιακών οικονομικών και δικαίου" (την πρώτη θέση έχει το Λονδίνο) βρίσκεται στην 13η θέση, κυρίως της ύπαρξης σημαντικού δανειακού χαρτοφυλακίου από τις ελληνικές και ξένες εγκατεστημένες στην Ελλάδα τράπεζες, πολλών δικηγορικών εταιρειών ναυτικού δικαίου. 

Στις άλλες τρεις κατηγορίες βρίσκεται εκτός 15άδας και σε πολύ μεγαλύτερη μεγάλη απόσταση από την κορυφή, καθώς ούτε μεγάλο παγκόσμιο κέντρο διακίνησης φορτίων είναι - παρά τη βελτίωση της θέσης του Πειραιά - ούτε η χώρα έχει αναπτύξει καινοτόμες τεχνολογίες, ούτε αυτές αξιοποιούνται συνολικά απο το κλάδο και βέβαια υστερεί στο ευρύτερο επιχειρηματικό περιβάλλον. 

Η Σιγκαπούρη διατηρεί τη θέση της ως ο κορυφαίος θαλάσσιος κόμβος στον κόσμο. Διακρίνεται και στις 5 κατηγορίες καθώς οι στρατηγικές επενδύσεις της πόλης στην καινοτομία και τον πράσινο μετασχηματισμό επιβεβαιώνουν τη θέση της ως παγκόσμιας δύναμης στη ναυτιλία. 

Το προηγούμενο έτος οι πέντε κορυφαίες πόλεις είχαν έναν συνδυασμό τριών ασιατικών και δύο ευρωπαϊκών πόλεων, αλλά φέτος τρεις Ευρωπαϊκές πόλεις συμμετέχουν στη πεντάδα και δύο πόλεις είναι από την Ασία. Το Ρότερνταμ και το Λονδίνο συνεχίζουν να διατηρούν τη δεύτερη και τρίτη θέση παγκόσμια. Η Σαγκάη παραμένει στην τέταρτη θέση, ενώ το Όσλο είναι η νέα ευρωπαίκή συμμετοχή στη  πέμπτη θέση. Σε αυτή τη συνολική κατάταξη  ο Πειραιάς / Αθήνα καταλαμβάνει τη 35η θέση. 

Την έκθεση μπορείτε να την κατεβάσετε εδώ (αγγλ.)

Διαβάστε άρθρο του Οικονομικού Ταχυδρόμου εδώ

Τετάρτη 1 Μαΐου 2024

Πασχαλινή απόδραση στη φύση της Νότιας Εύβοιας μια ανάσα από την Αθήνα

 Έχετε όρεξη για μια κυριακάτικη εκδρομή για μπανάκι και πικ-νικ, αλλά όλοι οι δρόμοι που

οδηγούν εκτός Αθηνών είναι μποτιλιαρισμένοι; Σκέφτεστε τα μπάνια του αυτοκινήτου πριν

από εκείνο της θάλασσας; Έχετε λίγες μέρες να διαθέσετε στον εαυτό σας και θέλετε να

πάτε σε μέρη που δεν ανήκουν στους κλασικούς τουριστικούς προορισμούς;  Εδώ σας

έχουμε μια πρόταση για μπάνιο σε παρθένες παραλίες της …. Εύβοιας! Το «ηπειρωτικό»

νησί με τις άπειρες ανεξερεύνητες επιλογές!

Ξεκινάμε με προορισμό τη Ν. Μάκρη και για την ακρίβεια, την Αγία Μαρίνα, μόλις

55 km από το κέντρο της Αθήνας. Από εκεί ξεκινάει το φέρρυ για τα Νέα Στύρα. Τα

δρομολόγια είναι περίπου κάθε 1 με 2 ώρες, από τις 8 το πρωί μέχρι και σχεδόν τα

μεσάνυχτα τις Κυριακές. Από εκεί, κατευθυνθείτε νότια προς Μαρμάρι. Στη διασταύρωση

για Μαρμάρι δεξιά, στρίβετε αριστερά και πλέον έχετε τρεις επιλογές :

Γιαννίτσι (ή αλλιώς Γκριχέζα)

Μια μικρή εξωτική ομορφιά σας περιμένει μόλις φτάσετε στην αμμώδη παραλία της.

Βοτσαλία, καταγάλανα νερά και μια παραλία όλη δική σας. Βέβαια τα νερά της δεν είναι και

τα πιο ζεστά καθώς στην παραλία εκβάλει ο ποταμός Μεγάλο Ρέμα. Η «ιδιωτική» σας

παραλία όμως, θα σας ανταμείψει και με το παραπάνω! Σιγουρευτείτε μόνο ότι έχετε μαζί σας όλα τα «απαραίτητα», αν και στην παραλία υπάρχει καντίνα…

Άγιος Δημήτριος (ή αλλιώς Σχινοδαύλεια)

Τι να πει κανείς γι’ αυτό το ονειρεμένο μέρος; Πεντακάθαρα γαλαζοπράσινα νερά και

όμορφες σπηλιές! Ο δρόμος που οδηγεί στην παραλία είναι ελάχιστος χωματόδρομος και

θα διασχίσετε αναγκαστικά κι ένα μικρό ρέμα. Τα νερά της παραλίας βαθαίνουν γρήγορα

και είναι επίσης σχετικά κρύα, αφού κι εδώ εκβάλει άλλο ένα ποταμάκι, ο Πορφύρας. Ιδανικό μέρος για κάμπινγκ και η καντίνα της παραλίας εξυπηρετική.

Καλλιανοί (ή αλλιώς Λενοσσαίοι)

 

Ο Παράδεισος στη γη. Αμμουδιά με κάτασπρα βότσαλα που μοιάζουν με γυάλινες χάντρες!

Οι βράχοι επίσης είναι ένα ιδανικό σημείο για να απλώσετε την πετσέτα σας ενώ η σπηλιά

του Γέρου θα σας προσφέρει μια ευπρόσδεκτη δροσιά! Το λιθόστρωτο μονοπάτι που

ξεκινάει από το χωριό Λενοσσαίοι θα σας οδηγήσει, μέσα από ένα πανέμορφο φαράγγι

του Δημοσάρη, στις απολήξεις της Όχη .

Τώρα αν το έχετε με τις τολμηρές εξορμήσεις, δοκιμάστε να συνεχίσετε τη διαδρομή προς

Κάρυστο, Πλατανιστό και Κόμητο. Συνεχίζετε δεξιά σε χωματόδρομο κατά τη θάλασσα. Στο

τέρμα του δρόμου (38.069617, 24.578470) θα συναντήσετε μια πανέμορφη παραλία. Και

εδώ εκβάλει ένα ποταμάκι που αν το πάρετε ανάποδα θα σας πάει σε βάθρες και  καταρράκτες.... Αν τολμήσατε έως εδώ, μη χάσετε

Κείμενο και φωτο: Γιώργος Τζανίνης