Παρασκευή 27 Μαρτίου 2009

Έκθεση για το 2008 του Συνήγορου του Πολίτη

ΜΙΑ ΠΡΩΤΗ ΑΠΟΠΕΙΡΑ ΟΡΙΖΟΝΤΙΑΣ ΚΑΤΑΓΡΑΦΗΣ ΤΗΣ ΚΑΚΟΔΙΟΙΚΗΣΗΣ
Στην Ετήσια Έκθεση του 2008 ο Συνήγορος του Πολίτη επιχειρεί να εντοπίσει πρακτικές που καθιστούν τη λειτουργία της διοίκησης αμυντική και εσωστρεφή έναντι της κοινωνίας και των πολιτών. Τα φαινόμενα κακοδιοίκησης που εντόπισε ο ΣτΠ υπερβαίνουν τα όρια επιμέρους φορέων ή πεδίων πολιτικής.
Α) Η διοίκηση μετακυλίει δικά της λάθη και δικές της παραλείψεις στους πολίτες
Παραδείγματα :
1) Η διοίκηση με τις παλινωδίες και τις παραλείψεις της προκάλεσε σημαντικές ζημιές σε επιχειρήσεις που ανταποκρίθηκαν σε κίνητρα ενίσχυσης των επενδύσεων. Δεν γνωστοποιήθηκαν στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή οι σχετικές νομοθετικές ρυθμίσεις, με αποτέλεσμα να υποχρεωθούν οι επιχειρήσεις αυτές να επιστρέψουν εντόκως τις σχετικές φοροαπαλλαγές.
2) Όταν μπορεί να επιλέξει μεταξύ περισσοτέρων λύσεων, η διοίκηση συχνά αδιαφορεί για τις δυσμενείς επιπτώσεις που η επιλογή της μπορεί να συνεπάγεται για τους πολίτες. Π.χ. οι Δ.Ο.Υ. σπανίως κάνουν χρήση της δυνατότητας να προσδιορίσουν προσωρινά την αξία κληρονομούμενου ακινήτου σε περιοχές όπου δεν ισχύει το αντικειμενικό ή το μικτό σύστημα προσδιορισμού της αξίας. Συνήθως, ελέγχουν την ακρίβεια της δήλωσης του φορολογούμενου όταν πλησιάζει η συμπλήρωση της δεκαετούς παραγραφής. Τότε επιβάλλουν πρόστιμα και πρόσθετους φόρους, των οποίων το ύψος είναι πολλαπλάσιο (200% έως 300%) των φόρων που τεκμαίρεται ότι οι φορολογούμενοι προσπάθησαν να αποφύγουν.
3) Σε άλλες πάλι περιπτώσεις, η διοίκηση χρησιμοποιεί αυθαίρετα κριτήρια, παραβιάζοντας την αρχή της ισότητας. Π.χ. Δήμος αποφάσισε την απαλλαγή από την καταβολή τελών ύδρευσης – αποχέτευσης μόνο υπέρ των πολύτεκνων/οικονομικά ασθενών που είναι δημότες και όχι γενικά υπέρ των πολύτεκνων/οικονομικά ασθενών που κατοικούν μόνιμα στην περιφέρεια του Δήμου.
Παρομοίως, η διοίκηση δεν διστάζει να καταφύγει στην εύκολη λύση, όταν για παράδειγμα αναζητεί την πληρωμή δασμών, φόρων και προστίμων όχι από τον οφειλέτη αλλά από τον εγγυητή, ενώ της έχουν γνωστοποιηθεί από τον εγγυητή τα απαραίτητα στοιχεία για τον εντοπισμό του οφειλέτη.
Β) Δημόσιες υπηρεσίες δεν αναγνωρίζουν αποφάσεις άλλων διοικητικών οργάνων.Δημόσιος Οργανισμός που αρνείται να καταβάλει την αποζημίωση που του επεβλήθη από την αρμόδια επιτροπή υπέρ πολίτη στον οποίο καθυστέρησε να απαντήσει.
Γ) Ακόμη και όταν ακυρώνονται αποφάσεις της από τα δικαστήρια, η Διοίκηση δεν συμμορφώνεται.Δήμος, του οποίου η απόφαση να επιβάλει ειδικό πολιτιστικό τέλος ακυρώθηκε από την Περιφέρεια καθώς δεν είχε ανταποδοτικό χαρακτήρα (όπως επιβάλλει η νομοθεσία). Ο Δήμος όχι μόνο δεν συμμορφώθηκε, αλλά εισέπραττε το τέλος για τρία χρόνια, έως ότου να εκδικαστεί η προσφυγή του στο ΣτΕ. Ακόμη και σήμερα αρνείται να συμμορφωθεί στην απορριπτική απόφαση του ΣτΕ επιστρέφοντας τα τέλη που εισέπραξε.
Δ) Η ελληνική διοίκηση φαίνεται να αγνοεί την ευρωπαϊκή πραγματικότητα
Για την πρόσληψη αλλοδαπής, με ιθαγένεια κράτους - μέλους της ΕΕ, απαιτείται εντοπιότητα, χωρίς να λαμβάνεται υπόψη ότι είναι εγγεγραμμένη σε οικογενειακή μερίδα του οικείου δήμου ούτε ότι κατοικεί πάνω από δεκαετία στον ίδιο δήμο.
Η Ετήσια Έκθεση για το 2008 δημοσιεύεται στην Ιστοσελίδα της Αρχής : www.synigoros.gr
Πληροφορίες: κ.κ. Ρόη Τζαβάρα τηλ. 210-7289610, 6979448887

Δεν υπάρχουν σχόλια: