Πριν από 21 χρόνια παρουσιάστηκε μια σημαντική εργασία του καθηγητή Υδραυλικών Έργων του Πανεπιστημίου Θράκης Νικόλαου Κωτσοβίνου για τη ρύπανση του Ευβοϊκού. Ολόκληρη η παρουσίαση βρίσκεται στην έκδοση της Εταιρείας Ευβοϊκών Σπουδών «Διεθνές Επιστημονικό Συνέδριο: Η πόλη της Χαλκίδας», Αθήνα 1990, ISBN: 960-220-080-4
Από τότε μέχρι σήμερα τα ρεύματα του Ευρίπου άλλαξαν φορά πάνω από 30.000 φορές μεταφέροντας από βορρά προς νότο και αντίστροφα εκατομμύρια κυβικά μέτρα θαλασσινού νερού εμπλουτισμένου με βαρέα μέταλλα και άλλες ρυπογόνες ουσίες.
Κυβερνήσεις, Νομάρχες και Δημοτικοί άρχοντες ήλθαν και παρήλθαν, ελάχιστα όμως μέτρα πάρθηκαν για την προστασία του Ευβοϊκού, του Μαλιακού και του Παγασητικού από τη ρύπανση που από τότε καθορίζεται ότι οφείλεται στην έντονη βιομηχανική δραστηριότητα, την αλόγιστη χρήση φυτοφαρμάκων, τα αστικά λύματα, την εξόρυξη, μεταφορά και φόρτωση διαφόρων προϊόντων.
Μερικά από τα βασικά συμπεράσματα της μελέτης, που παραμένουν δυστυχώς και σήμερα επίκαιρα είναι τα παρακάτω:
· Αυξημένη συγκέντρωση βαρέων μετάλλων στο Νότιο Ευβοϊκό 4-6 φορές πάνω από τις τιμές που παρατηρούνται στο Αιγαίο (4,8 mg/l μολύβδου έναντι 2,0 mg/l στο Αιγαίο, χαλκού 2,9 mg/l έναντι 0,45 mg/l στο Αιγαίο και 21,1 mg/l ψευδαργύρου έναντι 5,3 mg/l στο Αιγαίο).
· Με τις ευμενέστερες προϋποθέσεις τα νερά του Βόρειου Ευβοϊκού χρειάζονται 5 χρόνια για να αντικατασταθούν από νερά του Αιγαίου.
· Άλλα 4,5 χρόνια περίπου χρειάζονται τα νερά του Βορείου Ευβοϊκού για να ανταλλαγούν με τα νερά του Νότιου Ευβοϊκού.
· Υπάρχει συστηματική μεταφορά της ρύπανσης από το Βόρειο Ευβοϊκό στο Νότιο.
· Ολόκληρη η ρύπανση του Μαλιακού μεταφέρεται στον Βόρειο Ευβοϊκό κάθε χρόνο και ταυτόχρονα η ρύπανση του Παγασητικού μεταφέρεται στον Βόρειο Ευβοϊκό κάθε τρία χρόνια. (βλ.Σχήμα)
· Στον Ευβοϊκό μεταφέρεται ακόμη και ρύπανση από τη Μαύρη Θάλασσα, τα νερά της οποίας έχουν μικρότερη αλατότητα από του Αιγαίου (30% έναντι 39%)
· Η λειτουργία τσιμεντοβιομηχανιών και της ΛΑΡΚΟ έχει συντελέσει στην αύξηση της θολότητας στον Ευβοϊκό
· Απαιτούνται 46 χρόνια περίπου για να φτάσει ένας ρυπαντής από το ένα άκρο του κόλπου στο άλλο και να αποκτήσει ομοιόμορφη συγκέντρωση καθ’ όλο μήκος του.
· Ο ρυθμός διασποράς των ρυπαντών στον Ευβοϊκό είναι μια αργή διαδικασία που συμπληρώνεται από την ακόμα αργότερη ανταλλαγή νερών μεταξύ Ευβοϊκού και Αιγαίου.
· Χαρακτηριστική είναι η παγίδευση της ρύπανσης σε κλειστούς όρμους (π.χ. Λάρυμνα)
· Ο Βόρειος Ευβοϊκός και κυρίως η περιοχή μεταξύ Αρκίτσας και Ροβιών, αποτελει μια μεγάλη παγίδα της ρύπανσης που καθιζάνει σε αυτή τη περιοχή. (βλ Σχήμα)
· Ο μέσος χρόνος παραμονής των ρυπαντών (δηλαδή ο χρόνος που απαιτείται για να απομακρυνθεί το 99% της ποσότητας που ρίφθηκε) είναι της τάξεως των 50 ετών.
Από τότε μέχρι σήμερα τα ρεύματα του Ευρίπου άλλαξαν φορά πάνω από 30.000 φορές μεταφέροντας από βορρά προς νότο και αντίστροφα εκατομμύρια κυβικά μέτρα θαλασσινού νερού εμπλουτισμένου με βαρέα μέταλλα και άλλες ρυπογόνες ουσίες.
Κυβερνήσεις, Νομάρχες και Δημοτικοί άρχοντες ήλθαν και παρήλθαν, ελάχιστα όμως μέτρα πάρθηκαν για την προστασία του Ευβοϊκού, του Μαλιακού και του Παγασητικού από τη ρύπανση που από τότε καθορίζεται ότι οφείλεται στην έντονη βιομηχανική δραστηριότητα, την αλόγιστη χρήση φυτοφαρμάκων, τα αστικά λύματα, την εξόρυξη, μεταφορά και φόρτωση διαφόρων προϊόντων.
Μερικά από τα βασικά συμπεράσματα της μελέτης, που παραμένουν δυστυχώς και σήμερα επίκαιρα είναι τα παρακάτω:
· Αυξημένη συγκέντρωση βαρέων μετάλλων στο Νότιο Ευβοϊκό 4-6 φορές πάνω από τις τιμές που παρατηρούνται στο Αιγαίο (4,8 mg/l μολύβδου έναντι 2,0 mg/l στο Αιγαίο, χαλκού 2,9 mg/l έναντι 0,45 mg/l στο Αιγαίο και 21,1 mg/l ψευδαργύρου έναντι 5,3 mg/l στο Αιγαίο).
· Με τις ευμενέστερες προϋποθέσεις τα νερά του Βόρειου Ευβοϊκού χρειάζονται 5 χρόνια για να αντικατασταθούν από νερά του Αιγαίου.
· Άλλα 4,5 χρόνια περίπου χρειάζονται τα νερά του Βορείου Ευβοϊκού για να ανταλλαγούν με τα νερά του Νότιου Ευβοϊκού.
· Υπάρχει συστηματική μεταφορά της ρύπανσης από το Βόρειο Ευβοϊκό στο Νότιο.
· Ολόκληρη η ρύπανση του Μαλιακού μεταφέρεται στον Βόρειο Ευβοϊκό κάθε χρόνο και ταυτόχρονα η ρύπανση του Παγασητικού μεταφέρεται στον Βόρειο Ευβοϊκό κάθε τρία χρόνια. (βλ.Σχήμα)
· Στον Ευβοϊκό μεταφέρεται ακόμη και ρύπανση από τη Μαύρη Θάλασσα, τα νερά της οποίας έχουν μικρότερη αλατότητα από του Αιγαίου (30% έναντι 39%)
· Η λειτουργία τσιμεντοβιομηχανιών και της ΛΑΡΚΟ έχει συντελέσει στην αύξηση της θολότητας στον Ευβοϊκό
· Απαιτούνται 46 χρόνια περίπου για να φτάσει ένας ρυπαντής από το ένα άκρο του κόλπου στο άλλο και να αποκτήσει ομοιόμορφη συγκέντρωση καθ’ όλο μήκος του.
· Ο ρυθμός διασποράς των ρυπαντών στον Ευβοϊκό είναι μια αργή διαδικασία που συμπληρώνεται από την ακόμα αργότερη ανταλλαγή νερών μεταξύ Ευβοϊκού και Αιγαίου.
· Χαρακτηριστική είναι η παγίδευση της ρύπανσης σε κλειστούς όρμους (π.χ. Λάρυμνα)
· Ο Βόρειος Ευβοϊκός και κυρίως η περιοχή μεταξύ Αρκίτσας και Ροβιών, αποτελει μια μεγάλη παγίδα της ρύπανσης που καθιζάνει σε αυτή τη περιοχή. (βλ Σχήμα)
· Ο μέσος χρόνος παραμονής των ρυπαντών (δηλαδή ο χρόνος που απαιτείται για να απομακρυνθεί το 99% της ποσότητας που ρίφθηκε) είναι της τάξεως των 50 ετών.
Ολα τα σχήματα είναι από την παρουσίαση:
Σχήματα πάνω αριστερά και δεξιά: Διασπορά ρύπων στο Νότιο Ευβοϊκό (όπου t ημέρες)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου