"Μόνο η ψυχή μου σαν
το πολικό τ’ αστέρι ασάλευτη, όμως λαχταρίζοντας προσμένει· δεν ξέρει από πού
έρχεται, πού πάει δεν ξέρει". (Παλαμάς «Πατρίδες! Αέρας, γη…». 1906)
![]() |
Ν..Χ'Κυριάκος Γκίκας 1941 |
250. Ο μυστικός πράκτορας (Τζόζεφ Κόνραντ – 1907) Η ιστορία εξελίσσεται το 1886 στο Λονδίνο, με πρωταγωνιστή τον μυστικό πράκτορα Βέρλοκ, που έχει ως προκάλυμμα ένα μαγαζί με μικροαντικείμενα, παλιές εφημερίδες και περιοδικά με άσεμνες φωτογραφίες. Συναναστρέφεται με μια ομάδα αναρχικών και συντηρεί την οικογένειά του προσφέροντας τις υπηρεσίες στον κ. Βλαντιμίρ, τον Πρώτο Γραμματέα στην Πρεσβεία μιας ξένης χώρας. Όταν ο κ. Βλαντιμίρ τον ενημερώσει ότι για να αναβαθμιστεί ο ρόλος του πρέπει να βάλει βόμβα στο αστεροσκοπείο του Γκρίνουιτς, τα πράγματα θα πάρουν παράξενη τροπή. Ένα αναρχικό κατασκοπικό μυθιστόρημα, όπου ο συγγραφέας μέσα από τον σκοτεινό κόσμο της τρομοκρατίας, των μυστικών υπηρεσιών, των πολιτικών μεθοδεύσεων ακτινογραφεί με υποδόρια χλευαστική διάθεση τη λονδρέζικη κοινωνία στα τέλη του 19ου αιώνα.
251. Η μάνα (Μαξίμ Γκόρκι – 1907) Με το ξέσπασμα της Επανάστασης του 1905, το έργο του Γκόρκι πολιτικοποιήθηκε όλο και περισσότερο. Το έργο αφηγείται την ιστορία της μεταμόρφωσης μιας μητέρας από μια καταπιεσμένη γυναίκα σε μια αντικυβερνητική ακτιβίστρια υπό την επιρροή του γιου της, ενός επαναστάτη εργάτη. Ο τελευταίος, ως ιδανικός ήρωας, έμελλε να γίνει ο κεντρικός χαρακτήρας στο άγραφο έργο «Γιός». Στους λογοτεχνικούς κύκλους, το μυθιστόρημα εκτιμήθηκε μόνο από τον Λ. Αντρέγιεφ, ο Λένιν το χαρακτήρισε «επίκαιρο» και ο Κάουτσκι έστειλε μια εγκωμιαστική κριτική. Ο Γκόρκι δέχτηκε κριτικές για τη σχηματική φύση των χαρακτήρων και την επιθυμία του να τους αναγάγει σε μια ενιαία ιδέα καθώς και την επιθυμία να υποταχθεί το έργο στην ιδεολογία σε βάρος του καλλιτεχνικού στοιχείου. Μετά τη «Μάνα», ο Γκόρκι δημοσίευσε τις αλληλένδετες ιστορίες «Η ζωή ενός περιττού ανθρώπου» και «Εξομολόγηση», που είχαν πιο θετικές κριτικές. Η "Εξομολόγηση" αντανακλούσε πιο έντονα τις ιδέες της θεϊκής οικοδόμησης, για τις οποίες ο Γκόρκι επικρίθηκε έντονα από τον Λένιν. Ο ίδιος ο Γκόρκι θεωρούσε το μυθιστόρημα «Μητέρα» ως ένα από τα λιγότερο επιτυχημένα έργα του και η διάφοροι κριτικοί, γράφοντας για το «τέλος του Γκόρκι», συμφώνησαν με αυτό. Το μυθιστόρημα «αγιοποιήθηκε» στην ΕΣΣΔ ως «το πρώτο έργο του σοσιαλιστικού ρεαλισμού». Αν και οι σύγχρονοι κριτικοί έχουν επίσης μιλήσει αρνητικά, ταυτόχρονα αναδεικνύουν τις θετικές του ιδιότητες και παραμένει ένα από τα πιο διάσημα έργα του Γκόρκι. Ο Πάβελ Μπασίνσκι το αποκαλεί «μια προσπάθεια να γραφτεί ένα νέο Ευαγγέλιο» και «ένα αμφιλεγόμενο αλλά ενδιαφέρον έργο».
![]() |
By Ruslan Bolgov |
253. Τ' ακροβλάσταρα του αμπελιού (Σιντονί Γκαμπριέλ Κολέτ – 1908) Συλλογή από δεκαοκτώ διηγήματα , που συγκεντρώθηκαν το 1908 και επανεκδόθηκαν το 1934 με πέντε επιπλέον. Ουσιαστικά βιογραφικής προέλευσης στα οποία εκφράζει το γούστο της για τη φύση και τη νοσταλγία για το χωριό των παιδικών χρόνων.
254. Η μηχανή σταματά (Έντουαρντ Μ. Φόρστερ – 1909) Προέβλεψε όχι μόνο την εποχή του διαδικτύου αλλά και αυτήν της πανδημίας και του αποκλεισμού. Το έργο έκανε την αρχή της τεχνολογικής δυστοπικής μυθοπλασίας, όπου οι περισσότεροι άνθρωποι ζουν υπόγεια σε απομόνωση και λατρεύουν τη «Μηχανή». Η Βάστι πηγαίνει να συναντήσει τον γιο της Κούνο που έχει ήδη παραπέσει σε ένα μεγάλο παράπτωμα, μοιραίο ακόμη και για τη ζωή του: τόλμησε να αναδυθεί στην επιφάνεια της γης και έγινε άθεος, αφού δεν πίστεψε στην Μηχανή. Ο Κούνο βγήκε έξω στα τυφλά, αλλά έχοντας πίστη μέσα του, στον ξεχασμένο άνθρωπο, «ο άνθρωπος είναι το μέτρο», είπε και προχώρησε. Συνειδητοποίησε ότι «δημιουργήσαμε τη Μηχανή για να κάνει ό,τι θέλουμε εμείς, όμως τώρα… η Μηχανή αναπτύσσεται χωρίς εμάς… όχι για τον δικό μας σκοπό». Ο Μ. Κιθ Μπούκερ δηλώνει ότι το αυτό το έργο μαζί με το «Εμείς», και το «Θαυμαστό καινούργιο κόσμο» είναι «τα σπουδαία καθοριστικά κείμενα του είδους της δυστοπικής μυθοπλασίας, τόσο στη ζωντάνια της ενασχόλησής τους με τα κοινωνικά και πολιτικά ζητήματα του πραγματικού κόσμου, όσο και στο εύρος της κριτικής τους για τις κοινωνίες στις οποίες επικεντρώνονται». Ο Γουίλ Γκόμπερτζ για το BBC γράφει: «Το «…δεν είναι απλώς προφητικό. Είναι μια εκπληκτικά, συναρπαστικά, εκπληκτικά ακριβής λογοτεχνική περιγραφή της ζωής στην καραντίνα το 2020.
255. Μάρτιν Ήντεν (Τζακ Λόντον – 1909) Αφηγείται τη δύσκολη ζωή ενός αμόρφωτου νεαρού ναυτικού που αγωνίζεται απεγνωσμένα να μορφωθεί και να γίνει συγγραφέας για να βελτιώσει την κοινωνική του θέση, με κίνητρο τον έρωτά του για μια μεγαλοαστή κοπέλα. Αν και τελικά κατακτά την επιτυχία που επιθυμεί, χάνει την εμπιστοσύνη του στους ανθρώπους με τραγικό αποτέλεσμα. Η κοσμοθεωρία του Μάρτιν Ήντεν βασίζεται σε ένα ιδιόμορφο μείγμα υλισμού του Χέρμπερτ Σπένσερ και ορθολογισμού και ηθικής του Νίτσε. «Ο Νίτσε είχε δίκιο… Ο κόσμος ανήκει στους ισχυρούς, στους ισχυρούς που είναι ευγενείς και δεν βουτούν στις γουρουνιές του εμπορίου και της κερδοσκοπίας. Ο κόσμος ανήκει σε ανθρώπους αληθινής ευγένειας, σε υπέροχα ξανθά ζώα που ξέρουν πώς να επιβάλλουν τον εαυτό τους και τη θέλησή τους. Και θα σας καταπιούν, σοσιαλιστές που φοβάστε τον σοσιαλισμό και φαντάζεστε τον εαυτό σας ατομικιστές. Η ηθική των υποτακτικών και των σεβαστών δεν θα σας σώσει καθόλου. Ναι, φυσικά, δεν καταλαβαίνετε τίποτα γι' αυτό, δεν θα σας ενοχλήσω άλλο. Αλλά να θυμάστε ένα πράγμα. Στο Ώκλαντ υπάρχουν μόνο λίγοι ατομικιστές, και ένας από αυτούς είναι ο Μάρτιν Ήντεν.» Στην ψυχολογία, υπάρχει μια έννοια όπως το «Σύνδρομο Martin Eden», την οποία οι συγγραφείς της Rotenberg V.S. και Arshavsky V.V., αποδίδουν στην κατάθλιψη της επίτευξης. Η απογοήτευση υποδηλώνει πλήξη μετά την επίτευξη ενός πολυαναμενόμενου στόχου. Κάνοντας τον Μάρτιν ένα ατομικιστικό alter-ego του, που φτάνει στην καταστροφή λόγω έλλειψης δεσμών και κοινωνικής συνοχής, ο συγγραφέας προσπάθησε να αναδείξει την ανάγκη για οργάνωση και κοινωνική αλληλεγγύη.
256. Γκιταντζάλι (Ραμπιντρανάθ Ταγκόρ – 1910) Ποιητική συλλογή που θεωρείται ένα από τα σημαντικότερα έργα της σύγχρονης ινδικής λογοτεχνίας. Υπάρχουν 157 ποιήματα στο βιβλίο, όλα στη γλώσσα της Βεγγάλης. Περιέχει επίσης το ειδικό ποίημα που είναι γνωστό ως "το μυαλό είναι χωρίς φόβο". Συνταιριάζει φιλοσοφικά, πνευματικά και πατριωτικά θέματα. Είναι ποιήματα γεμάτα με έντονη συναισθηματική φόρτιση και φιλοσοφικό βάθος, συνδυάζοντας τον ινδουισμό με την προσωπική πνευματικότητα του ποιητή.
257. Οι Σημειώσεις του Μάλτε Λάουριτς Μπρίγκε (Ράινερ Μαρία Ρίλκε – 1910) Άρχισε να το γράφει στη Ρώμη το 1904 και "μπορεί να θεωρηθεί ο πρόδρομος της γραφής των Υπαρξιστών". Είναι το μοναδικό μυθιστόρημα του συγγραφέα. Το έργο είναι ένα ημερολόγιο χωρισμένο σε δύο σημειωματάρια στα οποία ο πρωταγωνιστής καταγράφει τις σκέψεις του. Έχει ημι-αυτοβιογραφικό χαρακτήρα και είναι γραμμένο σε εξπρεσιονιστικό ύφος. Οι «Σημειώσεις» αποκαλύπτουν έναν «συνθετικό τύπο παρουσίασης»: από το χαρακτηριστικό στην ουσία και αποτελούν από πολλές απόψεις μια απάντηση σε έργα της σύγχρονης ζωγραφικής και γλυπτικής. «Σελίδες γραμμένες με ρεαλιστικό τρόπο, συνυπάρχουν εδώ με νεορομαντικές παραδόσεις γραφής, οι οποίες μετατρέπονται σε εξπρεσιονισμό, κάτι που μόλις είχε προβλεφθεί εκείνη την εποχή. Ορισμένες φράσεις στο μυθιστόρημα διαβάζονται σαν ποίηση, ενώ μεμονωμένα αποσπάσματα της αφήγησης είναι ρυθμική πρόζα» (Ι.Β. Παχόμοβα).
258. Ποιήματα (Κ. Καβάφης – 1911) Συλλογή που αν και μικρή σε όγκο, περιλαμβάνει σημαντικά έργα (Πόλις, Τείχος, Σατράπης, Δένδρα, Αιτρία) που αντικατοπτρίζουν τις θεματικές που θα αναπτύξει αργότερα σε όλη τη διάρκεια της ποιητικής του πορείας. Περιέχει και την "Ιθάκη", γνωστή για την βαθιά φιλοσοφική της διάσταση και τα διαχρονικά μηνύματα που μεταφέρει. Μιλά για το ταξίδι της ζωής, την αναζήτηση του σκοπού και της αυτογνωσίας, και την αξία της διαδρομής, παρά του τελικού προορισμού.
3 σχόλια:
ΤΟ ΣΙΔΕΡΕΝΙΟ ΤΑΚΟΥΝΙ
«Το σιδερένιο τακούνι» (« The iron heel») : Τζακ Λόντον – 1908.
Στην Ελλάδα κυκλοφορεί με τον τίτλο «Το σιδερένιο τακούνι», σε μετάφραση του Άρη Αλεξάνδρου, αλλά και με τον τίτλο «Η σιδερένια φτέρνα», σε μετάφραση της Ντίνας Περατικού.
Ένα λογοτεχνικό, επαναστατικό μανιφέστο της αρχής μιας περιόδου επαναστάσεων. Πολλοί το χαρακτηρίζουν προφητικό, αν και δεν περιέχει καμιά προφητεία! Ο Τζακ Λόντον προσεγγίζει και αναλύει, λογοτεχνικά, την σύγχρονή του κοινωνία με βάση τον ιστορικό υλισμό και την μαρξιστική οικονομική ανάλυση. Δεν είναι τυχαίο ότι το 1905 δημοσίευσε μια συλλογή δοκιμίων με τίτλο «Ο πόλεμος των τάξεων» και το 1910 το «Επανάσταση και άλλα δοκίμια». Συνήθιζε δε, να υπογράφει επιστολές τους ως «ημέτερος για την Επανάσταση»!!!
«Σιδερένιο τακούνι» χαρακτηρίζει ο Τζακ Λόντον την πλουτοκρατία, το κεφάλαιο, την αστική τάξη και τους υποτακτικούς της. Ο Τζακ Λόντον, ουσιαστικά αυτοδίδακτος, είχε την γνώση, αλλά και την μεγαλοφυΐα να βλέπει και να προβλέπει, όσα δεν μπορούσαν να διακρίνουν οι φτωχοί και αποκλεισμένοι από τη μόρφωση εργάτες της εποχής του. Προείδε και προέβλεψε τα γεγονότα, που εκτυλίσσονται τώρα μπροστά στα μάτια μας! Το τρομερό δράμα που μας παρουσιάζει τόσο ζωντανά «Το Σιδερένιο τακούνι» δεν ξέσπασε ακόμα και δεν ξέρουμε πότε θα εκπληρωθεί η πρόβλεψη του Αμερικανού μαρξιστή, όπως είπε ο Ανατόλ Φρανς. Εμείς όμως γινόμαστε, καθημερινά, μάρτυρες αυτού του δράματος.
Ο Λόντον είναι τελείως απελευθερωμένος από ρεφορμιστικές και πασιφιστικές αυταπάτες. Από τον καμβά του για το μέλλον απουσιάζουν εντελώς η δημοκρατία και η ειρηνική πρόοδος. Πάνω από τη μάζα των απόκληρων υψώνονται οι κάστες της εργατικής αριστοκρατίας, του πραιτοριανού στρατού, της παντοδύναμης αστυνομοκρατίας και, το επιστέγασμα όλων αυτών, η ολιγαρχία του πλούτου και η απόλυτη εξουσία του κεφαλαίου. Διαβάζοντας σήμερα «Το Σιδερένιο τακούνι», νομίζεις ότι ο Τζακ είναι στο διπλανό δωμάτιο και παίρνει έναν μεσημεριανό υπνάκο!
Το κεφάλαιο «Το θεριό της αβύσσου ουρλιάζει» είναι ο πυρήνας του βιβλίου. Όταν εκδόθηκε το μυθιστόρημα, το αποκαλυπτικό αυτό κεφάλαιο πρέπει να θεωρήθηκε το άκρον άωτον της υπερβολής. Όμως, όπως αποδείχτηκε στη συνέχεια, η πραγματικότητα ξεπέρασε τη φαντασία. Κι όμως η τελευταία λέξη της πάλης των τάξεων δεν είχε ειπωθεί ακόμη: «Το θεριό της αβύσσου» είναι ο λαός που έχει φτάσει στο έσχατο όριο της ταπείνωσης, του εξευτελισμού και της εξαθλίωσης. Όχι, ο Λόντον δεν είναι πεσιμιστής, είναι αισιόδοξος, με οξυδέρκεια και διορατικότητα.
Οι εργάτες του Λόντον είναι ολοκληρωμένοι χαρακτήρες, δεν αγιοποιούνται και οι εκπρόσωποι της άρχουσας τάξης δεν είναι, επίσης, όλοι αδίστακτοι και καθάρματα. Ο κόσμος που ζει και περιγράφει είναι πραγματικός, τα πρόσωπα ζωντανά, αυθεντικά και απόλυτα πειστικά. Οι περιγραφές των απεργιών που σαρώνουν απ' άκρη σ' άκρη τις Η.Π.Α. είναι μεγαλειώδεις. Και όποιος θέλει να διαβάσει ένα βιβλίο όπου να περιγράφεται αυτό που λέμε «ταξικός αγώνας», δηλαδή αγώνας που δίνεται στον δρόμο, στο εργοστάσιο, στα ορυχεία και στα χωράφια, δεν έχει παρά να διαβάσει αυτό το θαυμάσιο μυθιστόρημα.
Διαβάστε το μοναδικά καταπληκτικό μυθιστόρημα «Το Σιδερένιο τακούνι», του Τζακ Λόντον και θα βρεθείτε σ’ έναν κόσμο, που θέλετε δεν θέλετε, θα νομίζετε ότι είναι αυτός ο κόσμος που ζούμε σήμερα όλοι μας!!!
Δημήτρης Βασιλείου
Και ενα άλλο σχόλιο που αφορά τα μελλοντικά γεγονότα που αναφέρονται στο μυθιστόρημα. Πολλά είχαν ομοιότητες με κάποια που συνέβησαν στην πραγματικότητα. Έτσι, το Κεφάλαιο 13 αναφέρει την επιθυμία της αμερικανικής ολιγαρχίας να πάει σε πόλεμο με τη Γερμανία για δεκάδες λόγους. Στις 4 Δεκεμβρίου 1912, «μια γερμανική μοίρα, πλησιάζοντας τη Χονολουλού, βύθισε τρία αμερικανικά καταδρομικά και ένα τελωνειακό σκάφος και βομβάρδισε την πόλη. Την επόμενη μέρα, η Γερμανία και οι Ηνωμένες Πολιτείες κήρυξαν πόλεμο η μία στην άλλη». Αυτό θεωρείται ως μια εννοιολογική σύμπτωση με την ιαπωνική επίθεση στο Περλ Χάρμπορ στις 7 Δεκεμβρίου 1941. Ωστόσο, ο πόλεμος καταστάλθηκε γρήγορα από απεργίες και στις δύο χώρες, και οι επαναστάσεις στη Ρωσία και τη Γερμανία προκλήθηκαν εν μέρει από την απροθυμία να συνεχιστεί ο Πρώτος Παγκόσμιος Πόλεμος.
Στο Κεφάλαιο 15 αναφέρει τις φιλοδοξίες της Ιαπωνίας για ηπειρωτική κυριαρχία υπό το πρόσχημα της «Ασίας για τους Ασιάτες».
Στο κεφάλαιο 17 περιγράφει πώς το 1913 η αμερικανική αστική τάξη, θέλοντας να καταργήσει το Σοσιαλιστικό Κόμμα, μέσω των πρακτόρων της ανατινάζει το κτίριο του Κογκρέσου των ΗΠΑ, κατηγορώντας τους σοσιαλιστές, και στη συνέχεια ξεκινά ένα βασίλειο τρόμου εναντίον του. Στην πραγματικότητα, μια παρόμοια πρόκληση, που πραγματοποιήθηκε το 1933 από το NSDAP, συνέβαλε στην κατάληψη της εξουσίας, στην απαγόρευση του Κομμουνιστικού Κόμματος Γερμανίας και στην καταστολή εναντίον του.
Ο Τζακ Λόντον ήταν επίσης πολύ ακριβής στην περιγραφή της βιαιότητας της καταστολής των λαϊκών εξεγέρσεων, για παράδειγμα της πραγματικής μάχης του Όρους Μπλερ τον Αύγουστο του 1921 στις ΗΠΑ. Οι ανθρακωρύχοι επαναστάτησαν ενάντια στην υπερεκμετάλλευση της ολιγαρχίας και τις δολοφονίες μελών και ηγετών συνδικάτων. Ωστόσο, οι ολιγάρχες χρησιμοποίησαν τον αμερικανικό στρατό εναντίον των ανθρακωρύχων. Η εξέγερση καταστάλθηκε βάναυσα με πυροβολικό και αεροπορικό βομβαρδισμό.
Η δυστοπία που περιγράφει ο συγγραφέας εύκολα παραλληλίζεται με τη σημερινή τραγική κατάσταση στις ΗΠΑ, όπου οι οπαδοί του Τραμπ εισβάλλουν στο Καπιτώλιο και μετά παίρνουν "χάρη" και ο Τραμπ στέλνει Εθνοφρουρά και στρατό στη Καλιφόρνια.
Δημοσίευση σχολίου